شجاعی‌فرد:

اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی نبودند از لحاظ علمی عقب می‌افتادیم

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر وجود رهبر معظم انقلاب اسلامی برای جهت‌دادن به کار‌های علمی نبود، ما حتی از نظر علمی هم عقب می‌افتادیم.
کد خبر: ۳۷۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ - 29November 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدحسن شجاعی‌فرد رئیس دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران در برنامه «چهل ۵۷» به شرح فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود در حوزه علمی و دانشگاهی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پرداخت.

وی با اشاره به ارتباط کاری خود با شهید بهشتی در جریان تاسیس دفاتر حزب جمهوری اسلامی، اظهار داشت: مهمترین ویژگی شهید بهشتی، آزاداندیشی او بود که خیلی بر ما و امثال ما تاثیر داشت. علاوه بر وی، شریعتی هم در رشد بچه‌های مذهبی در دانشگاه‌ها و ایستادن آن‌ها در مقابل مارکسیسم تلاش بسیاری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از جنگ جامعه ما چقدر تغییر کرد، گفت: اشتباه ما این بود که بعد از جنگ، از اقتصاد و فرهنگ جنگ و علم صنعت جنگ برای ساختن کشور استفاده نکردیم و به بهانه توسعه، در مسیر رفاه‌گرایی افتادیم؛ در حالی که اگر برعکس عمل می‌کردیم و توسعه را هدف قرار می‌دادیم، رفاه هم به دنبالش می‌آمد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: اگر وجود رهبر معظم انقلاب اسلامی برای جهت‌دادن به کار‌های علمی نبود، ما حتی از نظر علمی هم عقب می‌افتادیم، ولی هدایت مسیر علمی کشور به دست ایشان بوده است.

شجاعی‌فرد تصریح کرد: ما از جهت علمی، توانمندی‌های بسیاری داشتیم، ولی مدیران ضعیف از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند.

وی در بخش دیگری از این برنامه درباره حضور خود در فاجعه منا توضیح داد.

این استاد دانشگاه درباره پیگیری حقوقی پرونده این فاجعه تصریح کرد: پیگیری این حادثه آنطور که باید و شاید، نبوده است؛ البته پیگیری‌هایی شده، اما کافی نیست. البته اگر قرار باشد حج برقرار باشد، این پیگیری‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

شجاعی فرد در بخش دیگری از این برنامه درباره استان فارس و پیشرفت‌های این استان اظهار داشت: مشکل اصلی استان فارس این است که متولی معینی برای پیگیری امور ندارد.

وی ادامه داد: استان فارس الان قطب پیوند کبد در دنیاست و در دنیا هم صاحبنظر است و در چشم‌پزشکی و دیگر شاخه‌های پزشکی هم محل مراجعه است، اما در حوزه صنعت حتی از استان‌هایی مثل سمنان، قزوین و مرکزی هم عقب‌تر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران درباره فردی که در سال ۱۳۸۱ رقم ۵۰۰ میلیون تومان گرفته بود که راهبرد صنعتی ایران را بنویسد و ننوشته است، اظهار داشت: این فرد، چنین بودجه‌ای گرفته بود و در نهایت، چند جلد کتاب با پیوست‌هایش را تحویل داده بود و گفته بود ایران اصلا به راهبرد صنعتی نیاز ندارد، چون سلیقه‌ای عمل می‌شود!

شجاعی فرد در همین زمینه و درباره ارتباط صنعت و دانشگاه عنوان کرد: علت اصلی ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما این است که صنعت را به گونه‌ای پیش برده‌ایم که نیازی به دانشگاه احساس نمی‌کند. مثلا ۴ سال است که فریاد می‌زنیم تا پلت فرم خودروی ملی طراحی شده توسط چهار دانشگاه کشور را بکار بگیرند، اما کسی گوش نمی‌کند.

وی درباره ضعف صنعت خودرو در کشورمان تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز نباید دولتی باشند، چراکه گاو شیرده دولت‌ها هستند و آن‌ها را پرورش می‌دهند و بعدا هرجا دولت‌ها کم می‌آورند، از این شرکت‌ها استفاده می‌کنند؛ از طرف دیگر، یک مافیا در صنعت خودرو هست که در موشک‌سازی و ماهواره‌سازی وجود ندارد.

شجاعی فرد با بیان اینکه این مافیا در اینکه با کجا قرارداد ببندیم هم وجود دارد، اظهار داشت: چرا با این همه بدعهدی فرانسوی‌ها، تا یک گشایشی در برجام ایجاد شد، فورا با فرانسه عقد قرارداد کردیم؟!

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها