در بزرگداشت «موسیقی جنگ» انجام شد ؛

تقدیر از خوانندگان انقلابی؛ «مهرداد کاظمی» و «محمدگلریز»

به بهانه‌ی بزرگداشت «موسیقی جنگ» تعدادی از چهره‌ها و خوانندگان انقلابی مورد تجلیل قرار گرفتند و قطعه «وطنم، وطنم، وطنم بشنو زدلم سخنم» توسط محمد گلریز برای زنده نگه‌داشتن یاد خواننده آن، مهرداد کاظمی اجرا شد.
کد خبر: ۳۷۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ - 21November 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین تجلیل از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران با عنوان «سازهای خاکی» ویژه بزرگداشت موسیقی جنگ، شامگاه چهارشنبه 29 آبان با حضور «مهدی افضلی» مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، «سید عباس عظیمی» مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و «سوقندی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در تالار وحدت برگزار شد.

درابتدای این برنامه پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید تعدادی از نوازندگان و اعضای پیشکسوت ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر این مجموعه پس از اجرای زنده سرود ملی کشورمان به اجرای قطعه خاطره انگیز «بانگ آزادی» به خوانندگی محمد گلریز پرداختند. پس از اجرای این قطعه نوبت به اجرای یکی از آثار ماندگار دوران دفاع مقدس با عنوان «این پیروزی خجسته باد این پیروزی» رسید.

بعد از اجرای این قطعات کلیپی از هنرمندان پیشکسوت ارکستر سمفونیک تهران از جمله به نمایش درآمد. در این فیلم هنرمندانی چون محمد گلریز، محمد جعفری بهنام صدابردار پیشکسوت موسیقی کشورمان به بیان خاطرات خود از حضور ارکستر سمفونیک تهران در جبهه‌ها به منظور تقویت روحیه رزمندگان سخن گفتند.

سوقندی: جنگ اقتصادی نیازمند موسیقی حماسی است

در ادامه سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران طی سخنانی موسیقی، ادبیات و شعر را همزاد انسان دانست و اظهار داشت: هنر در غم و شادی؛ بلندی و پستی؛ سختی و آسانی و آنجایی که زندگی هست، وجود دارند. موسیقی در فرهنگ ایرانی و اسلامی تاریخ و پیشینه هزار و چند ساله دارد. هیچ برهه‌ای را سراغ نداریم که موسیقی صحنه را ترک کرده باشد.

وی با تاکید براینکه بعد از انقلاب هنرمندان در سنگر هنر در کنار پایمردی و ایمان مردم خالصانه حضور داشتند، افزود: مدت کوتاهی از انقلاب اسلامی نگذشته بود که جنگ برکشورمان تحمل شد و هنرمندان ادبیات انقلاب اسلامی و پایداری را با شعر و شعور خویش و شعر و شعار درهم آمیختند. امروز جامعه در شرایط و عرصه‌های جدید گام دوم و در هنگامه جنگ اقتصادی، نیازمند نقش آفرینی هنرمندان در کنار و همراه مردم است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما با نسل جدیدی روبرو هستیم که باید ضمن احترام به پیشکسوتان و ارج نهادن به آثار آن‌ها، اما معتقدیم نیازمند بازتولید آثار نو با ادبیات تازه برای نسل جدید هستیم چراکه هنرمندان با ابزار هنر توان خلاقیت و ارتباط با مخاطبین را خواهند داشت. هنر حماسه و ادبیات مقاومت عناصر و مولفه‌هایی دارد که بربستر حقایق شکل گرفته است؛ جنگ ما افسانه و اسطوره نبوده و از کاه، کوه نساخته‌ایم و آنچه گفته شده روایت حقایق بوده است.

سوقندی با طرح این سوال که توانسته‌ایم به گنج جنگ توجه و آن را به نسل جدید منتقل کنیم؟ گفت: امیدواریم جوانان این عرصه به پیروی از پیشکسوتان پای در عرصه بگذارند و آنچه در گذشته داشتیم و به آن افتخار می‌کردیم را به حق و نه دست‌نیافتنی به این نسل منتقل کنند. اگر نتوانسته‌ایم برای نسل جدیدی که تشنه معارف است به اندازه کافی آب زلال تهیه کنیم، مقصر آن‌ها نیستند و بلکه باید خودمان را ملامت کنیم. دیر نیست و اینک نیز می‌توانیم تصمیم بگیریم تا روزهای خوشی را در بستر فرهنگ انقلاب اسلامی داشته باشیم.

گرامیداشت مهرداد کاظمی در دومین آیین سازهای خاکی

در ادامه محمدرضا جعفری بهنام بیانه‌ای را درخصوص فعالیت گروه ارکستر «سازهای خاکی» در دوران دفاع مقدس قرائت کرد و سپس دو سخنرانی مستند پیرامون حضور هنرمندان در جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس از زبان هنرمندانی چون بیژن کامکار و محمد گلریز و تعدادی دیگر به نمایش درآمد.

پس از آن نیز نوبت به بخش دوم اجراها رسید که در این بخش هنرمندان پیشکسوت ارکستر سمفونیک به رهبری محمدرضا صفی و خوانندگی محمد گلریز قطعاتی را اجرا کردند.

اجرای قطعه موسیقایی «ای ساربان» به آهنگسازی محمد ریاحی که در دوران دفاع مقدس به خوانندگی مهرداد کاظمی اجرا شده بود، بخش دیگری از برنامه بود که گلریز از مخاطبان در تالار وحدت خواست تا به یاد مهرداد کاظمی وی را تشویق کنند.

تجلیل از نوازندگان و هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس

بخش پایانی این مراسم به تجلیل از مرداد کاظمی، جهانگیر زمانی، محمد گلریز، شاهرخ شیردوست، بهروز اسلامی، هوشنگ گنج‌بر و تعدادی از هنرمندان توسط انجمن هنرمندان پیشکسوت اختصاص داشت و در پایان قطعه «وطنم، وطنم، وطنم بشنو زدلم سخنم» توسط محمد گلریز برای زنده نگه داشتن یاد خواننده آن، مهرداد کاظمی اجرا شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار