چهارمین روز از جنگ تحمیلی؛

مقاومتی که باعث شد آرزوی فتح سه روزه خرمشهر به تاریخ سپرده شود

در روز چهارم جنگ تحمیلی، تهاجم سنگین قوای بعثی به پل نو و غرب خرمشهر، بر اثر مقاومت شدید رزمندگان ایرانی در هم شکسته شد.
کد خبر: ۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵ - 26September 2013

مقاومتی که باعث شد آرزوی فتح سه روزه خرمشهر به تاریخ سپرده شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در چهارمین روز از جنگ تحمیلی قوای بعثی با تهاجم به پل نو واقع درغرب خرمشهر، با عبور برخی از واحدهای زرهی و مکانیزه ی خود از آن منطقه، نسبت به محاصره ی خرمشهر از غرب اقدام نمودند که بر اثر مقاومت نیروهای ایرانی، با برجا نهادن تلفات فراوان، مجبور به عقب نشینی گردیدند.

دشمن که رؤیای اشغال سه روزه ی خوزستان، را در سر پرورانده بود، حالا در باتلاق مقاومت این منطقه افتاده بود وهر لحظه نیز دچار تلفات سنگینی می شد.

ارتش عراق، تا پل نو پیشروی کرد. اولین خطوط دفاعی قوای ایرانی در مناطق شلمچه و پل نو شکل گرفت و به توقف دشمن در آن مناطق منجر شد. نیروی هوایی، در دشت شلمچه به طرز بی سابقه ای وارد عمل شده و بمباران شدیدی را به انجام رساند که به انهدام هفتاد دستگاه تانک و نفربر دشمن ختم شد.

این حرکت و تدبیر، یک حرکت ابتکاری بی نظیر در متن درگیری های زمینی، در تاریخ جنگ بود. تکاوران نیروی دریایی، نیز در کنار دیگر نظامیان، رزمندگان سپاه خرمشهر و نیروهای مردمی با از خود گذشتگی فراوان در نبردهای سنگین پل نو شرکت نمودند.

درگیری ها سنگین بود و دشمن سعی داشت با توان زرهی و پیاده، هر طور شده از پل عبور کند و راه ورود به خرمشهر را بگشاید.

در نهایت برای بستن راه ورود عراق به شهر، بنا بر انهدام پل گذاشته شود. نیروهای مهندسی ارتش و یکی از معاونین شهید جهان آرا به نام دستگردی برای انهدام پل وارد عمل شد. در این انفجار، معاون شهید جهان آرا به شهادت رسید.

دشمن در شرایط پیش آمده و مقاومت های بی امان، نتوانست از پل عبور کند و در نهایت مجبور شد تا پشت مرزهای خود عقب بنشیند.

نیروهای تکاور دریایی و هوایی ارتش و نیروهای مردمی دست در دست هم دشمن را تعقیب می کردند. در این تعقیب بود که تکاور «ده بزرگی» وارد خاک عراق و اسیر شد. بدین ترتیب، نیروهای بعثی به ناچار با برجا نهادن تلفات فراوان مجبور به عقب نشینی به داخل خاک عراق گردیدند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار