به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاعپرس، علی لاریجانی به مناسبت فرارسیدن روز مجلس در نشست خبری با بیان اینکه شهید مدرس یک سیاستمدار منصف، شجاع و پرهیزکار بود، اظهار داشت: شیخ ابراهیم زنجانی از مخالفان شهید مدرس ایشان را به انگلیسی بودن متهم کرده بود. آیتالله مدرس درخشندگی در پارلمان را داشت و به همین دلیل نماد پارلمان ایران شد. ایشان شخصیتهای بزرگ ایران بوده است. مرحوم ملکالشعرای بهار در مورد مدرس میگوید نظیرش بعد از حمله مغول در زمینه صراحت لهجه، شجاعت و سیاست، خطابه و امور اجتماعی دیده نشده است.
لاریجانی با بیان اینکه قانون و قانونگرایی باید در کشور حاکم باشد، افزود: شهید مدرس عبارتی دارند که مملکت یعنی قانون و اگر قانون حاکم نباشد مملکت وجود ندارد و اگر کشور میخواهد پیشرفت کند، باید قانون حاکم باشد. یکی از نکات دیگر شخصیت مرحوم مدرس این بود که مجلس را سمبل مشروطه، نماد آزادی و محل اتکای ملت میدانست و میگوید این مجلس را به منزله تمامی ایران باید بدانیم و تقدس به مجلس در هر امری مقدم است. یکی از عناوین استیضاح رضاخان این بود که او به مجلس توهین کرده است که توهین به مجلس یعنی توهین به ملت.
وی تاکید کرد: به نظر من این موضوع خیلی مهم است که حفظ جایگاه مجلس به معنای حفظ آزادیها و حفظ جایگاه ملت است. گاهی من میبینم که در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه میشویم و کسانی که به دنبال تخریب مجلس هستند باید بدانند که این امر مخالف با مرام مدرس و مرام امام خمینی است.
لاریجانی اظهار داشت: امام خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس اول، فرمودند که من خیلی از مجالس را به یاد دارم، در بعضی از مجالس هم به عنوان تماشاچی حضور مییافتم. امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم، مگر زمانی که مرحوم محمد مدرس حضور داشتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من در این بیان امام، آیندهنگری وجود داشت، ممکن است اشکالاتی هم در هر نهادی وجود داشته باشد، اما نهاد مجلس نهادی است که از کل ملت نمایندگی دارد. تخریب کردن مجلس به معنای تخریب کلیت ملت است.
وی تصریح کرد: ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند، اما اگر هیجانات سیاسی بر اساس صدق و مروت نباشد، دیواری است که بر سر مردم فرود میآید؛ لذا کسانی که با دروغ و افترا و تحقیر خدمات وکلای ملت، فضاسازی دارند، دلسوز ملت نیستند. آن هم وقتی که ما با دشمنانی مواجه هستیم که به دنبال تخریب و مسئلهسازی در کشور هستند.
لاریجانی اظهار داشت: در مجلس دهم کارهای مهمی صورت گرفته است که عناوین آنها را ذکر میکنم. در مجلس دهم قانون بودجه با دقت به تصویب رسیده است و بسیاری از مشکلات که دولت در لایحه بودجه مد نظر قرار نمیداد، نمایندگان در بودجه قرار میدادند؛ به عنوان مثال مسائل و مشکلات مربوط به کشاورزان بازنشستگان و بنیه دفاعی.
لوایح دولت بیشتر از طرحهای مجلس است
لاریجانی اظهار داشت: قانون برنامه ششم در مجلس تدوین شد و دولت لایحه ناقصی به مجلس داد و مجلس از ابتدا لایحه بودجه را تدوین کرد. تعداد قوانین ابلاغی مجلس ۱۶۲ قانون است و ۶۳ طرح و ۹۲ لایحه داریم که بر همین اساس مشخص میشود که لوایح دولت بیشتر بوده است.
وی ادامه داد: قانون توسعه و اشتغال پایدار در روستاها یکی از قوانین مهم برای اشتغالزایی در روستاها بود که ما از طریق بانکها امکاناتی را فراهم کردیم تا سرمایهگذاریهایی در روستاها انجام شود.
لاریجانی ادامه داد: قوانین مربوط به رفع موانع تولید قوانین بسیار مهمی است که در مجلس به تصویب رسید. قانون ارزش افزوده برای گازرسانی به روستاها و منابع در بودجه در نظر گرفته شد. قانون حفاظت از خاک و قانون هوای پاک از قوانین مهمی است که در مجلس به تصویب رسید. قانون حفاظت و بهرهبرداری از منابع ژنتیک که قانون بسیار پراهمیتی است. قانون جامع حدنگار، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاهها، قانون حمایت از محیط بانان و جنگلبانان، قانون حمایت از مرمت بافتهای تاریخی، قانون حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی، قانون حمایت از معلولان، قانون نظام جامع فنی حرفهای، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی، قانون تاسیس مدارس غیر دولتی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، قانون صدور چک، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مبارزه با منابع مالی تروریسم، قانون تجارت، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و مقابله با اقدامات آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات شوراهای اسلامی کشور، تدوین قوانین بانک مرکزی که در دستور کار کمیسیون است؛ از جمله قوانین مهمی است که در مجلس تصویب شده است.
۱۶۵ سئوال از وزرا داشتیم
رئیس مجلس در تشریح اقدامات نظارتی مجلس گفت: ۱۶۵سوال از وزرا در صحن مجلس مطرح شده است، سوال از رئیس جمهور داشتیم، شش تحقیق و تفحص در مجلس قرائت شده و بیش از ۳۰ تحقیق و تفحص در حال بررسی است.
۱۳ مورد تخلفات دستگاهها به قوه قضائیه ارسال شده است
رئیس مجلس ادامه داد: شش استیضاح در مجلس مطرح شده است که دو مورد به عدم رای اعتماد منجر شده است و ۱۳ مورد تخلفات دستگاهها در مجلس احصا و قرائت شده است و طبق ماده ۲۳۴ به قوه قضاییه داده شده است. کمیسیونها ۳۱ مورد گزارش به مجلس بر اساس ماده ۴۵ دادند که موضوعات مهم مانند سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه، حادثه تروریستی اهواز، اصل ۴۴، موسسات مالی و اعتباری بود.
وی با بیان اینکه این گزارشها جدای از گزارشاتی است که دیوان محاسبات هر سال در مورد تفریغ بودجه میدهد، تصریح کرد: علاوه بر این ۶۴ جلسه غیرعلنی داشتیم و آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه بررسی شد. راجع به حادثه تروریستی مجلس و حرم مطهر امام خمینی و راجع به ناآرامیها در کشور با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی جلسه غیر علنی برگزار شد. راجع به ناترازی بانک ها، راجع به فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بودجه، بیمه کشاورزی و مواد غذایی وضعیت اقتصادی کشور در تحریم ها، وضعیت موسسات اعتباری و وضعیت ارز جلساتی را داشتیم.
لاریجانی ادامه داد: وقتی دولت قیمت ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد، در مجلس و کمیسیون بحث شد و اعلام کردیم مبنای علمی ندارد و همین موضوع موجب شد که طرح نیمایی به تصویب رسید. راجع به چالشهای فضای مجازی و صنعت، وضعیت یارانهها در سالهای ۹۳ و ۹۵، گزارشهای کمیسیون اصل ۹۰ از برخی نارساییهای قوای مختلف، گزارشهای مستند مرکز پژوهشها به مجلس در مورد وضعیت اقتصادی در سال ۹۷ و پیشبینی اقتصادی در مورد وضعیت سال ۹۸ به صحن مجلس ارائه شد.
لاریجانی تاکید کرد: مجلس دهم در حوزه تقنین و هم در بعد نظارت کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده است، اما گاهی در فضای هیجانی این مساله دیده نمیشود.
وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما اعلام کردید قصد کاندیداتوری ندارید، ارزیابی شما از جایگاه مجلس در بعد نظارت چیست چراکه برخی نمایندگان انتقاداتی دارند و معتقدند بعضی شوراهای عالی قانونگذاری میکنند و این مساله تصمیمات مجلس را تحت الشعاع قرار میدهد؛ آیا به نظر شما امروز مجلس در راس امور است، اظهار داشت: اینکه امام فرمودند مجلس در راس امور است به معنای این نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام در کشور رهبری است، اما آیا ایشان در همه امور دخالت میکنند؟ خیر، رهبری جهتها را مشخص میکنند، مرحله بعد مجلس است که ریل گذاری میکند.
وی ادامه داد: در راس امور بودن به معنای این نیست که ما کار قوه قضائیه و قوه مجریه را هم انجام دهیم، هرکس باید کار خود را انجام دهد. جایگاه در راس امور بودن این است که یک مرتبه پایینتر از رهبری ریلگذاری بکند.
لاریجانی تاکید کرد: من برداشتم این است که در این سه دورهای که رئیس مجلس بودم و در گذشته هم بیارتباط با مجلس نبودم، مجلس دهم ظرفیت بسیار خوبی دارد و تنوع افکار در آن بیش از مجالس قبلی است و همین کمک میکند که آراء مردم در مجلس گفته شود.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اینکه نهادهای دیگری هستند، خب برخی از این نهادها در زمان امام هم بودند و چیز جدیدی نیست مثلاً شورای عالی انقلاب فرهنگی قبلاً هم بود و برخی از نهادها مثل شورای عالی فضای مجازی بعدا اضافه شد، اما من تا آنجایی که اطلاع دارم و در این جلسات شرکت میکنم، از وقتی که آقای روحانی رئیسجمهور شد انصافاً خیلی دقت میکند که در این شوراها قانونگذاری نشود و ما هم نمیگذاریم این کار انجام شود، اما خودشان هم میفهمند که نباید این کار را بکنند.
وی تاکید کرد: البته قبلاً این طور نبود و گاهی قانونگذاری میکردند، به عنوان مثال در بحث ازدواج قانون نوشتند در حد اینکه سکه و پول بدهند که بعدا جلوی آن گرفته گفته شد چرا که اتخاذ این تصمیمات وظیفه مجلس بود. در شورای عالی فضای مجازی هم بیشتر سیاستگذاری در حوزه فضای مجازی است بنابراین جای مجلس را تنگ نمیکند.
رئیس مجلس گفت: البته یک مشکلی در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت نظارت وجود دارد، زمانی که مرحوم هاشمی رفسنجانی بودند یک هیئت نظارت در مجمع تشکیل شد تا اینکه ببینند سیاستهای کلی درست اجرا میشود یا خیر، یک سازوکاری در نظر گرفتند و آن ساز و کار هم بیشتر برای این بود که جنبه مشورتی داشت و اگر میخواست نظر قطعی بدهد باید خود مجمع تصمیم میگرفت. اما در یک سال اخیر این سازوکار تغییر کرده است و بی مشکل نیست.
لاریجانی تاکید کرد: ارزیابی اجرای سیاتهای کلی در یک امتداد زمانی امکان پذیر است. مثلا اگر ما چابکسازی دولت را بنا قرار میدهیم به معنای این نیست که اگر بیمارستان دولتی ساختیم نباید پرستار بگیریم. در کلیت دولت باید چابک سازی بکنیم یعنی در جای دیگری باید کوچک شویم، بنابراین در یک امتداد زمانی باید این سیاستها را در نظر بگیریم. این مشکل باید حل شود و ما هم در حال بحث هستیم.
وی ادامه داد: سیاستهای کلی که رهبری در قانونگذاری مطرح کردند در آن قید شده است که مرزها را مشخص کنید و معاونت قوانین و بخشهای مختلف در حال بررسی آن هستند. ممکن است در مورد شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا انتقاداتی وجود داشته باشد، این یک امر موقتی است و رهبری برای شرایط فعلی فرمودند که یک سازوکارهایی در این شورا در نظر گرفته شود و در آن شورا هم مقید هستیم که قانونگذاری نشود، ولی ممکن است در یک شرایطی ضرورت داشته باشد، به عنوان مثال وقتی بحران ارز به وجود آمد، آن بحران باید مهار میشد و سازوکارهایی در نظر گرفته میشد.
شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نمیخواهد جایگزین مجلس شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نمیخواهد جایگزین مجلس شود و من هم تاکید کردم که که نگهبانی از جایگاه مجلس ارزشگذاری به ملت است و نباید این مسئله تهدید شود؛ بنابراین شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا فقط برای بحران فعلی است.
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سیاستهای کلی نظام قانونگذاری و اقدامات مدنظر مجلس اظهار داشت: یک بخشهایی از سیاستهای کلی که رهبری فرمودند در حال انجام است مثل تنقیح قوانین یا مکانیزمهای نظارتی بیشتر. برخی از اینها احتیاج به این دارد که حد و مرزها در آن مشخص شود. بعد از ابلاغ سیاستهای کلی، من خودم یک جلسهای با معاونت حقوقی دولت و قوه قضاییه و همچنین شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و آنجا کمیته کاری به وجود آمد و ما امروز منتظریم نتیجه آن کمیته کارشناسی مشخص شود تا جلسه بعدی را بگذاریم و این حد و مرزها را آنجا مشخص کنیم تا هر بخشی در سیستم خودشان کارها را ساماندهی کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا مجلس میتواند پایهگذاری اصلاح ساختار بودجه را در کارنامه خود داشته باشد و آیا حاضر است که نقش خود را در این اصلاح مهم ایفا کند و به جای ارائه پیشنهاد در منابع و مصارف، بخش نظارت را تقویت کند و از دولت در کاهش حجم ردیفها و تخصیص هدفمند منابع برای داشتن بودجه عمومی کارآمد حمایت کند؟ اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه یک امری است که به بخشهای مختلف کشور مربوط است و سال گذشته همین ایام بود که رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای عالی هماهنگی قوا قرار دهید.
وی افزود: اینکه در مجلس پیشنهادات زیادی درمورد بودجه است، خب یک تعبیر کلانی هم از آن داشته باشید، در این سه دورهای که من بودم تغییراتی که در لایحه بودجه انجام شده است حدود پنج درصد است. به عنوان مثال ما در بحث کشاورزی و در مورد آبیاری تحت فشار چند سال اصرار داشتیم، ولی اینکه در کلان کل لایحه را تغییر عمده بدهیم چیزی وجود نداشت، اما اصلاح ساختار کار لازمی است.
لاریجانی تاکید کرد: اصلاح ساختار ابتدا باید در دولت صورت گیرد یعنی باید لایحهای باشد که با آن ساختار تطبیق پیدا کند که امروز بحث آن مطرح است و سازمان برنامه باید برنامه مدونی برای آن داشته باشد. اگر حرف معقول و سنجیدهای داشته باشند مجلس حمایت خواهد کرد. یک بخشهایی را قانون اساسی مشخص میکند مثلاً پیشنهادی بود که ما باید بیاییم بودجه دوسالانه بدهیم که این با نص قانون اساسی سازگار نیست. قانون بودجه یک ساله است.
وی افزود: برخی از دستگاهها در قانون اساسی آمده است که باید درآمدهایشان در ردیفهای مشخص باشد، این چیزها الزامات قانون اساسی و الزامات ما در است، اما ما اصراری بر گسترش ردیفها نداریم، اینکه برخی دستگاهها لابی میکنند خب وقتی مشکلاتشان با دولت حل نمیشود ممکن است با کمیسیون مربوطه صحبت کنند، این کلمه لابی هم لفظ گردی شده است که برداشتهای مختلفی از آن میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه یک دستگاه مشکلی دارد و حل نمیشود به کمیسیون تخصصی مراجعه میکند، این عیب نیست، اما در کلان باید اصلاحات ساختاری بودجه انجام شود.
لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی در بعد قانونگذاری و نظارت چه اقدامات تاثیرگذاری در حوزه رونق تولید انجام داده است و همچنین چرا برخی از تحقیق و تفحصها به سرانجام نمیرسد تاکید کرد: آغاز تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس بود و سپس به قوه قضاییه رسید. مثلا برخی از مشکلات در خودروسازی وجود دارد که اگر جرم باشد قوه قضائیه انجام میدهد و اگر تخلف صورت گیرد کمیسیونها و دیوان محاسبات پیگیری میکنند.
وی افزود: امروز پروندههای زیادی در دیوان محاسبات از تخلفات مسئولان اجرایی قبل و حال وجود دارد و برخی بر اساس بررسیهایی است که در تحقیق و تفحصها انجام گرفته و دیوان محاسبات کمک کرده است. از مسائلی که مجلس روی آن کار کرد بحث رونق تولید است و یک کمیسیونی به نام رونق تولید برای آن مشخص کرد و آقای فولادگر مسئول این کمیسیون است و قانون رفع موانع تولید را همین کمیسیون ارائه داد و در مجلس هم تصویب شد. این قانون یکی از قوانین مترقی کشور است، البته همه زوایای آن اجرا نشده است، اما کار مجلس قانونگذاری است و چندین گزارش هم این کمیسیون به مجلس داده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعد از اصلاح قیمت بنزین شما به مردم این اطمینان خاطر را دادید که مجلس با همکاری دستگاهها به کنترل قیمتها نظارت خواهد داشت و تاکید داشتید که منابع حاصل از قیمت بنزین در اسرع وقت به حساب مردم واریز میشود، مجلس از کدام ابزارهای نظارتی میخواهد برای کنترل قیمتها استفاده کند و تا چه اندازه زمان و شیوه اجرای قیمت بنزین مورد تایید مجلس بوده است، گفت: ساز و کار این طرح روشن است، کمیسیونهای تخصصی مجلس پیگیر هستند و روزی که در مجلس بحث شد من عرض کردم که کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه پیگیر باشند بنابراین جلساتی گذاشتند با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات و وزارت صمت و پیگیر بودند که این کار چگونه باید انجام شود.
وی افزود ما جلسهای در صحن مجلس داشتیم که همه افراد را دعوت کردیم و نمایندگان مجلس اظهار نظر کردند، این یک امر مستمری است و کار سادهای نیست و باید پیگیری شود. در کلان باید رابطه عرضه و تقاضا را تنظیم کرد تا مشکلاتی به وجود نیاید بخصوص در شرایط فعلی که مسائلی مثل تحریمها را داریم و هم نظارتهایی که این بخشها باید انجام دهند.
لاریجانی گفت: یک پیشنهادی هم فرمانده کل سپاه مطرح کردند که بسیج میتواند به بخش نظارت کمک کند و ما توصیه کردیم که از وجود عزیزان استفاده شود، آموزش بدهند.
وی تاکید کرد: در خصوص بحث حاملهای انرژی، ما در سال ۸۸ یک قانونی داشتیم که تصویب کردیم و آن قانون هدفمندی یارانهها بود و این قانون ۱۶ ماده داشت و قانون بسیار دقیقی بود و این قانون اختیار داده به دولت و الزام کرده که ظرف این مدت باید یارانههایی که مربوط به انرژی است را از حالت غیر شفاف در بیاورید و اینکه به چه قیمتی برسد هم مشخص کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این قانون آمده که این یارانهها را چگونه مصرف کنیم، یعنی ۵۰ درصدش را به مردم بدهیم، ۲۰ درصدش را به بودجه و ۳۰ درصد را به تولید و حمل و نقل بدهیم.
وی افزود: این قانون کاملی است و بحثهای زیادی در مورد آن صورت گرفت. مجلس در این خصوص ریلگذاری کرد و اختیار را به دولت داد. البته دولت در مقطعی آن را به دقت انجام نداد، اما در شرایط فعلی و در حدود دو سال پیش این بحث در مجلس مطرح بود هم در دولت. مشکل این است که حجم زیاد یارانه در کشور پرداخت میشود و به شدت غیرعادلانه است.
لاریجانی گفت: گزارش آژانس بینالمللی انرژی میگوید در سال ۲۰۱۵ ایران در شاخص مصرف انرژی رتبه اول را در دنیا داشته است و فقط در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۷ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده است یعنی از جیب مردم پرداخت میشود و به شدت غیرعادلانه است و مشکلاتی همچون مشکلات محیط زیستی ایجاد میکند.
وی تاکید کرد: در مورد بنزین دهک اول ۱.۲ دهم درصد یارانه استفاده میکند و دهک دهم ۲۵ درصد یارانه استفاده میکند. دهک اول در مجموع بنزین و CNG ۱.۸ درصد استفاده میکند و دهک دهم ۳۵ درصد. ببینید چقدر عدم تعادل وجود دارد یعنی قیمت بنزین یک نمونه است، قیمت بنزین پولی است که برای کل مردم است، اما طبقات بالا خیلی از آن استفاده میکنند و طبقات پایین کمتر استفاده میکنند، ۴۵ درصد مردم هم که اتومبیل ندارند و از یارانه مرحوم محروم هستند این مشکل همیشه وجود داشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این قانون اختیار را به دولت داده است و دولت در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا پیشنهادش را ارائه کرد. پیشنهاداتی دیگر هم مطرح شد، اما دولت میگوید من اختیار دارم که این کار را انجام دهم، این مسئله در مجلس هم مطرح بود. ما هم در سال ۹۵ جلسهای را داشتیم، هم در تاریخ ۱۵ مهر ۹۸ جلسهای بود، هم در تاریخ مهرماه ۹۸، آقای مصری از طرف هیات رئیسه مأموریت گرفت و با مرکز پژوهشها و سازمان برنامه یک جلسه برگزار کرد و یک جزوهای را در آوردند و نتیجه آن این بود که حدود بیش از هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در کشور به صورت غیر عادلانه توزیع میشود.
لاریجانی گفت: سهم هر خانوار باید متوسط ۵۷ میلیون تومان در سال باشد، اما برخی از خانوارها بسیار کم میگیرند برخی خانوارها ۳۰۰ میلیون تومان میگیرند و برخی خانواده ۱۰ میلیون تومان میگیرند. مثلا در بنزین گفتند که چگونه میتوان این مسئله را متعادل کرد، چندین سناریو وجود داشت. یکی از پیشنهادها همین طرحی است که اجرا شده است، سه سناریو مطرح بود.
وی ادامه داد: آنچه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد، دو وجه داشت. یک وجه آن مشورتی بود و یک وجه تصمیمگیری بود. بعد مشورتی در رابطه با نرخها بود که آقا فرموده بودند مشورت کنید، اما اصل آن وظیفه دولت بود. در کل چارچوب طرح را دولت آورده بود. آنچه تصمیمگیری شد این بود که، چون این منابعی که به وجود میآید منابع اندکی است و قانون گفته ۵۰ درصد را به مردم بدهید و با توجه به شرایط تورمی فعلی، همه آن را به مردم بدهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین در وجه تصمیمگیری که به تایید رهبری رسید این بود که همه منابع به مردم داده شود، چون منابع آن زیاد نبود و دچار تورم شدید هم بودیم.
لاریجانی تاکید کرد: این مکانیزم شورای هماهنگی عالی اقتصادی قوا جایگزین مجلس نشده است چرا که مجلس در قانون هدفمندی اختیار را به دولت داده است.
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه از زمان اجرای دقیق این طرح مطلع نبودم ودر مورد شیوه و نحوه این طرح گفت: موضوع دو وجه مشورتی و دستوری داشت، به نظر من آن مطلبی که رهبری معظم در درس خارج فقه فرمودند کاملا درست و حق بود، این مسئله در جلسه سران قوا مطرح شد و ایشان هم عنایت فرمودند. حواشی که مطرح میکنند چیز دیگری است.
از زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین مطلع بودم/ اقناع عمومی لازم بود
وی ادامه داد: من از زمان اجرای طرح مطلع بودم اتفاقاً پنجشنبه با آقای رحمانی فضلی در مورد برخی مشکلات طرح صحبت کردم. سهشنبه هم در مجلس در جلسه غیر علنی به نمایندگان گفتم که چنین طرحی در حال اجرا است. به یاد ندارم که تاریخش را گفتم یا نه، اما اعلام کردم که در روزهای آینده خواهد شد.
لاریجانی اظهار داشت: دولت میتوانست در قالب قانون هدفمندی یارانهها، این طرح را اجرا کند، ولی به خاطر شرایط و حساسیتها در شورای هماهنگی مشورت کرد. ولی پیشنهاد، پیشنهادِ دولت بود. آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع به صورت یارانه نقدی به مردم داده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مرحله اجرا اقناع عمومی لازم بود و الان هم لازم است، رسانهها و صدا و سیما مسئول اقناع عمومی هستند. در ستاد وزارت کشور هم کمیته رسانهای بوده که بنا بوده کار بکنند و آقایان از صدا و سیما باید همت کنند.
برنامهای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارم
رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد عدم حضورش در مجلس یازدهم گفت: امیدوارم مخالفان و موافقان همه خوشحال باشند، ولی در این زمینه بخلی نداریم، من فرزند کوچکی هستم و بیشتر از محضر نمایندگان استفاده میکردم. احساس نمیکنم که خلایی وجود داشته باشد. در میان نمایندگان افرادی وجود دارند که میتوانند کارهای اساسی انجام دهند و این عرصه خالی نیست.
وی ادامه داد: در مورد اظهارات مخالفین که انشاالله حجت شرعی دارند، ما دشمن هم نیستیم و در این نظام کار میکنیم شاید نظر سیاسی و مخالف باشد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که شما به دنبال خانه نشینی نیستید گفت: نه ما هر وظیفهای که باشد انجام میدهیم، این ۴۰ سال نیز روی عقیده مان کار کردیم، در زمان جنگ به گونهای و بعد از جنگ هم به گونهای دیگر، برای ریاست جمهوری هم برنامهای ندارم.
ایران مجبور است در قبال برخی تعهدات خود به آژانس تجدید نظر کند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد کاهش تعهدات برجامی گفت: برخی از طرفهای اروپایی در مورد اجرای برجام میگویند که ما نمیتوانیم، برخی هم در داخل کشور معتقدند که اینها راست نمیگویند. اما به هر حال نتیجه اش برای ما یکی است، وقتی آمریکاییها از برجام خارج شدند ما باید از برجام استفاده میکردیم، اما اینگونه نشد. باید اروپاییها برای معادله راهحلی پیدا میکردند و برخی کشورها نیز تکاپویی در این زمینه دارند، اما نمیدانم به نتیجه برسد. اینکه فرمودید از سیاست ماشه استفاده میکنند، اگر آنها از سیاست ماشه استفاده کنند ایران هم مجبور است در قبال برخی تعهدات خود به آژانس تجدید نظر کند و این طرف ماشه هم وجود دارد. این طور نیست که آنها از این ظرفیت استفاده کنند و ایران نکند.
انتهای پیام/ 151