به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آخرین روز برگزاری جشنواره سینماحقیقت در پردیس چارسو محل برگزاری این رویداد حاضر شد.
وی پس از بازدید از محل برگزاری جشنواره درباره لزوم حمایت از آثار مستند اظهار داشت: به نظر میرسد چندین فرصتی که برای سینمای مستند پدید آمد برای مستندسازان ما کافی نیست. فضای سینمای «هنر و تجربه» همچنان فرصتی است برای اینکه این آثار در این فضا عرضه شود. همچنین سینمای مستند در حال نزدیک شدن به نوعی درام مستندنگاری است و ما مستندها را با درامی می بینیم که می تواند فرصت هایی برای اکران عمومی آنها تعریف شود.
وزیر ارشاد با تاکید بر این که جشنواره سینماحقیقت امسال باعث دیده شدن چندین مستند شده است، اظهار کرد: این آثار تنها مخاطب خاص ندارند که در چرخه اقتصادی رفت و برگشتی نداشته باشد. ضمن اینکه مستندها به زودی شرایطی را برای ورود به «ویاودی»ها پیدا میکنند. چشم اندازی که ما میبینیم این است که برخی از سینماها فضا برای اکران عمومی این آثار دارند چون مشتاقانی هستند که خواهان تماشای این آثار هستند. به نظر می رسد سینمای مستند بین یک نوع تجربه و عرصه روایت با بازار فصلی خاص هم ارتباطاتی پیدا می کند.
صالحی افزود: سینمای مستند با بخشی از فضاهای اقتصادی ما پیوندهایی پیدا میکند البته نه به معنی تجاری شدن بلکه به اندازهای که بتواند نیازهای اقتصادی ما را عرضه کند و در ارتباط فعال تر با حوزه های صنعتی و فناوری به روایت هایی بپردازد که این روایت ها به کمک آن حوزه ها بیایند و نقش مکمل را برای آن حوزه ها پیدا کنند.
وی درباره اینکه «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار معرفی شده اما ممیزیهایی دارد و این یک تناقض است، گفت: طبعا اینها قوانین و مسایلی است که برای سینمای غیرمستند هم وجود دارد. پارهای از قوانین، قوانین عمومی برای سینمای مستند و غیر مستند است. طبیعی است که سینمای مستند هم در همان فصل حرکت می کند و رقابتهایش را در همان فضا پیش میبرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این دوره از جشنواره سینماحقیقت عنوان کرد: نسبتی میان جشنواره و فضای رو به رشد سینمای مستند دیده میشود و یک نوع بده بستانی وجود دارد زیرا قوتهایی که سینمای مستند با آن قدم به قدم پیش آمده، می تواند روی جشنواره هم تاثیر بگذارد. از سوی دیگر پارهای از ابتکارات و ایده های مدیریتی که امسال ایجاد شد می تواند قابل توجه باشد. ممکن است این نکته که تماشای فیلم ها رایگان نبوده منتقدانی داشته باشد اما همین موضوع فضای جشنواره را به فضای تماشاگران حرفهای تبدیل کرده و باعث مبادله کلامی بین تماشاگران و فیلمسازان شده است.
وی افزود: از طرفی همین امر فرصت دیدن فیلم ها را متکثرتر کرده چون گاهی تماشای فیلم برای علاقه مندان، اصحاب رسانه و فیلمسازان میسر نبود اما تنوع اکران ها در زمان های مختلف و ویدیو لایبرری کمک کرده است که تماشاگران با جشنواره به صورت وسیع تری ارتباط برقرار کنند. امسال مبحث پیچینگ هم تجربه شد تا ما بتوانیم ایدهها را به بازارهای جهانی نزدیک تر کنیم چند اتفاق دیگر هم میبینیم که به توان تولید خودمان برمیگردد به طوری که در بخشهای مختلف فیلم های خوبی وجود داشت هرچند به دلیل شرایط سفر استانی خود نتوانستم فیلم ها را ببینیم اما افرادی که به آنها اطمینان دارم فیلم را دیده اند ضمن اینکه مجموع فیلم ها را بعدا خواهم دید.
انتهای پیام/ 121