پرویز فارسیجانی در نشست گفتمان سینمای دفاع مقدس مطرح کرد؛

نباید مانع تولید فیلم‌های دفاع مقدس شد

یک‌ تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: مدیران فرهنگی معتقدند آثار دفاع مقدسی پرخرج و کم‌فروش هستند و به همین دلیل غیر موجه به سمت تولید اثر در این حوزه نمی‌روند.
کد خبر: ۳۶۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ - 07October 2019

به صرف عدم فروش نمی‌توان مانع تولید فیلم‌های دفاع مقدس شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «پرویز فارسیجانی» تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در چهارمین نشست تخصصی گفتمان سینمای دفاع مقدس با اشاره به آسیب‌های سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از آفت‌هایی که گریبان سینمای دفاع مقدس را گرفته غفلت و فراموشی ما نسبت به مساله دفاع مقدس است که در برخی از مدیران دیده می‌شود این مدیران برخلاف نگاه حضرت آقا تاریخی است. رهبر انقلاب اسلامی به دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه نگاه می‌کنند. سیاست‌های راهبردی کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت در میان متولیان سینمایی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: یک بخش دیگر به این برمی‌گردد که به سینمای دفاع مقدس نگاه درستی وجود ندارد. مدیران معتقدند آثار دفاع مقدسی پرخرج و کم‌فروش هستند در حالی که می‌شود فیلمی ساخت که در گیشه موفق باشد. فرهنگ‌سازی درستی نشده تا پاسخ گوی نسل جوان باشد. مردم نیز باید مطالبه کنند و از هنرمندان و مسئولان بخواهند تا فیلم حوزه دفاع مقدس ساخته شود.

فارسیجانی در خصوص همکاری نهادهای فرهنگی بیان داشت: نهادهای متولی سینمای انقلاب و دفاع مقدس زنده نگه داشتن مفاهیم ارزشی است که باید سند راهبردی این نوع سینما را طراحی کنند. باید بدانیم که نهادهای ارزشی در کنار هم می‌توانند به هدف خود برسند. برگشت سرمایه مهم است اما به صرف عدم بازگشت سرمایه نمی‌توان آثاری در این راستا تولید نکرد. انقلاب و جنگ دارای مفاهیم ارزشی است و باید در این فضا با قدرت حرکت کرد.

تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در ادامه افزود: ما یک صورت دفاع مقدس داریم و یک سیرت دفاع مقدس که ما همیشه به شکل اول پرداخته‌ایم. به دلیل نداشتن راهبرد درست در سینمای دفاع مقدس با نگاه سطحی به جنگ تحمیلی شده است. آنچه که سینمای دفاع مقدس را زنده می‌کند انعکاس سیرت جنگ تحمیلی است. حتی اگر شهادت را به تصویر کشیده‌ایم وجه ظاهری شهادت است و نه معانی آن.

وی در پایان گفت: ما در آثار خود به تکرار افتاده‌ایم در حالی که موضوعات پرشماری در این مقوله وجود دارد. سهم زنان، نوجوانان و افرادی که پشت جبهه کار کرده‌اند در سینمای ایران بسیار کم است. باید به سمت این رفت که فیلمسازان خود را جهت‌دهی کنیم تا آنها بتوانند به موضوعات مختلف دفاع مقدس بپردازند. سینمای دفاع مقدس متاسفانه به صحنه‌های غم‌انگیز جنگ تحمیلی پرداخته‌اند و نه وجه حماسی و شورانگیزی آن.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار