تحلیلگر یمنی:

«تغییر موازنه نبرد» عربستان را مجبور به آزادی اسرای یمنی کرد

مدیر برنامه‌های سیاسی شبکه تلویزیونی المسیره یمن با تأکید بر اینکه «تغییر موازنه نبرد اسرای یمنی را آزاد کرد» گفت: عربستان به مرحله سستی و ضعف رسیده و متحمل شکستی راهبردی شده است و آزادی اسرا لطف عربستان نبود بلکه نتیجه تغییر موازنه نبرد بود.
کد خبر: ۳۷۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳ - 01December 2019

«تغییر موازنه نبرد» عربستان را مجبور به آزادی اسرای یمنی کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حمید رزق» مدیر برنامه‌های سیاسی شبکه تلویزیونی المسیره یمن در گفت‌وگویی درباره جزئیات مبادله اسرا اظهار داشت: عربستان با شرمندگی از موضع لجوجانه خود کوتاه می‌آید، اما گام‌هایش در این زمینه در سطح مورد نظر نیست. رژیم سعودی در حال جست‌وجوی راه‌های برون‌رفت است و تلاش می‌کند تا چنین طرح‌هایی را به‌عنوان مقدمه‌ای برای خروجش از گرداب یمن ارائه کند.

وی ابراز کرد: درباره جدی بودن عربستان همچنان شک و تردید داریم و ممکن است در نهایت امر، گامی تاکتیکی با توجه به تحولات لبنان و عراق و نیز تلاشی برای مشوش کردن وضعیت در ایران باشد. به‌نظر می‌رسد که سعودی‌ها تلاش می‌کنند تا عرصه یمن را (از دیگر تحولات منطقه) دور نگه داشته و ماهیت خنثی به آن بدهند، زیرا فکر می‌کنند که با این کار امکان پاسخ دادن از یمن را از دست محور مقاومت خواهند گرفت، اینها محاسبات عربستان است، اما هرطور حساب شود، این محاسبات اشتباه است.

رزق افزود: آزادی این گروه از اسیران ارتش و کمیته‌های مردمی یمن لطف عربستان نیست، بلکه موازنه نبرد تغییر کرده است و امروز عربستان مجبور شده است که اینها را آزاد کند و فرودگاه بین‌المللی صنعا را ــ هرچند به‌طور جزئی ــ باز کند.

وی تصریح کرد: رژیم سعودی توجهی به جان مزدوران سودانی یا یمنی یا دیگر مزدوران خارجی خود ندارد، زیرا متکی به پول است و به آنها پول پرداخت می‌کند.

متن گفت‌وگوی حمید رزق مدیر برنامه‌های سیاسی شبکه تلویزیونی المسیره به‌شرح زیر است:

آیا گفت‌وگویی بین جنبش انصارالله و عربستان انجام شده و به توافق درباره آزادی این اسیران رسیده است یا اینکه این عملیات مبادله اسیران در چارچوب نتایج مذاکرات سوئد انجام شده است؟

در حقیقت، این گام عربستان بعد از عملیات آرامکو و عملیات نصر من الله انجام شد. این دو عملیات باعث تضعیف عربستان شد و این کشور را وادار کرد که به‌دنبال یک راه‌حل مسالمت‌آمیز یا تلاش برای برون‌رفت از گرداب یمن باشد. درست است، برگزاری دیدارهایی از طریق کمیته‌های (تشکیل‌شده) بین انصارالله و عربستان اعلام شد که تقریباً نظامی بود. به‌نظر می‌رسد که عربستان کوتاه آمدن از موضع لجاجت‌آمیز خود را با شرمندگی و خجالت آغاز کرده است اما گام‌ها در این زمینه در سطح مورد نظر نیست، زیرا پرونده اسیران یک پرونده بزرگ است. اسیران هزاران نفر هستند و سخن گفتن سعودی‌ها از آزاد کردن دویست اسیر چیز زیادی نیست، در نهایت امر هم 128 نفر را آزاد کردند. به‌طور خلاصه، فکر می‌کنم که این اقدام عربستان در چارچوب جست‌وجو برای راههای برون‌رفت باشد. عربستان تلاش می‌کند که چنین طرح‌هایی را به‌عنوان مقدمه‌ای برای برون‌رفتش از گرداب یمن ارائه کند. ابتکار عمل‌های مطرح‌شده از طرف رئیس کمیته ملی امور اسیران دولت صنعا درباره پرونده اسیران همواره مثبت بود، ابتکار عمل‌های یکجانبه‌ای مطرح شد و صدها اسیر براساس آن آزاد شدند، آخرین مورد، تقریباً یک ماه و نیم پیش بود که حدود 350 اسیر مزدور سعودی کنار دو اسیر سعودی آزاد شدند.

به‌طور خلاصه، یک نوع خوشبینی وجود دارد که یک گام از طرف عربستان برداشته شده است، اما با نگاهی به پرونده (اسیران)، این گام در سطح مورد نظر نیست، زیرا پرونده اسیران گسترده و بزرگ است، اما برخی این اقدام عربستان را سرآغاز گام‌های بعدی در مسیر برون‌رفت عربستان از گرداب یمن می‌دانند؛ به‌ویژه که ما در آستانه آغاز ششمین سال تجاوزگری علیه یمن هستیم و خصوصاً اینکه این عربستان است که ضربات مهم، بزرگ و راهبردی بر پیکره‌اش وارد شده است، نظیر آنچه علیه آرامکو انجام شد یا عملیات نصر من الله، در واقع، ماه‌های آینده آبستن حوادث زیادی است، اما رویکرد مثبت عربستان همچنان نامشخص است. قرارداد مبادله اسیران و بازگشایی فرودگاه صنعا به‌روی بیماران در همین راستا انجام شده است، اما هنوز فرودگاه برای سفر بیماران و زخمی‌ها به خارج گشوده نشده است و پیش‌بینی می‌کنیم که در ساعت‌های آینده فرودگاه به این منظور باز شود. بعد از انجام این مرحله، خواهیم دید که این دو گام عربستان در مسیر مذاکرات مهمتر برای رسیدن به تصمیم نهایی عربستان جهت ترک یمن و متوقف کردن تجاوزگری علیه این کشور و رها کردن یمنی‌ها به حال خودشان چه‌نتیجه‌ای به‌دنبال خواهد داشت. تا این لحظه، ما درباره جدی بودن عربستان شک و تردید داریم، و ممکن است در نهایت امر، گامی تاکتیکی با توجه به تحولات لبنان و عراق و نیز تلاشی برای مشوش کردن وضعیت در ایران باشد. به‌نظر می‌رسد که آنها تلاش می‌کنند تا عرصه یمن را (از دیگر تحولات منطقه) دور نگه داشته و ماهیت خنثی به آن بدهند زیرا فکر می‌کنند که با این کار امکان پاسخ دادن از یمن را از دست محور مقاومت خواهند گرفت، اینها محاسبات عربستان است اما هرطور حساب شود، این محاسبات اشتباه است.

چرا سازمان ملل به عربستان به‌خاطر نقض حقوق اسیران فشار نمی‌آورد؟

با کمال تأسف، رژیم سعودی و اهرم‌هایش بدترین اقدامات را علیه اسیران انجام می‌دهند، این گفته را از باب مبالغه نمی‌گویم، زیرا اسیران خودشان در این باره صحبت می‌کنند و وقتی آنها را تحویل می‌گیریم در این باره حرف می‌زنند. این موضوع تنها درباره این گروه از اسیران آزادشده اخیر صدق نمی‌کند بلکه اسیرانی که در گذشته نیز آزاد شدند، همین صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. برخی از اسیران که روی ویلچر یا زخمی بعد از آزادی وارد فرودگاه صنعا شدند، به‌روشنی گواه این مدعا هستند، مشکل در جانبداری سازمان ملل است، زیرا آنها همگی با پول سعودی کار و فعالیت می‌کنند. پول عربستان در مواضع سازمان ملل و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری تأثیر می‌گذارد، از این رو، عربستان همه موارد نقض حقوق (اسیران) را مرتکب می‌شود و هیچ بازخواست یا حتی هشداری دریافت نمی‌کند. در سطح موضع سیاسی یا حتی موضع دولتی، سازمان ملل رژیم سعودی را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد، اما دیری نپایید که به‌خاطر فشارها و پول‌های زیادی که عربستان در محافل بین‌المللی خرج کرد، نامش از این فهرست بیرون آمد.

به هر حال، این اقدامات گواه وحشیگری آنها و مقید نبودن رژیم سعودی به هیچ ارزش یا اصول اخلاقی است، در مقابل، خون فرزندان یمن و ملت این کشور با صبر و پایداری پیروز شد و این گروه جدید از اسیران آزاد شدند. این آزادی لطف عربستان نبود بلکه نتیجه تغییر موازنه نبرد بود. امروز عربستان محبور شد که این اسیران را آزاد کند. آنها مجبور شدند که فرودگاه را ــ هرچند به‌طور جزئی ــ بازگشایی کنند. عربستان در آینده خود را محبور خواهد دید که در برابر همه حقوق یمنی‌ها تسلیم شود. اکنون موضوع مورد نظر این است که سایر اسیران که هزاران نفر هستند، آزاد شوند و فرودگاه صنعا به‌طور کامل بازگشایی شود و همه انواع نقض حاکمیت و استقلال یمن متوقف شود. این را که عربستان تا چه‌اندازه به پختگی رسیده است که تسلیم این معادله شود که یمن کشوری مستقل است، روزهای آینده مشخص خواهد کرد. فکر می‌کنم که این گام‌های سعودی به‌معنای پایان دخالتش نیست. عربستان خواهان یک راه‌حل ناقص و جزئی است که قیمومیت و محاصره‌اش علیه یمن باقی بماند اما این امر هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

در نتیجه معتقدم که ما به مقابله با این رویکرد قلدرمآبانه سعودی ادامه خواهیم داد. پاسخ یمن در عمق خاک سعودی ادامه خواهد یافت. نکته مهم این است که مقاصد عربستان در یمن بسیار عمیق است و نمی‌تواند به‌سادگی از آن بیرون بیاورد. ما معتقد نیستیم که جنگ پایان خواهد یافت زیرا اگر پایان یابد، معنای آن این است که عربستان باید تسلیم به یک شکست راهبردی سنگین شود. عربستان به مرحله سستی و ضعف رسیده و متحمل شکستی راهبردی شده است که پیامد به‌همراه دارد. آینده این موضوع را نشان خواهد داد. اما ذهنیت رژیم سعودی درحال فرار رو به جلو است، لذا ممکن است در سال 2020 به‌سرعت از گرداب خارج نشود. جنگ و تجاوزگری ادامه خواهد یافت و آنگاه ضربات بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سقوط رژیم سعودی را تسریع خواهد بخشید.

کمیته اسیران یمنی چندی پیش گفت که به عربستان پیشنهاد داده است که اجساد شماری از نیروهای مزدور سودانی، کشته‌شدگان در نبرد با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، را در مقابل تحویل پیکرهای شماری از شهدای یمنی مبادله کند اما عربستان این پیشنهاد را رد کرد، چرا عربستان درخصوص جان و اجساد نیروهای مزدور سودانی اینقدر بی‌توجه است؛ با اینکه هزاران نفر از آنها آمدند و در صفوف متجاوزان به یمن در نبردها کشته شدند؟! وقتی سعودی‌ها می‌گویند که «آماده تحویل گرفتن اجساد سودانی‌ها نیستیم و آنها در همین یمن باقی بمانند و نمی‌خواهیم پیکر کشته‌شده‌های یمنی را با آنها مبادله کنیم و یمنی‌ها باید به‌جای این اجساد، اسیران سعودی را تحویل بدهند»، آیا این گفته‌ها اهانت به سودانی‌ها و بی‌توجهی به جان نیروهای سودانی به‌شمار نمی‌رود؟

عربستان حتی به جان نظامیان و افسران سودانی بی‌توجهی می‌کند. اسیران سعودی همچنان در دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هستند و عربستان مبادله آنها را نمی‌پذیرد تا اینکه اسیران دوطرف به‌طور کامل مبادله شوند. درست است که شمار اسیران موجود نزد یمنی‌ها کمتر است، عربستان آنها را از مزدوران یمنی موجود در مأرب خریداری می‌کند. در جبهه‌ها، رفتند و اسیران را برای عربستان درمقابل دریافت پول از این کشور خریداری کردند. عربستان با نیروها به‌ویژه اگر از ارتش سعودی نباشد، مانند ابزار برخورد می‌کند؛ مثلاً نیروهای سودانی. آنها را با پول می‌خرد و جان و سرنوشت آنها برایش اهمیتی ندارد. در دوران عمر البشیر یک رسوایی به‌بار آمد. تعدادی از خانواده‌های سودانی از سرنوشت فرزندان خود پرسش می‌کردند و به آنها گفتند که فرزندانشان در شهر مدینه منوره دفن شده‌اند، با این حرف می‌خواستند خانواده این نیروهای سودانی و بستگان آنها را متقاعد کنند که پدرانشان در شهر مدینه منوره دفن شده‌اند، این دروغی بیش نبود و سودانی‌ها فهمیدند که فرزندانشان در صحرا به حال خود رها شدند. فرزندان و بستگان و جوانانشان در صحرا رها شدند و سگ‌ها و حیوان‌های درنده آنها را خوردند. رژیم سعودی توجهی به جان مزدوران سودانی یا یمنی یا دیگر مزدوران خارجی خود ندارد، زیرا متکی به پول است و به آنها پول پرداخت می‌کند.

منبع: تسنیم 

انتهای پیام/ 801

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار