تکرار اتهام‌زنی آمریکا به ایران درباره حمله به «آرامکو»

وزیر دفاع آمریکا، ایران را به انجام فعالیت‌های شرارت‌بار در خاورمیانه متهم کرد و مدعی شد که حمله اخیر به تأسیسات نفتی «آرامکو» عربستان سعودی، نمونه‌ای از این اقدامات است.
کد خبر: ۳۶۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ - 24October 2019

تکرار اتهام‌زنی آمریکایی‌ها به ایران درباره حمله به آرامکوبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا امروز بار دیگر اتهام حمله ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را تکرار کرد.

وی که در مؤسسه «صندوق مارشال» در شهر بروکسل سخنرانی می‌کرد، با اشاره به سفر اخیرش به عربستان سعودی، گفت: در عربستان سعودی، به تقویت متحدان خود از طریق [فروش] هواپیماها، سامانه‌های پدافند موشکی و هوایی و دیگر تجهیزات دفاعی بیشتر ادامه می‌دهیم.

وی افزود: به متحدان خود در اروپا توصیه می‌کنیم که مسیر ما را ادامه داده و آن‌ها هم برای ایجاد بازدارندگی در برابر ستیزه‌جویی ایران حمایت خود را ارائه کنند تا به گسترش ثبات در منطقه کمک و از نظم قانون‌محور بین‌المللی دفاع شود.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت: ایران به فعالیت‌های شرارت‌بار در سرتاسر خاورمیانه ادامه می‌دهد. حمله اخیر به تأسیسات نفتی «آرامکو» عربستان سعودی نمونه‌ای از این اقدامات است. ایران تهدیدی مداوم برای شرکای ما در آن منطقه به شمار می‌آید.

بنا بر این گزارش، اظهارات اسپر علیه ایران و اتهام‌زنی در مورد حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در حالی است که ارتش و انصارالله یمن مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته و آن را پاسخی مشروع به حملات پنج ساله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به مردم یمن توصیف کرده‌اند.

واشنگتن با وجود اینکه بارها وعده داده مدارک خود در مورد نقش ایران در این عملیات را منتشر می‌کند، اما با گذشت چندین هفته از آن حادثه، این وعده آمریکا عملی نشده است. با این حال، مقام‌های آمریکایی به اتهام‌زنی بدون ارائه سند به ایران ادامه می‌دهد.

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به حمله اخیر ترکیه به مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه اشاره کرد و آن را «حمله‌ای غیرقابل توجیه» خواند که «دستاورد‌های سال‌های اخیر» در سوریه را در معرض خطر قرار داده است.

این در حالی است که عملیات ترکیه پس از آن آغاز شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از گفتگو با همتای ترکیه‌ای خود دستور عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از این مناطق را صادر کرد. رسانه‌های آمریکایی این اقدام را «چراغ سبز» به عملیات ترکیه توصیف کردند. این عملیات این هفته با توافق میان آنکارا و مسکو متوقف شده است.

اسپر در ادامه صحبت‌هایش بار دیگر کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به افزایش بودجه دفاعی فراخواند و گفت هرچند که آمریکا به بند دفاع جمعی ناتو متعهد است، اما اعتقاد دارد که همه اعضا با «سهم منصفانه» خود از هزینه‌های دفاعی این پیمان را بپردازند.

بر اساس توافق سال ۲۰۱۴ میلادی، اعضای ناتو باید سالانه ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به بودجه دفاعی اختصاص دهند. اسپر گفت تاکنون فقط ۸ کشور عضو ناتو این تعهد را اجرایی کرده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود بار‌ها علیه چین و روسیه هم صحبت کرد و مدعی شد که این دو کشور تلاش می‌کنند تا «به هزینه دیگران»، نظم بین‌المللی را به نفع خود تغییر دهند. وی از «نوسازی تهاجمی» نیرو‌های نظامی این دو کشور هم انتقاد کرد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها