ما قوی هستیم- ۱۲۱/ سردار «کارگر» در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور:

امکانات بنیاد حفظ آثار دفاع‌ مقدس در خدمت طرح «شمیم نور» قرار می‌گیرد

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به علمی بودن تمامی فعالیت‌های آموزش و پرورش، گفت: با تمامی امکانات در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس در خدمت وزارت آموزش و پرورش و طرح «شمیم نور» هستیم.
کد خبر: ۳۷۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ - 21November 2019

امکانات بنیاد حفظ آثار دفاع‌ مقدس در خدمت طرح «شمیم نور» قرار می‌گیردبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور امروز (پنج‌شنبه 30 آبان) با حضور سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور و نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور در ساختمان مرکزی راهیان نور برگزار شد.

در این نشست درباره طرح «شمیم نور» بحث و بررسی انجام گرفت و حاضران به تبادل نظر در خصوص این طرح پرداختند.

امکانات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس در خدمت طرح «شمیم نور»

سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با تشکر از وزارت آموزش و پرورش که در طرح «شمیم نور» پیشقدم شده‌ است، اظهار داشت: ما در این فعالیت تخصص نداریم و متخصص تربیت بچه‌ها شما هستید.

وی با اشاره به علمی بودن تمامی فعالیت‌های آموزش و پرورش، تاکید کرد: با تمامی امکانات در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس در خدمت شما هستیم و از طرف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز به شما قول همکاری می‌دهم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه افرادی که به‌عنوان راوی در این طرح حضور دارند باید از مجموعه آموزش و پرورش باشند، گفت: زبان دانش‌آموزان را شما بلد هستید و می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

سردار کارگر با اشاره به اینکه می‌خواهیم تمامی فعالیت‌ها توسط آموزش و پرورش انجام گیرد، تصریح کرد: طرح «شمیم نور» باید ابتدا به‌صورت آزمایشی اجرا شود.

وی با بیان اینکه این طرح باید خارج از جناح‌بندی سیاسی مرسوم در کشور اجرا شود، تاکید کرد: با عجله و بدون استرس این طرح را اجرا کنید و از اشتباه هراسی نداشته باشد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به عدم اتمام پروژه‌های مختلف در کشور در خصوص ویژگی‌هایی که باید طرح «شمیم نور» داشته باشد، افزود: طرح باید سادگی و شور داشته باشد.

سردار کارگر با اشاره به اینکه بچه‌ها از شور به شعور می‌رسند، بر ضرورت تبدیل برنامه‌ها به بازی‌های جذاب تاکید کرد و گفت: معرفی شهدای نوجوان به دانش‌آموزان از دیگر ویژگی‌هایی است که باید طرح «شمیم نور» داشته باشد.

وی متفاوت بودن جنس روایت برای پسرها و دخترها را از دیگر ویژگی‌هایی دانست که طرح شمیم نور باید داشته باشد.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به استفاده از ظرفیت 2 هزار و 200 یادمان شهدا در کشور در طرح «شمیم نور»، تصریح کرد: 89 درصد یادمان‌های شهدای گمنام در پارک‌ها، روستاها و ... قرار دارد؛ می‌شود فلسفه شهدای گمنام را در همان محل یادمان‌ها برای دانش‌آموزان توضیح داد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه باید تذکرات حاضران در طرح شمیم نور اعمال شود، پیشنهاد کرد که کلیات طرح تصویب شود.

سردار کارگر در پایان خاطرنشان کرد که اصلاحات انجام شده در طرح، طی یک هفته برای اعضای شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور فرستاده شود تا اصلاحات نهایی انجام گیرد.

تشریح سیاست‌های طرح «شمیم نور»

در ابتدای این نشست، یگانه عزیزی نماینده وزارت آموزش و پرورش، تبیین مظلومیت و اقتدار انقلاب اسلامی، ترویج سبک زندگی شهیدان و رزمندگان دوران دفاع مقدس در راستای جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه در برابر سبک زندگی غربی و مشارکت صددرصد خانواده، اولیا و مساعدت‌های سایر دستگاه‌ها در برگزاری اردوهای «شمیم نور» را از سیاست‌های طرح شمیم نور عنوان کرد.

اجرای طرح متناسب با ظرفیت‌های مادی و معنوی هر استان

وی با اشاره به اینکه طرح شمیم نور در دو سطح ملی و استانی اجرا خواهد شد، افزود: روش اجرای طرح در هر استان متناسب با ظرفیت‌ها و داشته‌های مادی و معنوی هر استان انجام می‌شود.

اجرای طرح «شمیم نور» با مسئولیت‌پذیری همه دستگاه‌ها ممکن می‌شود

پس از ارائه کلیات طرح توسط عزیزی، سردار محمدجواد زاده‌کمند نماینده رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور بر متناسب بودن سطح آگاهی دانش‌آموزانی که از مقطع ابتدایی تا نهم در طرح «شمیم نور» حضور دارند، تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های ما در کشور یکسان نیست؛ ظرفیت‌ها در تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ یکی از راه‌هایی که می‌تواند این نقص را جبران کند، راه‌اندازی نمایشگاه‌های سیار است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح بزرگ با مسئولیت‌پذیری همه دستگاه‌ها ممکن می‌شود و باید در این طرح به موضوع جبهه مقاومت هم ورود کنیم، افزود: روحیات افراد با یکدیگر متفاوت است و باید سعی شود تا اثربخشی کار افزایش یابد.

لزوم برگزاری طرح «شمیم نور» در 3 مرحله

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام ملک‌دار رئیس ستاد راهیان نور حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: اردوهای طرح «شمیم نور» باید در سه مرحله مقدماتی، متوسطه و تکمیلی برگزار شود تا بتوانیم تمامی اهداف طرح را پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی همچون هفته دفاع مقدس، هفته بسیج، مسابقات و برگزاری یادواره‌ها را صراحتا باید در طرح بیاوریم، تاکید کرد: تهیه کارگروه محتوای دینی و دفاع مقدس لازم و مورد نیاز است.

غنی‌سازی اردوها با فعالیت‌های فرهنگی و هنری

پس از صحبت‌های حجت‌الاسلام ملک‌دار، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: با شناختی که از آموزش و پرورش دارم، طرح «شمیم نور» اگر خوب عملیاتی شود، می‌تواند تاثیرات خوبی بگذارد.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها باید کمک کنند تا در هر مکان برنامه‌های شناختی عاطفی خوبی  پیش‌بینی شود که دانش‌آموز از چه چیز می‌خواهد آگاهی پیدا کند که اگر با اهداف تطبیق ندارد، اصلاح شود.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به غنی‌سازی اردوها با فعالیت‌های فرهنگی و هنری، افزود: به‌عنوان مثال به بهترین جمله توصیفی دانش‌آموزان یا بهترین عکسشان هدیه داده شود یا دانش‌آموزان برای ثبت خاطرات، عکس یادگاری بگیرند.

تجربه‌ای فوق‌العاده برای دانش‌آموزان با حضور در محیط‌های نظامی

در بخش دیگری ار این نشست حسام‌الدین آشنا نماینده رئیس جمهور در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور با تشکر از تشکیل این جلسه و ارائه طرح «شمیم نور» گفت: می‌شود به‌جای برگزاری اردوها در یک روز، این اردوها در یک روز و یک شب برگزار شود.

وی افزود: تجربه نشان داده اگر برای دانش‌آموز، فضای شب‌مانی فراهم شود، امکان کار جمعی نیز فراهم شده و همانند راهیان نور می‌َشود.

نماینده رئیس جمهور در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور با اشاره به اینکه باید در بند دو ماده هشت روش اجرا، اردوگاه دانش‌آموزی حذف شود، گفت: باید تاکید بیشتری بر روی محیط‌های نظامی انجام گیرد و آشنایی‌ با محیط اتفاق بیفتد.

آشنا تاکید کرد: حضور در محیط‌های نظامی برای دانش‌آموزان یک تجربه فوق‌العاده است و باید در اردوهای شمیم نور، حس تربیت نظامی را به دانش‌آموزان منتقل کنیم.

لزوم تجدیدنظر در سیاست‌ها و اهداف طرح «شمیم نور»

پس از بیان نظرات حسام‌الدین آشنا، محمد ابراهیمی نماینده تام‌الاختیار مجلس شورای اسلامی در ستاد مرکزی راهیان نور طرح شمیم نور را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این طرح ایرادات شکلی دارد و به مخاطبین این طرح، توجه ویژه‌ای نشده است؛ باید در سیاست‌ها و اهداف نیز تجدید نظر شود.

اجرای طرح از ظاهر آن مهم‌تر است

سردار جواد جباری جانشین رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه در بخشی از این نشست با تشکر از دغدغه اعضای شورای سیاستگذاری راهیان نور در خصوص کودکان و نوجوانان گفت: اجرای طرح از ظاهر و نگارش آن مهم‌تر است.

وی با اشاره به فعالیت تخصصی و بسیار سخت در این طرح، خاطرنشان کرد: سال آینده در چهلمین سالگرد دفاع مقدس قرار می‌گیریم و باید طرح را ابتدا به‌صورت آزمایشی اجرا کنیم تا منجر به تاثیرگذاری مثبت شود.

ضرورت توجه به فرهنگ دفاعی در گام دوم انقلاب

پس از بیان نظرات توسط جانشین رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، امیر سرتیپ دوم حسن سیفی فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش با اشاره به اینکه ارتش می‌تواند در طرح «شمیم نور» به وزارتخانه آموزش و پرورش کمک کند، تصریح کرد: در گام دوم انقلاب باید به‌دنبال فرهنگ دفاعی باشیم و باید این فرهنگ را در این طرح جا دهیم.

وی بازدید دانش‌آموزان از کارخانه‌جات ارتش، فناوری‌های ارتش، مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی ارتش و مراکز تفریحی ارتش را برای دانش‌آموزان در این طرح مفید عنوان کرد.

لزوم استفاده از تجارب سازمان‌های فعال در کارهای فرهنگی

مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در بخش دیگری از این نشست گفت: خواهشمندم از نظر محتوایی از تجارب سازمان‌هایی که کارهای فرهنگی کردند در این طرح، استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح «شمیم نور» باید به‌صورت آزمایشی اجرا شود، افزود: در این طرح بازدید از پارک‌های علم و فناوری مبهم است و بازدید از این پارک‌ها صرفا رویکرد علمی دارد.

بسیاری از دانش‌آموزان مفهوم جانباز و مفقودالاثر را درک نمی‌کنند

پس از صحبت‌های رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، نوروزی نماینده قرارگاه راهیان نور جهاد تصریح کرد: بسیاری از دانش‌آموزان مفهوم جانباز و مفقودالاثر رار درک نمی‌کنند بنابراین باید جامعه‌پذیری را در طرح «شمیم نور» در نظر بگیریم.

ضرورت انتقال روحیه سلحشوری با توسل به عِرق ملی

محمدی نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخشی از این نشست با تاکید بر اینکه باید روحیه سلحشوری با توسل به عِرق ملی را به دانش‌آموزان منتقل کنیم، افزود: از وزارت آموزش و پرورش این سوال را دارم که باتوجه به علم‌محور بودن این مجموعه، آیا مطالعه علمی بر روی این طرح انجام گرفته است یا خیر.

امکانات دستگاه‌های مختلف در اختیار طرح «شمیم نور» قرار گیرد

پس از ارائه نظرات توسط نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رمضانی نماینده وزارت آموزش و پرورش با تبریک هفته بسیج، تصریح کرد: دستورالعمل طرح در 68 صفحه و آیین‌نامه آن در 3 صفحه آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه از همه حاضران به‌دلیل بیان نظرشان تشکر می‌کنم، به افراد حاضر در نشست گفت: خواهش می‌کنم که امکانات دستگاه مورد نظرتان را در اختیار طرح «شمیم نور» قرار دهید.

رمضانی بر لزوم تاثیرگذاری موقعیت‌های تربیتی تاکید کرد و یادآور شد: حتما طرح را بدون شتاب و با نگاهی آزمایشی شروع می‌کنیم تا کاری ماندگار را انجام دهیم.

در پایان این نشست پیشنهاد رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مبنی بر تصویب کلیات طرح شمیم نور مورد پذیرش حاضران قرار گرفت.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها