محرومیت‌زدایی و امدادرسانی در بحران‌ها توسط بسیج سازندگی

مسئول بسیج سازندگی گفت: از ظرفیت بسیج سازندگی در عرصه محرومیت‌زدایی، اقتصاد مقاومتی و کمک‌رسانی در بحران‌ها می‌توان به نحو احسن استفاده کرد.
کد خبر: ۳۷۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰ - 26November 2019

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، تفاهمنامه سازمان بسیج سازندگی کشور و شورای شهر در وزرات کشور امضا شد.

چهارم آذر نشست آموزشی شهرداری تهران و روسای شورا‌های اسلامی ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور با حضور مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سرهنگ محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور برگزار شد و تفاهم نامه میان آنان منعقد شد.

زهرایی در این نشست ضمن تبریک و گرامی‌داشت هفته بسیج اظهار داشت: هر زمان صحبت از بسیج به میان می‌آید، یعنی از یک شبکه عظیم مردمی صحبت می‌شود. بسیج یعنی ایجاد ظرفیتی که مردم در نظام جمهوری اسلامی می‌توانند نقش آفرینی کنند. در حقیقت، بسیج نه ابزار محور است، نه وزارتخانه است و نه نیروی مسلح و نظامی است، بلکه بسیج خود مردم است و به فرموده امام خامنه‌ای، بسیج جمعی از مردم است که پیشروتر و فعال ترند و می‌توانند نقش لوکوموتیو را برای سایر افراد ایفا کند.

وی با پرداختن به بحث محور اساس تحول در جامعه افزود: تحول در هر جامعه‌ای نه با ابزار و بودجه بلکه توسط انسان‌ها رخ می‌دهد. شک نکنید در هر جایی افراد توانمند محور تغییرات قرار گرفته‌اند جامعه به سمت جلو رفته است. روزگار‌هایی گذشته است، تا حضرت امامی ظهور پیدا کرده و انقلابی را به وجود آورد و یا بعد از ایشان، امام خامنه‌ای در مقابل استکبار جهانی که در هشت سال دفاع مقدس که ۶۰ کشور کاملا مسلح روبه روی انقلاب اسلامی بودند و الان کمپین فشار اقتصادی حداکثری که بخش اعظمی از مسائل را در نظر گرفته است با صلابت و اقتدار عمل می‌کند.

مسئول بسیج سازندگی کشور در ادامه اظهار کرد: محور تحول، فرد است. ما در بسیج سازندگی نه ردیف اعتباری داریم و نه امیدوار به داشتن ردیف اعتباری هستیم، حتی ردیف اعتباری ما در مجلس از حداقل برخوردار است و این در حالی است که ما نیز مانند سایر نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها دستگاه اجرایی هستیم، اما اصلا نگران نیستیم. علاوه بر نداشتن ردیف اعتباری، ما در بسیج سازندگی ابزار هم زیاد نداریم.

زهرایی با اشاره به یک ویژگی بسیج سازندگی خاطر نشان کرد: پیش‌تر اشاره کردم که ما نه ابزار زیادی در اختیار داریم و نه از ردیف اعتباری برخورداریم، ولی مزیت رقابتی ما نسبت به دیگران این است که ما در اقیانوس آبی وارد می‌شویم که کسی تا به حال وارد آن نشده است. به عنوان نمونه زمانی که راهیان نور و کنگره یاد شهدا در استان‌ها و شهرستان‌ها را به عنوان یک فناوری ایجاد کردیم، برای اولین بار گفتمان سازی و مقوله جدیدی شکل گرفت تا جایی که الان ظرفیت معنوی که از طریق راهیان نور برای جوانان فراهم شده است اصلا قابل مقایسه با هیچ پروژه و بودجه‌ای نمی‌باشد. همین عوامل است که انقلاب را بیمه می‌کند. وقتی چند شرور اقداماتی را انجام می‌دهند، ولی مردم بصیر با همه تنگنا‌ها و اعتراضاتشان به این شیوه عمل پای انقلاب می‌مانند.

وی به مزایای بسیج سازندگی اشاره کرد و تصریح کرد: مزیت بسیج سازندگی نیروی انسانی جهادی است. الان ۱۲ هزار و ۸۰۰ گروه جهادی جغرافیا محور داریم. یعنی گروه‌هایی که خارج از محل استقراری خود در دل مناطق محروم، جغرافیا می‌پذیرند و سه تا پنج سال بدون ادعا و بی منت مشغول به خدمت رسانی می‌شوند؛ و این در حالی است که نه دنبال هزینه، پول و حتی حقوقی برای رفت و آمدشان هستند و کمک کردن به مردم، سبب خودسازیشان خواهد شد. پشتیبانی حداقلی آن‌ها را سازمان بسیج و بسیج سازندگی انجام می‌دهد. این افراد با کمک در واقع به مردم کمک میکنند و این بهانه‌ای برای خود سازی خودشان است.

مسئول بسیج سازندگی کشور در ادامه افزود: ما به دنبال شناسایی تربیت و توانمند کردن کادر تراز انقلابی می‌باشیم که در عرصه عمل اتفاق می‌افتد. وی گفت: خیرین در مسایل دینی خیلی کمک رسان هستند، اما برای محرومیت زدایی و اقتصاد خیلی تمایل ندارند، اما در یکی از پروژه‌های ما ۱۵ درصد متحمل شدند. این امر با نیروی انسانی رایگان و کمک رسانی سپاه و ارسال ماشین آلات منجر به موفقیت شد، لذا تجربه این بهم رسانی و با هم بودن سبب رقم خوردن اتفاقات خوبی خواهد شد.

مسئول بسیج سازندگی کشور با توجه به فرموده امام خامنه‌ای پیرامون استفاده از منابع اظهار کرد: امام خامنه‌ای در جایی فرمودند ما از منابع خوبی سرشار هستیم، ولی متاسفانه در استفاده نکردن از ان‌ها رتبه اول را داریم. حال یکی از آن منابع سرمایه انسانی است. ما به عنوان سازمانی که یک شبکه عظیمی از نیروی انسانی را داریم از اقشار متخصص، کارآمد و مجرب در خدمت و کم رسان در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی، مناطق محروم و این تفاهم نامه متمرکز بر ۳۱ استان کمتر توسعه یافته و اجرای پروژه‌های شما در جهت کاهش هزینه‌ها (شورای شهر و شهرداری ها)، توانمند ساختن مردم و آموزش‌هایی که دارید از فنی حرفه‌ای و .. و، فرهنگی حتی بحران‌ها خواهیم بود.

زهرایی در پایان سخنانش عنوان کرد: در سیل اخیر ثابت شد که قرار گرفتن گروه‌های جهادی در کنار مردم در مناطق آسیب زده و خدمت رسانی به صورت یک پیوند اجتماعی رقم خورد؛ بنابراین برای بحران‌های طبیعی هم می‌توان از ظرفیت‌های بسیج سازندگی در بحران‌ها استفاده کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها