سیمای اربعین و جای خالی سریال‌ها و تله فیلم‌های مناسبتی

اگر چه تعداد تله فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به مناسبت اربعین و دهه‌ی آخر صفر بسیار محدود و معدودند، اما تلویزیون برای تحت پوشش قرار دادن پیاده‌روی عظیم اربعین به هیچ وجه کوتاهی نکرده است.
کد خبر: ۳۶۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵ - 20October 2019

سیمای اربعینگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - علی عبدالصمدی؛ اربعین امام حسین علیه‌السلام برای همه‌ی مسلمانان از هر قومیتی که باشند عزیز و یادآور رشادت سبط نبی در روز عاشوراست. هر چه قدر عاشورا برای مسلمانان روز بزرگی است و خاطره‌ی ابر قهرمان تاریخ حسین ابن علی (ع) و هفتاد و دوتن از یاران با وفایش را تداعی می‌کند، روز اربعین نیز چنین است.

اربعین یعنی ما هنوز داغدار شهادت مولایمان هستیم. اربعین یعنی ما هنوز رخت عزا به تن داریم. اربعین یعنی ما جاودانه عاشق امام حسین (ع) خواهیم ماند. اربعین جلوه‌گاه ارادت و عشق به نبی خدا و خاندان و اصحاب و یاران با وفایشان است.

اربعین نخستین روز از دهه‌ی پایانی صفر است. دهه‌ای که با چهلم امام حسین سالار شهدا و هفتاد و دو تن از یارانش آغاز می‌شود با عزای ختم رسل و سبط اکبرش به اوج می‌رسد و با شهادت امام علی ابن موسی‌الرضا به فرجامش می‌رسد. در سالهای اخیر رسم پیاده روی روز اربعین به سمت کربلا و مرقد مطهر سالار شهیدان دوباره احیاء شده است و بسیاری از مردم برای تشرف با پای پیاده رهسپار دیار معشوق‌شان می‌شوند. در این نوشته به بررسی اجمالی برنامه‌های سیما به‌مناسبت اربعین سال‌جاری پرداخته شده است. این برنامه‌ها فقط شامل سریال‌ها و تله فیلم‌هایی می‌شوند که به مناسبت اربعین یا دهه‌ی آخر صفر روی آنتن رفته‌اند. قدر مسلم برنامه‌های غیر سینمایی نیز در فرمت تلویزیون تولید شده‌اند که البته در نظر گرفته نشده‌اند.

اربعین

نخستین فیلمی که به صورت جدی به موضوع اربعین پرداخت"اربعین" به کارگردانی علی رضا رزازی فر بود. در این فیلم محمود مقامی، سیروس کهوری نژاد و شقایق فراهانی جلوی دوربین رفتند. جالب است بدانید این تله فیلم محصول مشترک ایران و عراق بود و «حقی سکوت» بازیگر عراقی در آن به ایفای نقش می‌پرداخت، این فیلم محصول ۱۳۸۵ است.

رخصت

عنوان سریالی بود در سال ۱۳۹۳ به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی و بازی یوسف مرادیان، نیما شاهرخ شاهی، منوچهر آذر، ثریا قاسمی، عنایت بخشی، افسانه ناصری، مجید مشیری و مارال فرجاد که در دهه‌ی آخر صفر روی آنتن شبکه‌ی سوم سیما رفت. این سریال داستان سردرگمی و حیرانی پسری است پس از فوت پدرش.

تشنه لب

تله فیلمی به تهیه کنندگی و کارگردانی احمدرضا احمدیان. این تله فیلم نیز محصول سال ۱۳۹۷ است و شهرام عبدلی و ساقی زینتی ستارگان این تله فیلم بودند. این تله فیلم نقل سفر خانوادگی‌ای است که با خرابی ماشین و سایر اتفاقات پیرامونیش روبرو می‌شود.

ستایش ۳

امسال نیز فصل سوم سریال معروف ستایش در ماه صفر روی آنتن رفت که البته هیچ گونه همخوانی‌ای با اربعین و فرهنگ اربعینی و دهه پایانی صفر ندارد و می‌توانست مانند دو فصل پیشی درایام دیگری روی آنتن برود.

اگر چه تعداد تله فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به مناسبت اربعین و دهه‌ی آخر صفر بسیار محدود و معدودند، اما تلویزیون برای تحت پوشش قرار دادن پیاده روی اربعین به هیچ وجه من الوجوه کم نگذاشته است و از حدود یک دهه پیش از اربعین حسینی که کاروان‌ها راه می‌افتند، کاروان فیلمبرداران و خبرنگاران اربعینی نیز رهسپار می‌شوند تا این بزرگترین پیاده روی که نظیرش را فقط در مناسک حج ابراهیمی می‌بینیم، تحت پوشش قرار دهند؛ لذا با نگاهی اجمالی به سریال‌ها و تله فیلم‌هایی که به این مناسبت ساخته و پرداخته شده‌اند باید اظهار داشت، موضوع اربعین یا پیاده روی روز اربعین هنوز موضوع بکری است و هنرمندان می‌توانند با توجه به این سوژه سریال‌ها و تله فیلم‌های درخور شان بسازند تا نسل‌های بعدی بدانند اربعین حسینی تداعی‌گر همان عاشورای حسینی است با همان شور و شعف. تا نسل‌های بعدی بدانند پیاده روی اربعین از سر عشق ارادت است به کسی که مظهر ظلم ستیزی و قیام علیه ظالمان زمانه‌اش بود. به راستی جای خالی چنین فیلم‌ها و سریال‌هایی احساس می‌شوند.

انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار