سردار جلالی:

۸۰ هزار جانباز شیمیایی داریم/ سوریه و عراق قربانیان حملات شیمیایی داعش هستند

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: ۸۰ هزار جانباز شیمیایی ثبت شده در بنیاد شهید داریم و علاوه بر این، هشت هزار شهید شیمیایی نیز داریم.
کد خبر: ۳۶۸۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ - 03November 2019

۸۰ هزار جانباز شیمیایی داریمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور صبح امروز در همایش ملی پدافند شیمیایی که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: موضوع پدافند غیرعامل یک موضوع ملی و جهانی و مسئله‌ای مهم برای همه بخش‌های کشوری و لشکری است.

وی افزود: با توجه به اینکه موضوع پدافند غیر عامل برای کنترل پیامد‌های انسان‌ساخت شروع می‌شود، موضوع تهدیدات طبیعی به وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران محول شده است؛ لذا سازمان پدافند غیر عامل فقط مسئول تهدیدات انسان‌ساخت است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره با اینکه ماهیت تهدیدات طبیعی ثابت است، ادامه داد: برای مقابله با پدافند شیمیایی نمی‌توانیم با رویکرد‌های سنتی مثل احداث پناهگاه به مقابله بپردازیم؛ چون رویکرد‌های قبلی در مقابله با تهدیدات جدید، کارایی ندارد.

سردار جلالی با اشاره به اینکه هشت گرایش علمی متناسب با تهدیدات تعریف کرده‌ایم، گفت: تهدیدات سایبری، زیستی و بیولوژیک، شیمیایی، هسته‌ای، پرتوی، اقتصادی، مردم‌محور و نظامی هشت گرایش علمی تعریف شده متناسب با تهدیدات است.

این مقام مسئول عنوان کرد: ۸۰ هزار جانباز شیمیایی ثبت شده در بنیاد شهید داریم و علاوه بر این، هشت هزار شهید شیمیایی نیز داریم که نشان‌دهنده بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی دشمن علیه رزمندگان کشورمان است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور یادآور شد: ژاپنی‌ها برای اولین بار با تولید گاز‌های شیمیایی از این گاز‌ها در جنگ با چین استفاده کردند و در جنگ جهانی دوم نیز کشور‌های غربی به شدت از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند؛ لذا بعد از جنگ جهانی دوم قوانین و مقرراتی نوشته و بر اساس آن، کاربرد سلاح‌های شیمیایی ممنوع شد.

سوریه و عراق قربانیان حملات شیمیایی داعش

سردار جلالی سپس با اشاره به استفاده گسترده داعش از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و عراق اضافه کرد: داعش توسط آمریکایی‌ها خلق شد و پرورش و توسعه یافت، اما وقتی که تاریخ مصرف آن‌ها تمام شد، ابوبکر بغدادی را کشتند. داعش در سوریه و عراق مخوف‌ترین استفاده‌ها را از سلاح‌های شیمیایی داشت به نحوی که حداقل ۴۰ بار حمله با گاز کلر در شهر‌های عراق توسط داعش ثبت شده است؛ البته داعش در سوریه نیز بارها از همین سلاح استفاده کرده است.

وی بیان کرد: کاربرد سلاح شیمیایی به ابزار سیاسی تبدیل شده است؛ به عبارت دیگر سلاح شیمیایی و کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تبدیل به ابزار سیاسی یا ابزار محکوم کردن کشوری دیگر تبدیل شده است؛ پس با توجه به این موضوع، باید گفت که کنوانسیون‌ها بازدارندگی کاملی را در بکارگیری سلاح‌های شیمیایی ایجاد نکرده‌اند و این موضوعی جدی است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با تأکید بر اینکه باید درباره حملات شیمیایی و پدافند شیمیایی در دانشگاه‌ها بحث و راه حل‌هایی را برای آن تعیین کنیم، افزود: آمادگی در برابر تهدیدات شیمیایی، ضرورتی بسیار جدی است؛ زیرا به برکت انقلاب اسلامی صنایع پتروشیمی در کشورمان توسعه یافته و به مؤلفه بسیار خوبی برای کشور تبدیل شده است، اما متأسفانه همزمان با رشد این مؤلفه، قوانین و مقررات لازم جهت کنترل حوزه شیمیایی، توسعه نیافته است و در این زمینه ضعف داریم.

سردار جلالی تصریح کرد: این که یک تروریست با خرید مواد شیمیایی موجود در بازار اقدام به ساخت بمب می‌کند و آن را در کنار اتوبوس حامل پاسداران در خاش منفجر می‌کند، نشان‌دهنده وجود خطای فاحش امنیتی در این حوزه است و بیانگر آن است که خیلی از بمب‌ها و مواد آتش‌زا را می‌توان با استفاده از مواد شیمیایی موجود در بازار، تولید کرد.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت ارتقاء سطح آزمایشگاه‌های شیمیایی افزود: البته به هیچ عنوان نباید تولیدکننده مواد شیمیایی، کنترل‌کننده آن هم باشد؛ به عنوان مثال در فرآیند تولید کود در پتروشیمی‌ها کودی تولید می‌کنیم که فلزات سنگینی مثل اورانیوم را می‌توان از آن استخراج کرد؛ وقتی که این فلز وارد چرخه استفاده از مواد غذایی کشور می‌شود، باعث بُروز سرطان در انسان‌ها می‌شود.

سازمان حفاظت از محیط زیست به جای سیاسی‌کاری، پسماند شیمیایی کارخانه‌ها را کنترل کند

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در این زمینه با ابراز گله‌مندی از سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: این سازمان به جای پرداختن به مسایل سیاسی باید به کنترل پسماند شیمیایی کارخانه‌ها بپردازد؛ زیرا این نوع پسماند‌ها که آثاری بسیار خطرناک بر انسان دارند، وارد محیط زیست می‌شوند و تا ۳۰۰ سال اثرات آن در محیط باقی می‌مانند.

سردار جلالی ادامه داد: صنایع شیمیایی کشور دارای تکنولوژی قدیمی هستند و بدون توجه به آمایش سرزمینی، این صنایع را به شهر‌ها متصل می‌کنیم که اگر حادثه‌ای برای هر یک از این صنایع به‌وجود آید، می‌تواند به یک فاجعه بسیار بزرگ انسانی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ۱۱ بند برای اجرای اکوسیستم پدافند شیمیایی تدوین شده است، افزود: در بازدید از یکی از صنایع پتروشیمی ملاحظه شد که یک مخزن بزرگ آمونیاک بالای ساختمان گذاشته‌اند و در کنار این کارخانه، منازل مسکونی قرار داشت که چنانچه حادثه‌ای برای این کارخانه رخ دهد، خطری بسیار جدی مردم را تهدید می‌کند؛ زیرا در این‌صورت مخزن آمونیاک مانند یک بمب عمل خواهد کرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها که محل پرداختن به موضوع مصون‌سازی فرآیند شیمیایی هستند به این موضوع نمی‌پردازند، تصریح کرد: ادارات بهداشت و درمان نیرو‌های مسلح قطب درمانی مصدومان شیمیایی هستند و از این روی، دانشگاه بقیه الله را به عنوان قطب آموزشی و درمانی مصدومان شیمیایی تعیین کرده‌ایم.

تجهیز ۱۰۰ دستگاه آمبولانس به «CBRNE»

سردار جلالی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰۰ آمبولانس را به «CBRNE» (ویژه حوادث شیمیایی، بیولوژیک و پرتوی) مجهز کرده‌ایم، گفت: توانایی انجام عملیات در وضعیت شیمیایی باید از قابلیت‌های نیرو‌های مسلح باشد؛ در حالی که اکنون در فیلم‌هایی که می‌خواهند بر‌ای دفاع مقدس بسازند، وقتی می‌خواهند شکست در عملیات را نشان دهند، عنوان می‌کنند که با حمله شیمیایی مواجه شده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه پدافند شیمیایی، حداقل نیاز به همکاری ۲۰ رشته است؛ پس باید در دانشگاه‌ها برای آن قطب تشکیل شود و ما دانشگاه‌ها را لازمه پرداختن به پدافند شیمیایی می‌دانیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: مقررات امنیتی برای حمل و جابه‌جایی مواد شیمیایی حساب و کتابی ندارد؛ این در حالی است که برای خودروی حمل پول دو نفر مسلح را تعیین می‌کنیم تا از نظر امنیتی با مشکلی مواجه نشوند، اما کامیون‌های حمل مواد شیمیایی بدونِ هیچ‌گونه مقررات ایمنی در سطح کشور در حال تردد هستند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها