گام دوم/ نشست معنویت و اخلاق در گام دوم انقلاب (۳) / «احمد اسلامی»:

بیانیه گام دوم انقلاب، حصر تبلیغاتی دشمن را می‌شکند

«احمد اسلامی» با تأکید بر این‌که مولفه‌هایی که از داخل بیانیه گام دوم انقلاب استخراج می‌شود، در شکست حصر تبلیغاتی دشمن در فضای رسانه‌ای تأثیر به‌سزایی دارد، گفت: برخلاف این بیانیه که افکار را به سمت یک آینده مطلوب می‌برد، نگاه رسانه‌های غربی نسبت به ما، سیاه‌نمایی از وضعیت آینده است.
کد خبر: ۳۶۹۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۱ - 13November 2019

بیانیه گام دوم انقلاب، حصر تبلیغاتی دشمن را می‌شکندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع «معنویت و اخلاق در گام دوم انقلاب اسلامی» با حضور «سید محمد موسوی»، «احمد اسلامی» و «مصطفی بیات»، در خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست «احمد اسلامی» با تبیین خصوصیات بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب در عین سادگی، از غنای مفهومی بسیار بالایی برخوردار است که این نیازمند تأمل بیشتر بر این بیانیه و برگزاری نشست‌های متعدد است، تا محورهای مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی، توصیف وضعیت گذشته، حال و برنامه‌هایی که می‌شود برای اصلاح امور در آینده داشت را از دیگر خصوصیات بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و گفت: این بیانیه بر اصول و مبانی دینی و اسلامی تأکید دارد؛ یعنی خط به خط آن از اخلاق، معنویت و رجعت به معرفت‌شناسی اسلامی سخن می‌گوید و از کلمات و واژگان خاصی گاهی اوغات غربی‌ها به کار می‌برند، خبری نیست.

اسلامی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب درحالی که واقع‌بینانه به مسائل نگاه می‌کند و مشکلات را در نظر دارد، در عین حال، به آینده نیز بسیار خوشبین است و یک انرژی مثبتی را به خواننده منتقل می‌کند و به وی این نوید را می‌دهد که یک آینده بسیار مطلوبی در انتظار کشور است.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب در عین پذیرش معایب، به ضرورت اصلاح آن‌ها اشاره می‌کند، اصلاحی که استوار بودن و مقاوم بودن جامعه را درپی دارد؛ این همان نگاه چندوجهی است.

اسلامی با تأکید بر این‌که در بیانیه گام دوم انقلاب، بر ضرورت به بهره‌مندی از ظرفیت جوانان تأکید شده است، تأکید کرد: این بیانیه بر روحیه «ما می‌توانیم» تأکید می‌کند و به ما می‌گوید که مشکلات حل شدنی است و سدی مقابل جوانان وجود نخواهد داشت.

وی دقت در خودشناسی همزمان با تأمل در دشمن‌شناسی، یکی دیگر از مولفه‌هایی بیانیه گام دوم انقلاب دانست، اظهار داشت: این بیانیه همچنان که وضعیت گذشته و امروز را به تصویر می‌کشد، از دشمن نیز غافل نمی‌شود که کجا قرار دارد و چگونه و از چه راه‌هایی ممکن است نفوذ و حمله کند.

اسلامی خاطرنشان کرد: مباحث و موضوعاتی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده، جامع و کامل است؛ چراکه موضوعات آن نشان می‌دهد که چه محورهای کلانی در تمامی حوزه‌های کشور اعم از علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی، خانواده و... مطرح شده است.

وی با تأکید بر این‌که مولفه‌هایی که از داخل بیانیه گام دوم انقلاب استخراج می‌شود، در شکست حصر تبلیغاتی دشمن در فضای رسانه‌ای تأثیر به‌سزایی دارد، تصریح کرد: برخلاف این بیانیه که افکار را به سمت یک آینده مطلوب می‌برد، نگاه رسانه‌های غربی نسبت به ما، سیاه‌نمایی از وضعیت آینده است.

اسلامی با اشاره عناصر ارتباطات یعنی «فرستنده پیام»، «پیام» و «گیرنده پیام»، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند به‌عنوان یک «فرستنده پیام»، مطالبی که در این بیانیه بیان شده است به‌عنوان «پیام» و مخاطبان آن به‌عنوان «گیرنده پیام» مطرح شود؛ به‌عبارتی دیگر، بیانیه گام دوم انقلاب تجمیعی از سه‌عنصر ارتباطات است.

وی با تأکید بر این‌که نیت در عنصر «فرستنده پیام» بسیار مهم است و چنانچه «حُسن فاعلی» در این زمینه صورت بگیرد؛ یعنی مخاطب به فرستنده پیام و پیامی که دریافت می‌کند، اعتماد کند که برای رضای خداست، موجب تأثیر در آن می‌شود، گفت: همان‌گونه نیز در بیانیه گام دوم انقلاب گفته می‌شود که در پیام دشمنان، نیاتی خبیثانه است و آن «حُسن فاعلی» وجود ندارد.

اسلامی تصریح کرد: در عنصر «پیام» وقتی می‌توانیم حصر تبلیغاتی دشمن را بشکنیم که پیام ما «قولا سدیدا» (محکم و استوار)، «قولا معروف» (با زبان خوش) و «قولا لینا» (سخن نرم) باشد.

وی خاطرنشان کرد: در عنصر «گیرنده پیام»، موضوع مخاطب‌شناسی بسیار مهم است؛ چراکه باید بدانیم که با چه افرادی می‌خواهیم تعامل داشته باشیم، باورها و نگرش‌های آن‌ها چگونه است و در چه مرحله‌ای از پذیرش پیام قرار دارند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها