نگاهی به کتاب «رقص خاکریز»

کتاب رقص خاکریز به قلم محسن صیفی کار نگاهی تحلیلی به عملیات رمضان و نقش نیروهای همدانی را دارد.
کد خبر: ۳۷۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ - 14November 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌‍‌پرس از همدان، نیروهای سپاه استان همدان، قبل از ورود به عملیات رمضاتن، در منطقه سرپل ذهاب مشغول پدافند و آموزش برای عملیات در این منطقه بودند؛ اما با عقب نشینی عراق از غرب کشور، این عملیات به کلی، منتفی شد.

جعفر مظاهری، فرمانده گردان خندق در نبرد رمضان و جانشین محور میانی سرپل ذهاب در این خصوص می گوید: قبل از آغاز عقب نشینی تاکیتکی یا به عبارتی فرار بزرگ عراق از جبهه‌های غرب، قرار بود عملیات بزرگیدر منطقه شمالی سرپل ذهاب انجام گیرد.

یکی از هدف‌های مهمی که در این عملیات باید تصرف می‌شد، ارتفاعات گاومیشان و باغ‌کوه بود. برای این عملیات، دو گردان از همدان، به منطقه اعزام و در منطقه پاتاق سرپل ذهاب مشغول آموزش های نظامی و عقیدتی شدند. البته قرار بود گردان های دیگری از شهرهای دیگر از جمله کرمانشاه نیز به این نیروها اضافه شوند.

 به دلیل سخت و صعب العبور بودن هدف های مورد نظر در این عملیات و همچنین فاصله زیاد این ارتفاعات از خط خودی، نیروها تحت آموزش‌های بسیار دشوار قرار گرفتند. علاوه بر این دو گردان ما نیرویی در حدود یک گردان هم در منطقه پدافندی سرپل ذهاب داشتیم؛ چرا که از ابتدای جنگ، مسئولیت این منطقه یعنی جبهه میانی سر پل ذهاب با سپاه همدان بود.

این‌ها بخشی از کتاب «رقص خاکریز»، به قلم «محسن صیفی‌کار» است که نگاهی تحلیلی تاریخی به عملیات رمضان و نقش رزمندگان استان همدان را در نه فصل دارد.

صیفی کار این کتاب را به حماسه آفرینان نبرد رمضان به ویژه شهید علیرضا حاجی بابایی، حبیب‌الله مظاهری، محمود نیکومنظری و محمد دلاوری تقدیم کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها