بصیرت رهبری عامل مهم پایان اغتشاشات اخیر/ قدرت و بقای آمریکا مرهون رسانه‌هاست

رییس اندیشکده یقین در اولین برنامه از سلسله نشست‌های تبیینی «رسانه و سلطه» بصیرت رهبری را عامل مهم پایان اغتشاشات اخیر دانست و گفت: قدرت و بقای آمریکا مرهون رسانه‌هاست.
کد خبر: ۳۷۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ - 30November 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اولین برنامه از سلسله نشست‌های تبیینی «رسانه و سلطه» با موضوع «بررسی نفوذ نظام سلطه بر رسانه‌های جهان» و تشریح ابعاد رخنه و نفوذ در رسانه‌های فارسی زبان و تاثیرات مخرب آن بر فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی از جمله شبکه‌های معاند فارسی زبان همچون BBC فارسی، ایران اینترنشنال، من و تو و … با سخنرانی «حسن عباسی» رییس اندیشکده یقین و با حضور اصحاب رسانه، اساتید و دانشجویان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

این برنامه که به همت سازمان سینمایی حوزه هنری طراحی و راه اندازی شد بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و اجرای سرود ملی با پخش مستند «بدون تعارف» و کلیپ «زنان در اغتشاش» و «موج سواری رسانه‌ای» آغاز شد. در ادامه مهدی شیخ صراف مجری برنامه ضمن خوش آمدگویی به میهمانان توجه همگان را به سخنرانی جلب کرد.

در ادامه حسن عباسی رییس اندیشکده یقین، ضمن تبریک هفته بسیج اظهار داشت: سلطه کلمه‌ای شناخته شده در قرآن است. خداوند می‌فرماید که هیچ راهی برای سلطه بر انسان وجود ندارد. در سال ۱۹۳۳ قدرت نرم، نبردی برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌ها بوده و نهایتا منجر به سلطه شد. لازم به ذکر است سلطه در ادبیات انگلیسی سلطنت معنا می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: استعمار به اشکال مختلف می‌کوشد سلطه‌اش را اعمال کند و قلب و ذهن افکار عمومی دنیا را تسخیر نماید. از طریق ابزار‌های گوناگون- رسانه، سینما و هالیوود و حتی با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی و الکترونیکی و رسانه‌های جدید. ممکن است این موضوع را در قالب اعزام یک عده تاجر و نفوذ و رخنه در بخش‌هایی مهم و حساس جامعه پیگیری نماید. جمهوری اسلامی در قبال ساختار جنگ نرم نظام سلطه اما، قادر به اعمال ضد حمله است و به دلیل شناخت از قدرت نرم، قادر به پاسخگویی است.

وی تصریح کرد: اگر فضا‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی، ماهواره و شبکه‌های خارجی را از آمریکا بگیریم دیگر قدرتی برای آن وجود نخواهد داشت. در واقع قدرت رسانه‌ای منجر به فعال نگه داشتن و بقای آمریکا شده است.

رییس اندیشکده یقین اذعان داشت: برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌ها در غرب اعصاب و روان مد نظر قرار می‌گیرد و بر روی آن‌ها کار می‌شود. بر این اساس بر نظام عصبی انسان تاثیر گذاشته شده و افراد را کنترل می‌کردند؛ و این موضوع توسط سازمان «سیا» اجرا می‌شد. از سال ١٣٥٠ تا به امروز در آمریکا و اروپا تلاش‌های زیادی برای تاثیرگذاری بر اذهان مردم صورت گرفت. متخصصین اعصاب سازمان «سیا» برای پاک کردن ذهن انسان و کنترل آن از دارو‌های شیمیایی و توهم زا برای تاثیرگذاری استفاده می‌کردند. در این شرایط نیز واژه شست و شوی مغزی کاربرد پیدا کرد. ناگفته نماند در طول تاریخ، بهره مندی از مواد مخدر به واسطه متخصصین کانادایی و آمریکایی ترویج یافته و این کشور‌ها ام الفساد استفاده از این شیوه‌های غیرانسانی به شمار می‌آیند. چنین مطالبی در سال ۱۹۷۶ در این راستا کتاب «کنترل ذهن» نیز منتشر شد.

عباسی ادامه داد: خوشبختانه، در ایران از اوائل دهه ۷۰ تا به امروز یک جریان شناختی شکل گرفته که از آن به عنوان «طرح بصیرت» نام برده می‌شود. هیچ جریان فکری با این عنوان و قابلیت در هیچ جای دنیا وجود ندارد. به تنهایی بیش از ٣ میلیون جلسه «جریان شناسی و معرفت شناسی» به میزبانی بسیج برپا شده است.

رییس اندیشکده یقین ضمن اشاره بر نقش رسانه بر تحریک اعصاب و شست و شوی مغزی در افراد گفت: رسانه‌های سلطه در سه دهه گذشته تمام تلاش شان را کردند تا بر اعصاب و روان جامعه ما تاثیر بگذارند، اما با گذشت زمان پروژه نفوذ بر اذهان و شست و شوی مغزی با شکست روبرو شده و این پروژه برای افکار عمومی جامعه ما فاقد کارایی است.

این اندیشمند استراتژیست اضافه کرد: آمریکا به منظور اهمیت جهت دهی به افکار عمومی از سال ١٣٦٢ از علم روان شناسی در عملیات‌های روانی خود بهره گرفته است. این عملیات روانی در ٢٩ لایه برای تاثیرگذاری بر بخش‌های مختلف یک جامعه نظیر: تحریکی، تردیدی، تثبیتی، تحبیبی، تشویقی و ... اجرایی می‌شود. متخصصین آمریکایی برای تحقق منویات شان توسط رسانه، سینما و تلویزیون از این عملیات روانی بهره می‌برند. موفقیت این عملیات زمانی مشخص شد که علم روان شناسی با گذر زمان حرفه‌ای‌تر شده و منجر به افزایش سلطه حکومت‌ها برانسان شد. این در حالی است که متاسفانه متخصصین ایرانی با رسانه حتی، با ادبیات، موسیقی، رنگ و تکنیک‌ها آشنا نبوده و سینماگران نیز از این علم غافلند.

عباسی خاطرنشان کرد: مدیریت قلب، آغازی برای جنگ نرم است. در این راه از مدیریت ذهن توسط دانشمندان و رسانه نیز غافل نمانده و با شک و یقین آن را کنترل می‌کنند. از ابتدای نزول قرآن به شک و یقین مناسب در اسلام اشاره شده و آن را در حکومت اهل حق و انبیا معرفی کرده است، اما هوای نفس و شیاطین بر خلاف این اصول است. هوس پرستی نیز ناشی از این امر است. ناگفته نماند که قرار نیست همه افراد هدایت شوند چرا که خداوند به پیامبر خود می‌فرماید که نا اهلان هدایت نمی‌شوند.

وی ادامه داد: حکومت دموکراسی آمریکایی به دنبال ترغیب افراد به هوای نفس و بدی‌ها است و نظام رسانه‌ای این کشور بر این سلطه دامن می‌زند چرا که اندیشه‌ها را تخریب کرده و با هوای نفس، حب و بغض نسبت به این اهداف را عملیاتی می‌کند.

رییس اندیشکده یقین تاکید کرد: واقعیت این است که رسانه‌های سلطه از این ابزار در جهت اهداف و منافع و مطامع خویش به کار می‌گیرند. برای نمونه اغتشاش‌هایی که در روز‌های اخیر در کشور اتفاقا افتاده در اطلاع رسانی رسانه‌های غربی نمودی متفاوت داشته است، ولی این اجتماعات در کشور‌های دیگر نوعی آزادی خواهی تلقی شده و به گونه‌ای دیگر نشان داده می‌شود.

وی عنوان کرد: ظرفیت مدیریت افکار عمومی در دنیای امروز با خلق «ایمیج» صورت می‌گیرد. در طول دوران جنگ سرد تصویری که از جامعه‌های کمونیسیتی در اذهان عموینقش بست همان تصویری است که در کتاب مزرعه حیوانات شکل گرفت تا به واسطه آن تصویری رسانه‌ای از حکومت کمونیستی شوروی به نمایش گذاشته شد. در متون دینی ما هم هست. اهمیت و اثرگذاری تصویر و ایمیج تردیدناپذیر است. امام سجاد (ع) نیز به نحوی دیگر بر علم به تشابه انسان‌ها به خصلت برخی حیوانات آگاه بوده و به بیان تصویری برگرفته از حیوانات می‌پردازد که در چارچوب آن مردم در سه گروه سیاسیون، تجار و عالمان تقسیم می‌شوند. اما دشمن به عنوان سگ‌ها و مومنین نیز برّه تلقی می‌شوند. قدمت ١٤٠٠ ساله اندیشه امام سجاد (ع) مبنی بر تصویرسازی از نبویان و حکومت معاویه به نحوی بوده است که این اندیشه‌ها امروز کاربرد مناسبی دارد. براین اساس سلبریتی‌ها به عنوان فعالان امروز به دنبال جامعه‌ای خوکی بوده و افرادی هم با تصویر گرگ‌ها به دنبال خوردن پول ملت هستند.

عباسی با اشاره به «اف‌ای تی اف (FATF) و فعالیت‌های ضد اسلامی و ایرانی دشمنان در حیطه فیلمسازی و استفاده از آن برای القای مقاصد سیاسی و اقتصادی و استکباری شان یادآور شد: امروزه اسلام ستیزی و ایران ستیزی به یکی از اهداف دشمنان در دنیا تبدیل شده است تا تصویر مورد علاقه خود از ایران را در عرصه جهانی ترویج دهند. بعد از سریال «٢٤»، در سال ١٣٩٢ سریال «هوملند» بر مبنای پیگیری سیاست‌های آمریکایی ساخته می‌شود و با مخاطب بیش از یک میلیارد نفری روبرو شده است. در این سریال تلاش می‌شود عملیات ضد تروریستی سازمان «سیا» در شش کشور به نمایش کشیده شده و فعالیت این گروه‌ها علیه منافع آمریکا را تحت سلطه سپاه پاسداران ما معرفی کنند که در نهایت به پولشویی ایران در بانک‌های خارجی تاکید دارند. در واقع ایران را کشوری مخرب نشان داده و برضد ما تبلیغات می‌کنند. سازمان سیا به دنبال نفوذ در سپاه پاسداران و تغییر رژیم ایران است. مخاطب بین المللی نیز با دیدن اینگونه فیلم‌ها به تصور اشتباهی از ایران در ذهن خود ترغیب می‌شود.

وی تصریح کرد: من معتقد هستم سیا و سازمان‌های امنیتی و جاسوسی غرب و سلطه بدو شک، از طریق اقازاده و فرزندان مسئولینی که در اروپا و آمریکا به سر می‌کنند پیگیر برنامه‌های نفوذشاتن هستند. حتی، ممکن است خود این آقازاده‌ها روح و روانشان هم از این ماجرا خبر نداشته باشد. حضور فرزندان مقامات ایرانی در کشور‌های خارجی زمینه‌ای برای اعمال افکار دشمنان بر این افراد بوده و قطعا در میان برخی از این مهاجران می‌توان عاملان سازمان «سیا» ردیابی کرد.

وی معتقد است: رسانه‌های سلطه همواره می‌کوشند تا تصویری مقتدر از آمریکا را به نمایش بیگذارند. در سریال ۲۴ شاهدیم که حکومت آمریکا تا مرز فروپاشی پیش می‌رود، ولی یک قهرمان پیدا می‌شود و همه معادله‌ها را درست می‌چیند. در همه فیلم‌ها این کشور به عنوان نماد قدرت معرفی می‌شود.

عباسی با اشاره به لزوم بهره گیری از ظرفیت و قدرت رسانه‌ها خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال ترامپ در مصاحبه‌های خود با قاطعیت عنوان می‌کرد که ایران از ارتش مقتدر آمریکا می‌ترسد، اما در کمتر از شش ساعت فیلم‌هایی در جوابیه این مصاحبه از اقتدار ایران و خیس کردن و زانو زدن آمریکایی‌ها در مقابل ما را منتشر کردیم و همه دنیا دیدند که چگونه نماد‌های قدرتآمریکایی پیش بچه‌های ما زانو زدند و سر خم کردند. ما توانسته‌ایم به نسل امروز ثابت کنیم که این بز‌ها تنها در مقابل چوپانانی، چون ایران زانو می‌زنند و شلوار خود را خیس می‌کنند و به جایی رسیده‌ایم که امروز آمریکا برای مردم ایران ابهتی ندارد.

رییس اندیشکده یقین ادامه داد: متاسفانه، هرچه را که در سریال «هوملند» دیده‌ایم از سال ١٣٩٢ تا به امروز در مجلس شورای اسلامی ما در حال پیگیری است. تاثیرپذیری از این سریال تا جایی پیش رفت که در سال ١٣٩٥ بخش‌های خلاصه شده‌ای از عملیات روانی در آن مجدد منتشر شد.

وی تاکید کرد: طرح بصیرت» برآمده از نهج البلاغه است. تاکنون موفق به برگزاری چند میلیون جلسه بصیرتی در این راستا شده‌ایم. اگر ما با «طرح عمار» مواجه نبودیم در فتنه ٨٨، اعتراضات سال ٩٦ و شلوغی‌های امسال با توپ و تانک مواجه می‌شدیم. در واقع با بیانات مقام معظم رهبری این طرح اجرا و مدام بر روی شناخت مردم کار شده است. امروز افرادی، چون جنتی و رییسی نقش سلمان را ایفا کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری طیف عمار به دنبال باز کردن گره‌های ذهنی مردم هستند و همانند عمار عمل می‌کنند و در طیف سینماگران هم کسانی هستند که همچون عمار عمل می‌کنند: سلحشور، طالبی، طالب زاده و ...، یا در میان دانشگاهیان و مراجع تقلیدی، چون آیت الله مصباح یزدی و ...، مداحانی، چون سلحشور، رسولی، مطیعی و ... که افکار عمومی را هدایت می‌کنند. البته، در این میان ابوذر نیز نقش مهمی در زدودن فساد در زمان خلفا داشته است بنابراین، مالک، عمار، ابوذر و میثم بودن تعریفی دارد. ابوذر‌ها و عمار‌ها خیلی در جایگاه‌های رسمی دولت نیستند، ولی به اندازه زیادی تاثیرگذارند. ما انتظار داریم در کشور اسلامی گروهی حتما ایفا کننده این نقش‌ها باشند. به اعتقاد بنده حضور افرادی، چون وحید جلیلی، سلحشور، طالب زاده و ... برای مقابله با دشمن بس است و قادر به تاثیرات بسیاری بر افکار مردم هستند.

وی در پایان اذعان داشت: بصیرت مقام معظم رهبری منجر به جمع شدن اغتشاشات اخیر بدون واسطه به توپ و تانک شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها