گام دوم/ نشست معنویت و اخلاق در گام دوم انقلاب (۱)/ سید محمد موسوی:

«زنان» محور عینیت بخشیدن به بیانیه گام دوم/ رهبر انقلاب مسأله‌ زن و خانواده را جزو مسائل درجه‌ یک کشور می‌دانند

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که «مسئله‌ زن و خانواده برای کشور، جزو مسائل درجه‌ یک است»؛ بنابراین اگر این هسته مرکزی معنویت اصلاح شود، طبیعتا جامعه نیز اصلاح خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴ - 11November 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع «معنویت و اخلاق در گام دوم انقلاب اسلامی» با حضور «سید محمد موسوی»، «احمد اسلامی» و «مصطفی بیات»، در خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، «سید محمد موسوی» طی سخنانی به تبیین معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و اظهار داشت: پشتوانه و مبنای اصلی تمام مباحث و مبانی انقلاب اسلامی، از ابتدای شروع نهضت از سال ۱۳۴۲ و حتی قبل از آن تاکنون، قرآن کریم و بیانات راهگشای اهل بیت (ع) بوده است.

«دیانت» و «معنویت»؛ دو رکن اصلی زندگی انسان‌ها

موسوی با بیان این‌که «دیانت» و «معنویت» دو رکن اصلی زندگی و رشد انسان‌ها هستند، افزود: اگر این را در یک جامعه و خانواده که یک جامعه کوچک به‌شمار می‌آید، مبنا قرار دهیم، دستورات الهی را در جامعه اجرا کرده‌ایم؛ چراکه پایه‌گذاری یک جامعه دینی نیازمند اجرای مبانی دینی است.

رهبر انقلاب مسئله‌ زن و خانواده را جزو مسائل درجه‌ یک کشور می‌دانند

«دیانت» و «معنویت» در قرآن کریم

وی با تأکید بر این‌که در قرآن کریم، زندگی انسان‌ها بر مبنای «دیانت» و «معنویت» بیان شده است، تصریح کرد: در سوره «بقره»، حضرت ابراهیم (ص) از خدا می‌خواهد که «ما را تسليم فرمان خود قرار ده و از نسل ما امتى فرمان‌بردار خود پديد آور و آداب دينى ما را به ما نشان ده...» و از طرفی دیگر نیز در سوره «ابراهیم» آمده است که حضرت ابراهیم (ص) از خداوند می‌خواهد «...فرزندانم را از پرستيدن بت‌ها دور دار...» و در ادامه به خدا می‌گوید که «پروردگارا مرا برپادارنده نماز قرار ده و از فرزندان من نيز پروردگارا و دعاى مرا بپذير».

موسوی افزود: در سوره «آل عمران» آمده است که حضرت زکریا (ص) از خداوند می‌خواهد «از جانب خود فرزندى پاک و پسنديده به من عطا كن كه تو شنونده دعايى»؛ چراکه بتوانند عبادت کنند و مبانی دینی را در بین مردم گسترش دهند و در سوره مبارکه «طه» نیز می‌خوانیم «و كسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش»؛ چراکه نماز بدهی‌ترین نشانه عبودیت ما نسبت به خداوند است.

«دیانت» و «معنویت» در تعالیم اهل بیت (ع)

موسوی با بیان این‌که ما در تعالیم اهل بیت (ع) هم ضرورت وجود «دیانت» و «معنویت» در زندگی انسان‌ها را مشاهده می‌کنیم، اظهار داشت: امام صادق (ع) فرموده‌اند که وقتی که حضرت آدم (ص) کعبه را طواف کرد، به آخرش رسید. جبرئیل به وی گفت: «ای آدم، در همین جا به گناهانت اعتراف کن»؛ لذا آدم ایستاد و گفت: «خداوندا، برای هر کار کننده‌ای مزدی هست، من هم در این جا طواف کردم، مزد من چیست؟»، خداوند به آدم وحی فرمود که گناهانت را بخشیدم، بعد آدم گفت: «خداوندا، برای فرزندان و ذریه‌هایم چطور؟» باز خداوند وحی فرمود که ای آدم، هر کدام از فرزندانت به این مکان بیایند و به گناه خویش اعتراف کرده و بعد از من طلب مغفرت کنند، من آن‌ها را هم می‌بخشم».

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده‌اند که «دعای پدر در حق فرزند، مانند دعای پیامبر در حق امتش است» و یا روایت دیگری نیز از پیامبر اسلام (ص) داریم که فرموده‌اند: «دعاى پدر و مادر براى فرزند، مانند آب براى زراعت، سودمند است». پیامبر گرامی اسلام همچنین فرموده‌اند: «خداوند رحمت کند بنده‎ای را که فرزندش را بر نیکی و سعادتش یاری کند، به این که به او احسان کند و با او انس بگیرد و به آموزش و پرورش او بپردازد»؛ یعنی پدر باید به فرزند خود بیاموزد که چگونه قدم در مسیر «دیانت» و «معنویت» بردارد.

رهبر انقلاب مسئله‌ زن و خانواده را جزو مسائل درجه‌ یک کشور می‌دانند

موسوی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع)، اصرار دارند که پدری بر فرزند خود نفرین نکند؛ چراکه به فرموده حضرت محمد مصطفی (ص) «چنین نفرینى «ابر» را هم مى شكافد و بالاتر مى‌رود، و مورد توجه خدا قرار مى‌گیرد، تا جایى كه خداوند متعال مى‌فرماید که آن نفرین را نزد من آورید تا مستجاب کنم؛ بنابراین، از نفرین پدر علیه خود، سخت پرهیز داشته باشید؛ زیرا از شمشیر برنده‌تر است!».

«دیانت» و «معنویت» در گام دوم انقلاب

وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، تربیت نسل‌های چهارم، پنجم و ششم انقلاب است، گفت: ایشان اخیرا در موضوع «دیانت» و «معنویت»، ضرورت تقویت معنویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مطرح کرده و در موارد مختلف نیز بر ضرورت اهمیت دادن به معنویت در خانواده تأکید کرده‌اند.

موسوی به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه، معنویت و اخلاق را جهت‌دهنده همه‌ حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه دانسته و تأکید کرده‌اند: «وجود معنویت و اخلاق، محیط زندگی را حتی با کمبودهای مادی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی، جهنم می‌آفریند»؛ بنابراین اگر معنویت در جامعه و خانواده وجود داشته باشد، با نان خالی هم می‌توان زندگی کرد و به قولی، پول خوشبختی نمی‌آورد.

وی ادامه داد: حضرت امام خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب «معنویت» را به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: «اخلاص»، «ایثار»، «توکّل»، «ایمان» در خود و در جامعه دانسته و «اخلاق» را به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون «خیرخواهی»، «گذشت»، «کمک به نیازمند»، «راستگویی»، «شجاعت»، «تواضع»، «اعتمادبه‌نفس» و دیگر خلقیات نیکو دانسته‌اند.

موسوی با اشاره به بخش دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن فرموده‌اند: «اخلاق و معنویت، البته با دستور و فرمان به‌دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند»، بیان داشت: امام خامنه‌ای می‌فرمایند که «خود حکومت‌ها باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند»؛ یعنی این‌که اگر یک مسئول خودش منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشد، مثلا در اقامه نماز سستی نکند، این رفتار در کارمندان او هم اثر می‌کند.

وی گفت: امام خامنه‌ای در ادامه می‌فرمایند که «حکومت‌ها باید زمینه‌ را برای رواج منش و رفتار اخلاقی و معنوی در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق، به شیوه‌ معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنمی‌ها، مردم را با زور و فریب، جهنمی کنند»؛ بنابراین باید توجه داشت یکی از کارهایی که مغفول مانده است، این است که حاکمیت باید با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق، به شیوه‌ معقول بستیزد؛ اگر به تعالیم اهل بیت (ع) نگاه کنیم، می‌بینیم که زمانی که یک فردی بر سر پیامبر اسلام (ص) زباله می‌ریخت، ایشان تحمل کردند تا جایی که این فرد مریض شد، به عیادتش رفت و این رفتار رسول خدا باعث شد تا وی جزو وفادارترین افراد به پیامبر اسلام شود؛ لذا باید امروز هم با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق، با شیوه هوشمندانه و ابزار رسانه برخورد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که همه دانشمندان غربی اقرار می‌کنند که ما امروز در دوره «معنویت» قرار داریم، گفت: به همین دلیل است که عده‌ای مقید هستند تا معنویت چه از نوع اسلامی و چه از نوع غیر اسلامی را در جوامع از بین ببرند.

تهدید جایگاه زن در خانواده

موسوی با تأکید بر این‌که امروز جایگاه خانواده در جامعه ما با خطر مواجه شده است، بیان داشت: ما جایگاه «زن» را، هم در جامعه و هم در خانواده فراموش کرده‌ایم و به‌جای آن، چیزی به‌دست نیاورده‌ایم؛ این درحالی است که جایگزین جایگاه اصلی زن در جامعه ما را دشمنان برای ما ساخته‌اند و به ما باورانده‌اند که جایگاه واقعی زن و خانواده، آن چیزی هست که آن‌ها می‌گویند، نه آن چیزی که خداوند متعال فرموده است.

رهبر انقلاب مسئله‌ زن و خانواده را جزو مسائل درجه‌ یک کشور می‌دانند

وی به دیگر سخنان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اشاره کرد و گفت: ایشان فرموده‌اند «زن اگر به خانواده پایبند شد، علاقه نشان داد، به تربیت فرزند اهمیت داد، به بچه‌های خود رسید، آن‌ها را شیر داد، آن‌ها را در آغوش خود بزرگ کرد، برای آن‌ها آذوقه‌های فرهنگی ـ قصص، احکام، حکایت‌های قرآنی، ماجرا‌های آموزنده ـ فراهم کرد و در هر فرصتی به فرزندان خود مثل غذای جسمانی چشاند، نسل‌ها در جامعه بالنده و رشید خواهند شد».

این استاد دانشگاه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که «ده‌ها نظریه و الگوی مترقی در زمینه زن و خانواده می‌شود استخراج کرد. این‌ها نظریه‌پردازی بشود، تئوریزه بشود، با جوانبش، با اجزایش، تدوین بشود و ارائه بشود. این‌ها کار‌های میان‌مدت و بلندمدتی است که حتماً بایستی انجام بگیرد. تعالیم ناب و مترقی اسلام در قرآن و حدیث باید مورد استفاده قرار بگیرد» و در ادامه نیز فرموده‌اند که «مسئله زن و خانواده برای کشور، جزو مسائل درجه یک است»؛ بنابراین اگر این هسته مرکزی معنویت اصلاح شود، طبیعتا جامعه نیز اصلاح خواهد شد.

موسوی تأکید کرد: اگر خانواده را به‌صورت درست تشکیل دهیم و به همه جوانب آن رسیدگی کنیم، به آرامش دست پیدا خواهیم کرد، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که «مهم‏ترین چیزی که بشر به آن احتیاج دارد، آرامش است. سعادت انسان در این است که از تلاطم و اضطراب روحی در امان و آرامش روحی داشته باشد. این را خانواده به انسان می‏‌دهد؛ هم به زن و هم به مرد».

وی با اشاره به آیه ۲۱ سوره روم، گفت: در قرآن کریم آمده است: «و از نشانه‏ هاى او این‌که از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدان‌ها آرام گیرید» که این نشان می‌دهد که برای خدا انسانیت در درجه اول و جنسیت در درجه دوم مهم است.

موسوی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده را «کلمه طیبه» دانسته‌اند، بیان داشت: ایشان فرموده‌اند: «خانواده، کلمه‌ای طیبه است. کلمه طیبه هم خاصیتش این است که وقتی یک جایی به وجود آمد، مرتب از خود برکت و نیکی می‌تراود و به پیرامون خودش نفوذ می‌دهد. کلمه طیبه همان چیز‌هایی است که خدای متعال آن را با همان اساس صحیح به بشر اهدا کرده است. این‌ها همه کلمه طیبه است؛ چه معنویات و چه مادیات».

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به رعایت احکام اسلامی در خانواده اشاره کرد و گفت: ایشان فرموده‌اند «در بنا و تشکیل خانواده و در حفظ خانواده، باید این احکام اسلامی را رعایت کرد تا خانواده باقی بماند؛ لذا شما در خانواده‌های متدین که زن و شوهر به این حدود اهمیت می‌دهند، می‌بینید که سال‌های متمادی با هم زندگی می‌کنند. محبّت زن و شوهر به یکدیگر باقی می‌ماند و جدایی‌شان از هم سخت است و دل در گرو محبت یکدیگر دارند. این حسن و این محبت‌هاست که بنای خانواده را ماندگار می‌کند و لذا اسلام به این چیز‌ها اهمیت داده است».

موسوی خاطرنشان کرد: عمدا می‌خواهند به زن‌ها نقش مردانه بدهند، درحالی که وظیفه زن در خانواده چیز دیگر و جایگاه مادر بودن وی از همه مهم‌تر است و دادن جایگاه پوشالی به وی، او را از مسئولیت اصلی‌اش دور می‌کند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار