یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در عبور از تحریم‌ها

شرکت‌های دانش‌بنیان با داشتن نظامی کارآمد متشکل از مراکز علمی و پژوهشی و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی در شرایط تحریم می‌توانند ابزار خوبی در برابر جنگ نابرابر اقتصادی آمریکا باشند.
کد خبر: ۳۶۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸ - 22October 2019

دانشگاه ها ناجی کشورگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ رئیس جمهور آمریکا یک سال پیش به بهانه اینکه برجام یک قرارداد چندجانبه است مانند بسیاری از قراردادهای بین‌المللی، خود را از «گروه 1+5» جدا کرده و با تحمیل ظالمانه‌ترین تحریم‌های اقتصادی و بدون توجه به مصوبات بین‌المللی، جنگ تمام‌عیاری را علیه کشورمان به راه انداخته است.

در این جنگ آمریکایی‌ها با فشارهای اقتصادی و روانی به‌دنبال ‌آشوب هستند و تلاش می‌کنند از این طریق مردم در شرایط سخت معیشتی قرار گیرند و با این عملیات روانی مسئولان و سیاست‌های نظام را عاملان این اتفاق معرفی می‎کنند.!

این جنگ سرآغازش از به صفر رساندن فروش نفت ایران به کشورهای مختلف جهان تا آشفتگی‌هایی در بی ثباتی نرخ دلار و خروج شرکت های خارجی از ایران همراه بود اما این عملیات روانی نتیجه عکس داد و در جبهه اقتصادی شکست خوردند اما هنوز بیکار ننشسته و هر روز دنبال طراحی عملیات جدید هستند.

اگر بخواهیم کشورمان از این گردنه سخت به راحتی عبور کند و عملیات دشمنان نظام را در نطفه خفه کند باید شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهیان وارد عمل شده و اقتصاد بیمار کشور را درمان کنند.

هفته پیش رئیس جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: «من از دانشگاه ها تقاضا می‌کنم نظرات اقتصادی خود را به دولت اعلام کنند، زیرا ما در شرایط سختی هستیم و دانشگاه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند.»

وی تاکید کرد: «تا امروز نیز شرکت‌های دانش بنیان ما تلاش های بسیار زیادی کردند؛ در زمینه پدافند هوایی حرکتی سریع و خوب داشتیم. این کار، کار دانشگاه‌ها و پژوهشگران ما است بدون تلاش دانشگاه، پژوهشکده ها و نخبگان نمی‌توان به چنین دستاوردهایی دست یافت از این رو باید نخبگان را تربیت کنیم و از یکدیگر کمک و یاری بگیریم.

روحانی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم، گفت: شما دانشگاهیان بیش از دیگران این بار را بر دوش دارید اما بی تردید این مشکلات را حل خواهیم کرد.

بنابراین دانشجویان باید برای ارتقای سطح زندگی و رفاه اجتماعی مردم تلاش کنند و در هر رویداد‌ علمی که شرکت می کنند باید آثار آن در زندگی روزمره مردم احساس شود. در این راستا شرکت‌های دانش بنیان هم نقش بسزایی در عبور از تحریم‌ها دارند، چراکه یكی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله توسعه است و این شركتها با ظرفیتهای خود ازجمله برخورداری از قدرت رقابت بیشتر در مقایسه با واحدهای تولیدی دیگر با داشتن خلاقیت و پژوهش یکی از مولفه های تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می روند و سرمایه گذاری در این بخش اشتغال پایدار را به همراه  خواهد داشت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم گفته که تحریم ها بازار مناسبی در اختیار شرکت های دانش بنیان کشور قرار داده است، امروز چهار هزار و  ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند.»

این شرکت‌ها دارای نظامی کارآمد متشکل از مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه‌ها هستند که با دسترسی به دانشهای جهان و منطبق شدن با نیازهای پرکاربرد به دنبال تولید محصولات و خدمات جدید هستند. بنابراین با توجه به تحریم‌های ناعادلانه و توانمندی‌ شرکت‌های دانش بنیان در استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تحقق حمایت از تولید داخلی می توان به این ابزار نگاه ویژه‎ای کرد و در جنگ نابرابر اقتصادی آمریکا از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار