کشمکش میان نیرو‌های امارات و «هادی» در عدن ادامه دارد

نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی منصور هادی در یمن، ربوده شدن یکی از فرماندهان خود توسط نیرو‌های تحت امر امارات در جنوب این کشور را نقض آشکار توافق ریاض خواندند.
کد خبر: ۳۷۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ - 26November 2019

کشمکش میان نیرو‌های امارات و «هادی» در عدن ادامه داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نیرو‌های تحت حمایت امارات عربی متحده در یمن یک مقام نظامی ارشد ارتش وابسته به «عبد ربه منصور هادی» را در شهر عدن ربودند.

به گزارش وبگاه خبری عربی ۲۱، فرماندهی نیرو‌های وابسته به منصور هادی در شهر «تعز» یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرتیپ «عبدالعزیز المجیدی» فرمانده لشکر ۱۷۰ نیروی هوایی صبح روز دوشنبه توسط نیرو‌های کمربند امنیتی تحت حمایت امارات در حالی که از «الحدید» به سمت شهر «عدن» در عزیمت بود، ربوده شده است.

در این بیانیه آمده است: فرماندهی ارتش در تعز از این رفتار ناسازگار و غیر قابل درک در بازداشت سرتیپ المجیدی که به دستور فرماندهی محور تعز و استانداری در حال عزیمت به عدن بود غافلگیر شده است.

فرماندهی ارتش منصور هادی آنچه را رفتار بی پروا و تحریک آمیز در برخورد با یکی از برجسته‌ترین فرماندهان ارتش خواند محکوم کرد و گفت: سرتیپ مجیدی در یک چارچوب کاری رسمی و در بستر حقوقی و قانونی خود به عدن رفت.

در این بیانیه آمده است: ربوده شدن سرتیپ المجیدی از صبح روز دوشنبه و اجازه ندادن به وی برای رسیدن به عدن یا بازگشت به تعز از سوی عناصر موسوم به کمربند امنیتی سابقه‌ای خطرناک در برخورد با رجال حکومتی است و علنا چوب لای چرخ دستگاه‌های رسمی و نظامی دولت منصور هادی گذاشتن است.

فرماندهی ارتش منصور هادی در تعز تاکید کرد: این اقدام نیرو‌های تحت امر امارات چالش آشکار برای توافق ریاض است که بازگشت دولت منصور هادی را برای از سرگیری فعالیتش در عدن به رسمیت شناخت در حالی که به فرماندهان ارتش و نهاد‌های رسمی آن اجازه ملاقات با دولت و نمایندگان آن و ارتباط با محافل آن در پایتخت موقت این دولت نمی‌دهد.

در این بیانیه از منصور هادی و فرماندهی وزارت دفاع آن خواسته شده است تدابیر فوری برای آزادی سرتیپ المجیدی و مجازات عوامل ربودن وی بر اساس قانون اتخاذ کنند.

این برای نخستین بار نیست که فرماندهان نظامی طرفدار دولت منصور هادی از سوی گروه‌های شبه نظامی تحت امر امارات در جنوب یمن ربوده می‌شوند.

نیرو‌های موسوم به «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) شاخه نظامی گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی) وابسته به امارات هستند.

توافق ریاض هم توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن، در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر (ماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضا شد. دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» (متحد ریاض) و شورای انتقالی (متحد امارات) این توافق را امضا کردند و بر اساس آن قرار شد که دولت در عدن از عناصر دو طرف تشکیل شود.

هفته گذشته هم نیرو‌های کمربند امنیتی حملاتی را در چند منطقه استان عدن از جمله منطقه «دارسعد» علیه نیرو‌های منصور هادی انجام دادند.

از سوی دیگر وزارت دفاع منصور هادی هم روز گذشته هر گونه مداخله در امور نیرو‌های مسلح دولت خود و توهین به آن‌ها را مردود خواند و گفت: کار ساختن نیروهایمان حقی ملی و بخشی مستقل از دولت یمن است که باید به آن احترام گذاشته شود.

یک سرتیپ بازنشسته ارتش عربستان انحلال نیرو‌های ارتش منصور هادی از نوک هرم تا رده‌های پایین آن را خواستار شده بود.

این تحلیلگر نظامی سعودی در یک جلسه بحث و بررسی در دانشگاه ملک سعود در ریاض گفت: توافق ریاض مستلزم انحلال کامل دولت منصور هادی در داخل و خارج از یمن و انحلال کامل ارتش ملی آن از شخص وزیر دفاع محمد محمد المقداشی تا جوانترین سرباز فارغ التحصیل از هر اردوگاهی است.

وی که سلسله دیدگاه‌های خود را دیدگاه عربستان در یمن می‌خواند ادامه داد: مفاد توافقنامه ریاض محدود کردن نفوذ حزب الاصلاح در ارتش ملی و دولت بعدی است که با مهار حزب کنگره و تلاش برای بازگرداندن آن به مرحله بعدی جبران شده است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار