به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، سردار «سیدکمال هادیانفر» رئیس پلیس راهور ناجا در حاشیه نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالیانه دو بار نشست تخصصی رؤسای پلیس راهور، راه ستادی و استانهای کشور با هدف بررسی عملکرد گذشته و ابلاغ برنامههای اولویتدار برگزار میشود.
وی افزود: مدیریت ترافیک، تسهیل، ایمنی تردد و ارائه خدمات مطلوب به کاربران ترافیک از برنامه های اولویتدار پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا است که در واقع بر این محورها تمرکز کردهایم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به تعداد جانباختگان تصادفات و مجروحان اعلام کرد: متأسفانه سال گذشته بالغ بر ۱۷ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و این در حالی است که در این میان ۳۶۵ هزار نفر مجروح و مصدوم شدند بنابراین همچنان کاهش تصادفات و جانباختگان جادهای را به عنوان یک رویکرد و اولویت جدی دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: امروز علاوه بر برگزاری نشست سالیانه، افتتاح مرکز همایشهای پلیس راهور ناجا، سایت جدید این پلیس و افتتاح گشتهای کنترلی را نیز در دستور کار داریم.
این مقام عالی انتظامی در تشریح کارکرد گشتهای کنترلی عنوان کرد: گشتهای کنترلی در واقع یکی از رویکردهای جدید این پلیس در راستای کاهش تصادفات است و فعالیت گشتها بیشتر در مناطق کوهستانی و صعبالعبور است، از طرفی امروز ۱۲۰ دستگاه خودرو REW۴ برای نقاط صعبالعبور و ۵۰ دستگاه خودرو سراتو در حوزه پلیس نامحسوس به ناوگان خودرویی راهنمایی و رانندگی ناجا اضافه میشود.
سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که منظور از سایت جدید پلیس راهور چیست؟ پاسخ داد: در واقع این سایت، همان سایت قبلی (www.rahvar۱۲۰.ir) است. منتهی تغییرات فنی و قابلیتهای جدیدی بر آن اضافه کردهایم، تغییر شکل، ظرفیتها و قابلیتهای سایت جدید برای ارائه خدمات بهتر به مردم است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن میتواند در کاهش تصادفات مؤثر باشد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشهای دریافتی هنوز کاهش مصرف سوخت با اجرای این طرح در کشور محقق نشده، پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور ۹۴ میلیون لیتر بوده است در صورتی که طی دو روز گذشته این مصرف افزایش داشته و به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.
وی اضافه کرد: براساس مطالعات و گزارشها، در برهههای پیشین، اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن تقریباً معادل سه درصد در کاهش تصادفات اثربخش بوده و این سه درصد عددی حدود ۵۵۱ نفر است و این اثربخشی محدود به یک دوره زمانی یک ساله بوده و بعد از یک سال اثربخشی آن کمتر میشود، در واقع اثربخشی اجرای این طرح در کاهش تصادفات خیلی زیاد نیست و حدود دو الی سه درصد است.
سردار هادیانفر در ادامه با بیان اینکه ۲۱۷ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در کشور داریم، عنوان کرد: هماکنون ۳۴ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد میکنند این در حالی است که میدانیم سه عامل مهم انسان، خودرو و راه در وقوع تصادفات مؤثر هستند؛ بنابراین باید با اتخاذ رویکردهای نوین به سمت کاهش تصادفات و جانباختگان جادهای برویم و راهکار تحقق این مهم هوشمندسازی پلیس است.
وی اضافه کرد: علاوه بر هوشمندسازی پلیس، تحلیل دادهها از روند تصادفات و جانباختگان سالهای گذشته میتواند در آسیبشناسی و آیندهپژوهی به ما کمک کند.
این مقام عالی انتظامی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره روند شمارهگذاری خودروهای ناایمن در سال آینده عنوان کرد: دو خودرو پراید و ۴۰۵ بیشترین آسیب را در تصادفات دارند؛ بنابراین طی مذاکرات جدی با مسئولان مربوطه به این نتیجه رسیدهایم که این دو خودرو در سال آینده شمارهگذاری نشوند و قطعاً تحقق این موضوع را دنبال میکنیم و این میطلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.
انتهای پیام/ 241