اعتبار۴۰۰ میلیون تومان معاونت فرهنگی به کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زندان‌های کشور

در نشست مشترک مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل دفتر فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور از تخصیص چهارصد میلیون تومان اعتبار معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای تجهیز کتابخانه زندان‌های کشور خبر داده شد.
کد خبر: ۳۶۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ - 01October 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «ابراهیم حیدری» دبیر اجرایی رویدادهای ترویج کتابخوانی اظهار داشت: در چهارمین سال برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، برای گسترش حوزه فعالیت این رویداد ترویج کتابخوانی و با توجه به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر ترویج کتابخوانی در میان همه اقشار مردم ما بر آن شدیم با همکاری سازمان زندان‌های کشور فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی را در زندان‌های کشور دنبال کنیم. فعالیت ترویچ کتابخوانی در زندان‌های کشور را امسال به صورت آزمایشی در چند استان کشور آغاز کردیم. در مرحله نخست کارگاه‌های آموزشی و توجیهی باشگاه‌های کتابخوانی را برای مسئولان فرهنگی شهرهای مختلف استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، کرمان، مرکزی، گیلان با حضور بیش از یک صد مسئول فرهنگی سازمان زندان‌های برگزار کردیم و همچنین در مرحله دوم نیز این کارگاه‌ها در استان‌های بوشهر و اردبیل و همدان و یزد برگزار شد.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این نشست با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان زندان‌های کشور از تخصیص اعتبار چهارصد میلیونی معاونت فرهنگی برای تجهیز و تهیه کتاب زندان‌های کشور خبر داد و تاکید کرد: انتظار می رود مسئولان فرهنگی سازمان زندان‌های کشور در تهیه کتاب‌ها تنوع آثار، نویسندگان را لحاظ کنند و علاوه بر اهتمام به کتاب‌های دینی و اخلاقی که رویه معمول سازمان زندان‌ها برای تهیه کتاب بوده است، به آثار ادبی و سایر موضوع‌ها توجه داشته باشند. انتظار می‌رود با مساعدت و همکاری موثر وخوب مسئولان فرهنگی سازمان زندان‌های کشور، همان‌طور که جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان به دست‌آوردهای خوبی رسیدیم و الان بیش از دویست هزار کودک و نوجوان در سراسر کشور در باشگاه‌های کتابخوانی به فعالیت‌های ترویجی کتاب و اقدام‌های فرهنگی مشغول هستند این اتفاق خوب هم با گستردگی و کیفیت در زندان‌‌های کشور رخ دهد.

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام رضا رستمی مدیرکل دفتر فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور با تاکید بر اهمیت این رویداد تصریح کرد: بی‌‌شک فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی در زندان‌های کشور می‌تواند بسیار موثر باشد و ما هم با تمام توان از تجربه‌های وتوان اجرایی و محتواسازی برای گسترش کتابخوانی در زندان‌های کشور بهره خواهیم گرفت. همچنین برای تسهیل هرچه بیشتر فعالیت‌های کتابخوانی اقدام‌های لازم را به عمل خواهیم آورد.

این مقام مسئول فرهنگی در امور زندان‌های کشور افزود: بی‌شک ما به تنوع آثار و به روزرسانی منابع کتابخانه‌ای توجه داریم. بخشی از کتاب‌های کتابخانه‌های زندان‌ها، آثار اهدایی از سوی خیران و روحانیون و اهل فرهنگ و فکر در شهر‌های مختلف کشور است و شماری از عنوان‌ها هم به اعتبارات تخصیصی در سازمان زندان‌ها و نهاد‌های دیگر مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه می‌شود و ما سعی می‌کنیم در تهیه کتاب‌ها توازن میان آثار با موضوع‌های دینی، ادبی، تاریخی و … برقرار شود. البته ناگفته نماند که تجربه ما نشان می‌دهد وقتی متکی به منابع و کتاب‌های دینی به ویژه قرآن کریم روی بازآموزی و تعلیم اخلاقی و فکری زندان‌های کار شده است، شمار بسیار اندک و ناچیزی از آن‌ها دوباره سر و کارشان به زندان افتاده است. بر این اساس ما معتقدیم ضمن ارائه و ترویج آثار ادبی و تاریخی و کابردی در کتاب‌خانه‌های زندان و فضای زندان ضرورت دارد آثار با مضامین دینی و اخلاقی در اولویت باشد.

همچنین در این نشست نویسندگان کودک و نوجوان مجید راستی، سیدعلی کاشفی، جعفرتوزنده جانی، احمد شهدادی، حمید اباذری و اسماعیل یزدان‌پور و محسن زین العابدینی به طرح دیدگاه‌های و تجربه‌های‌شان از حضور در کارگاه‌های باشگاه‌های کتابخوانی برای مسئولان فرهنگی زندان‌های کشور گفتند و پیشنهاد‌هایی را برای بهبود و ارتقاء سطح کیفیت فعالیت‌های کتابخوانی در زندان‌های کشور را مطرح کردند. در پایان این نشست پوستر باشگاه‌های کتابخوانی در زندان‌های کشور رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار