دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خودروی انتحاری «حیدر» ابزار جدید دفاعی ارتش در رزم زمینی

خودروی انتحاری حیدر می‌تواند با تعبیه مواد منفجره همچون یک تله متحرک انفجاری تهدیدی علیه نیروهای پیاده و سامانه‌های زرهی دشمن محسوب شود.
کد خبر: ۳۶۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۲ - 21November 2019

خودروی انتحاری حیدر لایه جدید دفاعی نزاجا در رزم زمینیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، پیشرفت تکنولوژی در عرصه صنایع دفایی موجب ظهور تجهیزات نوین، تغییر در سیستم تاکتیکی جنگ‌ها و جایگزینی تجهیزات رباتیک به جای نیروی انسانی شده است. بر این اساس، نیروی زمینی ارتش نیز در طول یک دهه گذشته اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات رباتیک در حوزه رزم زمینی کرده است.

یکی از محسّنات بهره‌گیری از این تجهیزات، ایجاد برد عملیاتی و به‌کارگیری نیروی انسانی به صورت غیر مستقیم و مدیریت صحنه نبرد با کمترین هزینه است که سازمان جهاد خودکفایی نزاجا در چند سال گذشته با درک مناسب از ساختار و نوع تهدیدات نوین، به این سمت و سو حرکت کرده است.

نیروی زمینی ارتش اخیراً ربات‌های کوچک خود را تحت «پروژه حیدر ۱» رونمایی کرد، این سامانه‌های رباتیک که قابلیت مسلح شدن به مسلسل و یا تسلیحات انفرادی را دارند، می‌توانند همچون یک سرباز در مناطق مرزی به پایش منطقه بپردازند و در شرایط مقتضی اقدام به تیراندازی کنند.

این سامانه‌های کوچک انتحاری که از قابلیت حمله جمعی برخوردارند، می‌توانند با بهره‌گیری از قابلیت شبکه‌سازی، اطلاعات خود را جهت هماهنگی و یکپارچگی در اختیار یکدیگر قرار دهند و اهداف را به یکدیگر لینک کنند، تا هر کدام که در شرایط مطلوب‌تری قرار دارند، علیه مواضع دشمن اقدام کنند.

بارها این جمله را از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح شنیده‌ایم که متناسب با تهدیدات منطقه‌ای و پیش‌ِ رو به سوی ساخت و طراحی تکنولوژی مورد نیاز حرکت می‌کنیم؛ از آنجا که طی سال‌های اخیر در کشورهایی مثل عراق و سوریه که درگیر جنگ با گروهک‌های تروریستی بودند، بسیار مشاهده شد که تروریست‌ها از خودروهای انتحاری در عملیات‌ها و کمین‌گاه‌ها بهره بردند، ایران اسلامی نیز در پی مقابله با این‌گونه تهدیدات، اقدام به طراحی و ساخت طیف وسیعی از تجهیزات رباتیک کرده است که در حوزه پدافندی و رزم زمینی کاربرد ویژه‌ای دارند و می‌توانند با قابلیت‌هایی که برای این مدل تجهیزات تعریف شده است، سد محکمی در برابر تجهیزات رباتیک و خودروهای انتحاری دشمن و سامانه‌های پهپادی و حتی موشک‌های کروز باشند.

این سامانه همچنین می‌تواند با تعبیه مواد منفجره همچون یک تله متحرک انفجاری، تهدیدی علیه نیروهای پیاده و سامانه‌های زرهی دشمن محسوب شود. خودروی انتحاری «حیدر ۱» در رزمایش «ذوالفقار ولایت» با موفقیت به اجرای عملیات پرداخت. 

همچنین نیروی زمینی مدتی است که در حوزه پدافند ارتفاع پست از «ربات پدافندی» استفاده می‌کند که این سامانه‌ها به رادارهای شبکه متصل و قادر هستند با انواع هواگردها و موشک‌های کروز در ارتفاع کم مقابله کنند. «ربات پدافندی» برای نخستین بار در رزمایش محرم مورد استفاده قرار گرفت و توان عملیاتی‌اش ارزیابی شد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها