دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اذعان صهیونیست‌ها به اقتدار دریایی ایران/ پیشروی دیپلماسی دفاعی کشور در آب‌های آزاد

برگزاری رزمایش سه‌جانبه دریایی ایران، چین و روسیه پیش از آنکه بخواهد پاسخی به ائتلاف آمریکایی و اروپایی باشد، بیانگر پذیرش اقتدار دریایی نیروهای مسلح و نقش مهم ایران در حفظ امنیت منطقه و صلح جهانی از سوی قدرت‌های بزرگ دریایی است.
کد خبر: ۳۷۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵ - 21December 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در هفته گرامیداشت این نیرو از برگزاری رزمایش مشترک دریایی مابین کشورهای ایران، چین و روسیه در تاریخ ششم دی‌ماه امسال خبر داد، که این خبر بازتاب گسترده‌ای در محافل بین‌المللی در پی داشت.

در این رابطه یک رسانه منتسب به رژیم صهیونیستی در واکنش به این خبر، با اشاره به اینکه بعد از ائتلاف دریایی آمریکا و فرانسه در خلیج فارس، ایران قصد قدرت‌نمایی دارد؛ رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه را پیروزی برای تهران با وجود فشارهای آمریکا برشمرد و آن را پاسخی به ائتلاف دریایی فرانسه دانست.

بر اساس این گزارش، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با سپهبد «شائو یوئان مینگ» معاون روابط بین‌الملل ارتش چین با اشاره به رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه،‌ گفت: «رزمایش پیش رو با نام «کمربند امنیت» دریایی ششم دی‌ماه سال جاری (۲۷ دسامبر ۲۰۱۹) برگزار خواهد شد.»

برگزاری رزمایش سه‌جانبه دریایی بیانگر پذیرش اقتدار ایران از سوی قدرت‌های بزرگ است

این رسانه با اشاره به اینکه ایران در حال پیشبرد طرح ابتکاری «صلح هرمز» است، نوشته حضور تهران در کنار روسیه و پیشبرد همکاری تنگاتنگ با چین یک پیروزی برای ایران در بحبوحه تحریم‌ها به حساب می‌آید.

به نوشته این روزنامه، پیام ایران در این برهه این است که می‌تواند در ائتلاف بزرگ روس‌ها و چینی‌ها حضور داشته و نقش ایفا کند. انجام این رزمایش مشترک پیروزی برای ایران در مقابله با فشارهای حداکثری از جانب آمریکاست.

جروزالم پست در خاتمه با اشاره به ناوشکن نسبتا جدید «سهند» و چند کشتی بزرگ دیگر در نیروی دریایی ایران نوشت، موضع دریایی ایران صرفاً بیانگر این است که می‌تواند با وجود فشارهای آمریکا رزمایش دریایی مشترک برگزار کند. این اقدام همچنین در راستای دعوت از کشورهای همسایه همچون «عمان» مبنی بر همکاری در طرح ابتکاری صلح هرمز است.

برگزاری رزمایش سه‌جانبه دریایی بیانگر پذیرش اقتدار ایران از سوی قدرت‌های بزرگ است

این رزمایش سه‌جانبه فارغ از بازتاب‌های بین‌المللی، می‌تواند برای کشورهای فرامنطقه‌ای مدعی در حال عبور و مرور از منطقه خلیج فارس حاوی پیام روشنی باشد مبنی بر اینکه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به واسطه پیشرفت در حوزه تجهیزات دریایی، اعم از طراحی و ساخت انواع شناورهای کلاس سبک و نیمه‌سنگین، بهره‌گیری از زیردریایی‌های سبک و نیمه‌سنگین با قابلیت پنهان‌کاری و سونارگریزی و همچنین برخورداری از سامانه پرتاب اژدر و موشک، تسلیحات نظامی و سامانه‌های راداری و قایق‌های تندرو و همچنین بهره‌گیری از انواع پهپادهای شناسایی و رزمی، عمودپرواز و... امروز به سطحی از توانمندی رسیده است که می‌تواند در تراز قدرت‌های بزرگ دریایی چون روسیه و چین ظاهر شود و با آنان رزمایش مشترک برگزار کند.

مسئله دیگری که از این رزمایش بین‌المللی قابل دریافت است، عملکرد موفق نیروی دریایی در حوزه دیپلماسی دفاعی است که سبب شده تا این نیرو در سطح بین‌المللی به جایگاه مطلوبی در میان کشورها و قدرت‌های دریایی دست یابد. نیروی دریایی در طول چند سال گذشته تاکنون توانسته با کشورهای مختلفی اعم از ارمنستان، برزیل، ایتالیا، آذربایجان، اندونزی، ژاپن، یونان، آلمان، اتریش، لهستان، بلغارستان، عمان، سوریه، چین، تاجیکستان، قزاقستان، هند، اوکراین، اسلواکی، ترکمنستان، ترکیه، روسیه، کره شمالی و لهستان مذاکراتی را در جهت توسعه روابط دریایی و تأمین امنیت دریایی داشته باشد که این سطح از روابط، ترسیم‌کننده آینده‌ای درخشان برای نیروی دریایی ارتش ایران و حضور فعال آن در منطقه محسوب می‌شود.

برگزاری رزمایش سه‌جانبه دریایی بیانگر پذیرش اقتدار ایران از سوی قدرت‌های بزرگ است

همچنین از دیگر موفقیت‌های نیروی دریایی در حوزه دیپلماسی دفاعی، برگزاری ششمین اجلاس فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند موسوم به «آیونز» (IONS) بود. نیروی دریایی ارتش به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سال گذشته اجلاس «آیونز را که بزرگترین اجلاس نظامی تاریخ ایران محسوب می‌شد، با حضور ۳۵ هیات عالی‌رتبه نظامی از کشور‌های مختلف جهان در تهران به مدت 2 روز برگزار کرد. همچنین نیروی دریایی ارتش ایران ریاست کارگروه امنیت دریایی را در این اجلاس نیز بر عهده داشت و این در شرایطی بود که کشور انگلستان به دنبال ریاست این کارگروه که یکی از مهمترین کارگروه‌های اجلاس محسوب می‌شد، بود که در نهایت انگلستان به عنوان نایب رئیس کارگروه امنیت دریایی در این اجلاس شروع به فعالیت کرد.

برگزاری رزمایش سه‌جانبه دریایی بیانگر پذیرش اقتدار ایران از سوی قدرت‌های بزرگ است

پس از دیپلماسی موفق و اقتدار دریایی که جمهوری اسلامی ایران در قالب نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران توانسته در عرصه بین‌المللی به دست بیاورد، قدرت‌های بزرگ دریایی به نقش مهم ایران در حفظ امنیت منطقه و صلح جهانی تأکید دارند و به این مهم که بدون حضور تعیین‌کننده ایران، امنیت منطقه و عبور و مرور کشتی‌ها به مخاطره خواهد افتاد، اذعان دارند، از این رو  قدرت‌های بزرگ دریایی بر پایه این باور ارتباطات خود را در حوزه توسعه امنیت دریایی، مقابله با تروریسم منطقه‌ای و جهانی با نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران گسترش داده‌اند که برگزاری رزمایش‌های نظامی و امداد و نجات نیز مؤید این ادعاست.

سپهبد شائو یوئان مینگ معاون روابط بین‌الملل ارتش چین با اشاره به رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه بیان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نیروی بین‌المللی و استراتژیک است. وی درباره همکاری بین نیروی دریایی ارتش ایران و چین خاطرنشان کرد: ما معتقدیم روابط بین نیروی دریایی دو کشور باید افزایش یابد و به صورت عملیاتی در حوزه‌های مختلف آموزشی، فنی و اطلاع‌‌‌‌‌رسانی به تبادل دانش بپردازیم.

همچنین سرهنگ «یائو یائو» رئیس انجمن وابستگان نظامی مقیم تهران ماه گذشته در مراسم بزرگداشت هفته نیروی دریایی ارتش که در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، عنوان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان گذشته با اقتدار از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور ایران دفاع کرده و نقش فعالی در برقراری صلح جهانی ثبات منطقه‌ای داشته است.

برگزاری رزمایش سه‌جانبه دریایی بیانگر پذیرش اقتدار ایران از سوی قدرت‌های بزرگ است

وی افزود: ناوگان‌های متعدد ایرانی مأموریت مقابله با دزدی دریایی و اسکورت کشتی‌های تجاری را در خلیج عدن و در چارچوب قوانین بین‌المللی تاکنون انجام داده‌اند و کشور من نیز یکی از کشورهایی بوده است که نیروی دریایی ارتش از منافعش در آب‌های آزاد و در مقابله با دزدان دریایی دفاع کرده است. بدین‌ترتیب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موفق به برقراری امنیت عمومی برای جامعه بین‌المللی و کشور‌های منطقه شده است.

سرهنگ یائو یائو تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اخیراً در حال طراحی پروژه‌های مختلف و به‌روزرسانی تجهیزات و توسعه سخت‌افزار‌های پیشرفته مانند هواپیما‌های بدون سرنشین، جت و ناوشکن است و ما امیدواریم این طرح‌ها با سرعت بیشتری به موفقیت برسند.

بر این اساس درمی‌یابیم که نیروی دریایی بین‌المللی است و به محض اینکه از آب‌های مرزی خارج می‌شود، وارد آب‌های بین‌المللی می‌شود و از این به بعد رفتار و حرکات و توانمندی‌اش معرف جمهوری اسلامی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ارتباط با دیپلماسی دریایی و تأثیر آن در شأن و منزلت یک کشور می‌گوید: برای شکل‌گیری یک دیپلماسی دریایی نیازمند تمدن دریایی است و این بدان معناست که مردم یک کشور زندگی خود را با دریا گره بزنند. در این‌صورت است که اقتدار و توان نظامی دریایی به وجود می‌آید. اگر ما در ابعاد مختلف، دیپلماسی فعال داشته باشیم به خصوص در حوزه دفاعی می‌توانیم بسیاری از تحریم‌ها و تهدید‌ها را پشت سر بگذاریم. در طول تاریخ، مستکبران اجازه ندادند دیپلماسی دفاعی در این منطقه شکل بگیرد، اما اگر این اتفاق در آینده بیفتد، موجب همگرایی هرچه بیشتر کشور‌های منطقه می‌شود که منافع زیادی هم برای کشور ما دارد. حضور قدرتمندانه در دریا و حضور در بنادر سایر کشور‌ها موجب نمایش قدرت بازدارندگی دریایی می‌شود که این کار بخشی از دیپلماسی دریایی است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار