دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اقدام «آتش به اختیار» رزمندگان خط‌شکن برای خدمت به مردم + تصاویر

رزمندگان خط‌شکن گردان «انصار» روز‌های پنج‌شنبه، ایستگاه صلواتی خود را به‌راه می‌کنند تا به خانواده‌ها و زائران شهدا و نیز عموم مردم خصوصا مستضعفان، «آتش به اختیار» خدمت کنند؛ از پخش چای، شیر، نان‌وپنیر و... گرفته تا خدمات بزرگی همچون ویزیت بیماران توسط پزشک، مشاوره حقوقی، مشاوره تغذیه و...
کد خبر: ۳۷۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ - 28November 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شعر معروف حاج «حسین سازور» را همه شنیده‌ایم؛ همان شعری که بعد از دوران دفاع مقدس خواند و یاد و خاطره‌ی صفای رزمندگان در پادگان دوکوهه را زنده کرد؛ همان شعر «دوکوهه؛ السلام‌ ای خانه عشق...» را می‌گویم.

حاج «حسین سازور» در این شعر، در توصیف پادگان دوکوهه و صفا و اخلاص رزمندگان، از «آن حسینیه همت دگر پرگشته از، از خاک غربت» می‌گوید و یکی‌یکی گردان‌ها را نام می‌برد؛ تا این‌که می‌رسد به گردان انصار؛ «دوکوهه‌ ای محل عشق و ایثار، بُوَد خالی دگر گردان انصار...».

گردان «انصار» را همه جبهه‌رفته‌ها می‌شناسند؛ همان گردانی که رزمندگان آن یا در عملیات‌ها حضور داشتند و یا این‌که وقتی گره‌ای به کار عملیات‌ها می‌افتاد؛ فرماندهان، آن گردان خط‌شکن آن را وارد عمل می‌کردند.

نام اصلی گردان «انصار»، در واقع «انصارالرسول (ص)» است که به اختصار در میان رزمندگان به‌عنوان «گردان انصار» شناخته می‌شود. گردانی از لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) که شهدا و جانبازان زیادی را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است.

پایه‌گذار و اولین فرمانده گردان «انصار»، سردار شهید جاویدالأثر «اسماعیل قهرمانی» است که بعداً جانشین (شهید) «محمد ابراهیم همت» فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) شد و در عملیات «رمضان»، درحالی که با موتورسیکلت در حال حرکت بود، گلوله مستقیم تانک به وی اصابت کرد و به شهادت رسید؛ به‌گونه‌ای که هیچ‌اثری از پیکر مطهرش باقی نماند و امروز در بهشت زهرا (س)، فقط یک مزار یادبود از وی به‌یادگار مانده است.

گردان انصار

از فرماندهان شهید دیگر این گردان خط‌شکن، می‌توان به شهیدان والامقام «حجت‌الله نیکچه فراهانی»، «داود تهمتن»، «قلی اکبری»، «علی توران‌لو»، «امیرحسین ذاکری»، «محمد پوراحمد خمینی»، «منصور حاج‌امینی» و شهدای دیگری که این روزها عکس نورانی آن‌ها بر دیوار ایستگاه صلواتی رزمندگان این گردان واقع در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)، زینت‌بخش دیدگان خانواده‌ها و زائران شهداست، اشاره کرد؛ ایستگاه صلواتی که جنب قطعه ۴۰، روبه‌روی یادمان شهدای لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، روزهای پنج‌شنبه محل قرار رزمندگان گردان «انصار» است.

گردان انصار

گلزار شهدای تهران معمولا در ایام هفته خصوصاً روزهای پنج‌شنبه، میزبان خانواده‌های شهداست؛ پدران و مادرانی که دیگر پا به سن‌وسالی گذاشته‌اند، می‌آیند و کنار مزار فرزند شهیدشان می‌نشینند و با آن‌ها درد دل می‌کنند تا این‌که هوا رو به تاریکی می‌رود و از طرفی دیگر نیز زائران زیادی به این مکان مقدس می‌آیند تا حال و هوایی شهدایی بگیرند؛ بنابراین رزمندگان گردان «انصار» هم روز‌های پنج‌شنبه، از صبح ایستگاه صلواتی خود را به‌راه می‌کنند تا به خانواده‌ها و زائران شهدا «آتش به اختیار» خدمت کنند؛ از پخش چای، شیر، نان‌وپنیر و... گرفته تا خدمات بزرگی همچون ویزیت بیماران توسط پزشک، مشاوره حقوقی، مشاوره تغذیه و...؛ البته این خدمات فقط مخصوص خانواده‌های شهدا نیست، بلکه رزمندگان گردان «انصار» که در بین آن‌ها حتی جانباز ۷۰ درصد هم به چشم می‌خورد، پذیرای همه مردم، به‌خصوص مستضعفان هستند.

گردان انصار

آقای «کشوری» از رزمندگان گردان «انصار» است که در این ایستگاه صلواتی به خانواده‌ها و زائران شهدا و عموم مردم خدمت می‌کند؛ بنابراین با وی همراه شدیم تا با فعالیت‌های آتش به اختیاز بچه‌های جبهه و جنگ از گردان «انصار»، بیشتر آشنا شویم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس می‌گوید که این ایستگاه صلواتی متشکل از رزمندگان، جانبازان و خانواده‌های شهدای گردان «انصار» است و افرادی که این‌جا خدمت می‌کنند، با عشق شهدا، روزهای پنج‌شنبه در این‌جا، به‌یاد قدیم‌ها دور هم جمع می‌شوند.

با آقای «کشوری» به داخل ایستگاه صلواتی رفتیم تا بیشتر با فعالیت‌های آن‌ها آشنا شویم، در آن‌جا رزمندگانی درحال آماده کردن چای بود و در گوشه‌ای دیگر، گردان انصاری‌ها شیر گرم می‌کردند تا به میان خانواده‌ها و زائران شهدا پخش کنند.

گردان انصار

رزمندگان بسیار باصفا و اهل دل هستند و با «سلام» و «خسته نباشید» گرمی از مراجعان پذیرایی می‌کنند. آقای کشوری صندوقی را بیرون ایستگاه صلواتی نشان‌مان می‌دهد که روی آن نوشته شده است: «شست‌وشوی صلواتی سنگ مزار شهدا» و می‌گوید که برخی رزمندگان، با ابزارهایی خاص، به‌صورت رایگان سنگ‌های قبور شهدا را «ساب» می‌زنند و آن‌ها را براق می‌کنند.

گردان انصار

در میان این توضیحات، پدر شهیدی می‌آید و از آقای «کشوری» می‌خواهد تا به آرایشگر بگوید که موهای سرش کوتاه کند؛ آقای «کشوری» هم به‌گرمی وی را به‌سمت آرایشگاه مردانه‌ای که در این ایستگاه صلواتی به مراجعان به‌صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهد، راهنمایی می‌کند و می‌گوید که پدران شهدا در این‌جا در اولویت ارائه خدمات هستند و دیگر مردم هم می‌توانند از این آرایشگاه استفاده کنند که اجرت آن تنها یک «صلوات» است.

گردان انصار

در قسمتی دیگر از ایستگاه صلواتی، عده‌ای پشت در اتاقی که بالای آن نوشته شده بود «پزشک صلواتی» در صف ایستاده بودند و منتظر بودند تا پزشک بیاید و آن‌ها را ویزیت کند. آقای «کشوری» می‌گوید که ما پنج‌شنبه‌های هر هفته، یک پزشک را به این‌جا می‌آوریم تا خانواده‌های شهدا و دیگر مراجعان را به‌صورت رایگان ویزیت کند و دارو‌های‌شان را هم «صلواتی» به آن‌ها می‌دهیم و بعضا روانشاس‌ هم در این مکان حضور پیدا می‌کند و از طرفی دیگر نیز در اتاق کناری، ما به مراجعین خدمات مشاوره حقوقی و مشاوره تغذیه ارائه می‌دهیم؛ تا چنانچه خانواده‌های شهدا یا دیگر مردمی که به این‌جا مراجعه می‌کنند، مشکل حقوقی دارند و از پس هزینه‌های بالای آن برنمی‌آیند، کارشناسان حاضر، به‌صورت رایگان به آن‌ها مشاوره ارائه دهند.

گردان انصار

آقای «کشوری» رو به میدانی که در آن یادمان شهدای لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) قرار دارد می‌کند و عده‌ای را نشان می‌دهد که روی زمین نشسته‌اند و کفش‌ها را تعمیر می‌کنند و واکس می‌زنند. وی می‌گوید که در راستای تکریم و احترام به خانواده‌ها و زائران شهدا و نیز خدمت به عموم مردم خصوصا مستضعفان، عده‌ای این‌جا می‌نشینند و کفش‌های مراجعان را تعمیر می‌کنند و واکس می‌زنند.

گردان انصار

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه می‌دهد که پذیرایی از خانواده‌ها و زائران شهدا و دیگر افرادی که به ایستگاه صلواتی رزمندگان گردان «انصار» مراجعه می‌کنند، از فعالیت‌های ماست که هر هفته معمولا چای، شربت، شیر، نان‌وپنیر، عدسی و... از مردم پذیرایی می‌کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند که تمام این خدمات توسط رزمندگان گردان «انصار» در کنار قبور مطهر شهدا و در راستای گرامی‌داشت یاد و خاطره آن‌ها و نیز خدمت به خانواده‌ها و زائران شهدا و عموم مردم، خصوصا مستضعفان انجام می‌شود.

گزارش: سید محمدجواد میرخانی

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها