دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چتر پدافندی قرارگاه خاتم‌الانبیا بر سر زائران اربعین حسینی

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) متشکل از شبکه یکپارچه پدافند هوایی، نیروی پدافند هوایی ارتش، حوزه پدافندی هوافضای سپاه پاسداران و بخش‌های پدافندی نیروهای زمینی ارتش و سپاه پاسدران امسال نیز همچون سال‌های گذشته رصد منطقه و تامین امنیت هوایی مسیر رفت و آمد زائران اربعین را عهده‌دار هستند.
کد خبر: ۳۶۶۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۱ - 14October 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که هر ساله با حضور سیل عظیمی از عاشقان و محبان اهل بیت (ع) از سراسر دنیا در کشور عراق برپا می‌شود فارغ از مباحث معنوی و ایدئولوژیک، ملاحظات امنیتی را برمی‌تابد که باید این مهم از سوی مسئولان کشوری و لشکری دو کشور ایران و عراق تامین شود.

امروزه یکی از تهدیدات که می‌تواند نظم این همایش بزرگ میلیونی را که خاری بر چشم دشمنان اسلام است، خدشه دار کند. تهدیدات هوایی با بهره‌گیری از انواع تجهیزات این حوزه است، چرا که کشورهای فرامنطقه‌ای نمی‌توانند وحدت و برادری ملل اسلامی را در پرتو توجه سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین را ببینند و تلاش‌هایی که در طول یکسال برای تفرقه میان ملل مسلمان منطقه صرف کرده‌اند را به یکباره مضمحل و نقش برآب مشاهده کنند.

امروز پیشرفت تروریسم در منطقه، ما را با تهدیدات پیچیده و ناملموسی مواجه کرده که یکی از این نوع تهدیدات، تهدید ناشی از سامانه‌های پهپادی و کوآدکوپترهای مجهز به بمب‌های دست‌ساز و مواد منفجره است که از عمده چالش‌های پیش رو در حوزه پدافند و ایمنی راهپیمایان اربعین حسینی محسوب می‌شود که برای مقابله با این سامانه‌های پهپادی هر ساله تمهیدات لازم از سوی قرارگاه پدافند هوایی صورت می‌گیرد.

چتر پدافندی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا بر سر زائران اربعین حسینی

کوادکوپتر مجهز به بمب دست‌ساز

چتر پدافندی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا بر سر زائران اربعین حسینی

سپهبد «جبار عبید کاظم حسن الدراجی» فرمانده پدافند هوایی ارتش عراق اردیبهشت امسال همراه هیأتی عالی‌رتبه نظامی به کشورمان سفر کرده و با حضور در محل ستاد فرماندهی نیروی هوافضای سپاه، با سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی زاده» فرمانده این نیرو دیدار و گفت‌و‌گو کرد. مهم‌ترین فصل این دیدار همکاری دو کشور در حوزه پدافندی و به کارگیری سامانه‌های پدافندی برای مقابله با تهدیدات مشترک بود.

سردار حاجی زاده در این دیدار در خصوص نحوه تعامل و کمک به پدافند عراق از سوی نیروی هوافضا، به خبرنگار دفاع پرس گفت: نیروی هوافضا با دستیابی به فناوری‌های ساخت انواع رادار، مراکز فرماندهی و کنترل، سامانه‌های موشکی زمین به هوا و تجهیزات جنگ الکترونیک آمادگی دارد هرگونه کمک و انتقال تجربه را به نیروهای پدافندی عراق ارائه کند.

براساس این گزارش، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) متشکل از شبکه یکپارچه پدافند هوایی، نیروی پدافند هوایی ارتش، حوزه پدافندی هوافضای سپاه پاسداران و بخش‌های پدافندی نیروهای زمینی ارتش و سپاه پاسدران امسال نیز همچون سال‌های گذشته رصد منطقه و تامین امنیت هوایی مسیر رفت و آمد زائران اربعین را عهده‌دار هستند.

چتر پدافندی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا بر سر زائران اربعین حسینی

این روند از پایش مناطق چهارگانه در مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، خسروی و میرجاوه را در بر گرفته و تا داخل خاک عراق و مسیرهای عبور و مرور زائران اربعین حسینی از نجف به کربلا را شامل می‌شود، نیروهای یاد شده تحت امر قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) از سامانه‌های پدافندی کوتاه برد، توپ‌های 23 میلیمتری، 14.5 میلیمتری متصل به سامانه‌های راداری کوتاه برد، بالگردهای شناسایی و همچنین بالگردهای مجهز به موشک‌های هوا به هوا و سامانه‌های موشکی کوتاه‌برد و همچنین سامانه‌های اخلالگر الکتریکی استفاده می‌کنند.

پرواز سامانه‌های پهپادی، بالگردها، رصد منطقه از طریق سایت‌های راداری و موشکی پدافند زمین پایه، لایه‌های پدافندی لازم را جهت تامین امنیت منطقه ایجاد کرده و اجازه نفوذ را از تروریست‌های تکفیری گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه رونمایی از تجهیزات جدید این نیرو در سازمان جهادخودکفایی نزاجا با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش امروز از انواع پهپادهای رادارگریز، پهپادهای عملیاتی در شبانه روز و همچنین پهپادهای قابل درگیری با اهداف هوایی برخوردار است، گفت: تمام نیازمندی‌های پهپادی نیروی زمینی توسط خود این نیرو طراحی و تولید می‌شود و مورد استفاده یگان‌ها قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: امروز تکیه ما در مرزهای شرقی و غربی و جنوب غربی کشور به تکنولوژی‌های روز بومی از جمله پهپادهاست.

فرمانده نزاجا خاطرنشان کرد: پهپادها، بالون‌ها و کوادکوپترهای نیروی زمینی ارتش امسال نیز به سیاق سال‌های گذشته در تامین امنیت زائران اربعین حسینی بکارگیری خواهند شد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار