سردار سه‌دهی:

فقدان الگوی بومی اسلامی در حوزه اقتصاد/ روش‌های تحقیق ما باید مبتنی بر ارزش‌های اسلام ناب باشد

رئیس دفتر ارتباطات نیرو‌های مسلح با بیان اینکه در اقتصاد الگوی بومی اسلامی نداریم، گفت: روش‌های تحقیق موجود متناسب با فرهنگ غرب است و کاربردی در ایران اسلامی ندارد.
کد خبر: ۳۷۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ - 17December 2019

الگوی بومی اسلامی در اقتصادمان نداریم/ روش‌های تحقیق مان باید مبتنی با ارزش‌های اسلام ناب باشدبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ دوم «عباس سه‌دهی» رئیس دفتر ارتباط مردمی ستاد کل نیرو‌های مسلح در نخستین همایش تحقیقات نظری ارتش ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش اظهار داشت: امروز از روز‌های به‌یادماندنی است که از کار‌های حوزه تحقیق و پژوهش مرتبط با ساحت مقدس مقام معظم رهبری ذکری شده و از صاحبان آثار مرتبط با اندیشه و تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تجلیل می‌شود.

وی با بیان اینکه طی یک دهه گذشته آثاری در حوزه منظومه فکری و مکتبی ولایت فقیه در ارتش و نیرو‌های مسلح تدوین و تولید شده است، ادامه داد: بحمدالله در حوزه ارتش ظرف یک دهه گذشته کار‌های بسیار ارزشمندی در حوزه منظومه تدوین و مکتب دفاعی رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شده است و امیدواریم در آینده نزدیک بسیاری از آن‌ها شکل کابردی و اجرایی پیدا کند.

سردار سه‌دهی افزود: به عنوان مثال در سال ۸۷ زمانی که جلسه‌ای در دانشگاه‌های ارتش و مرتبط با دانش امام راحل داشتیم، قرار شد که کتبی در باب اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان کتاب درسی تدوین و برای دانشجویان افسری تدریس شود و بعد از یک سال کتبی آماده ارائه شد و امروز بالغ بر ۱۸ ترم است که در دانشگاه افسری امام علی (ع) این کتب تدریس شده و به دانشگاه‌های دیگر ارتش تسری پیدا کرده است. امروز در ارتش دانشگاهی نداریم که اندیشه، تدابیر و مطالبات مقام معظم رهبری مرتبط با ارتش در نیرو‌ها تدوین و تدریس نشده باشد و این آثار و برکات زیادی داشته است.

وی تصریح کرد: در زمینه تدوین الگوی فرماندهی مبتنی بر تدابیر مقام معظم رهبری اقدامات خوبی صورت گرفته و شروع این کار از نیروی زمینی ارتش بود و همایشی در این راستا برگزار و دو جلد کتاب با زحمت فراوان فراهم شد. امروز با تلاش‌های زیاد و هماهنگی با ستاد کل نیرو‌های مسلح آن دو جلد به شکل کاربردی در نیرو‌های مسلح اجرایی شده است.

رئیس دفتر ارتباطات نیرو‌های مسلح ادامه داد: الگوی مطلوب فرماندهی مرتبط با فرهنگ دفاعی ارتش در همایش دوم انجام شد و فراخوان مقالات آن انجام و برای همایش نیز آثار خوبی تولید و قابل استفاد ارائه شده است. این همایش در سال جاری در نیروی دریایی ارتش با رویکرد گام دوم انقلاب و تأکید بر مفاد بیانیه دوم مبتنی بر منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

وی به تبیین نقش ارتش در امنیت ملی کشور در حوزه فرماندهی و اقتدار دفاعی اشاره کرد و گفت: در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش کار‌های بسیار خوبی انجام شده است که تبییین و تدوین الگوی مدیریت دانش سازمانی مبتنی بر تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک فاز انجام شده و در فاز دوم به‌صورت کاربردی در حال انجام است.

سردار سه‌دهی به بحث فرهنگ دفاعی ارتش مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص) اشاره کرد و افزود: در حوزه حفاظت اطلاعات ارتش کار‌های خوبی با محوریت مجموعه علمی دانشگاه فارابی انجام شده که در ۹ دی هر سال آثار مرتبط با همان سال رونمایی می‌شود. در بخش‌های مختلف هم مأموریت‌های سازمان حفاظت اطلاعات مرتبط با مکتب دفاعی ولایت معظم فقیه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه روش در بحث پژوهش و تحقیق، از نکات مهم است، گفت: در ایران اسلامی تحقیقات و روش‌هایمان الزاماً بایستی مبتنی بر ارزش‌های اسلام ناب باشد و در ارزش‌های فرهنگی سازمانی ارتش محور فرهنگ اسلام ناب و ارزش‌های والای اسلام ناب و انقلاب اسلامی است.

سردار سه‌دهی افزود: امروز روش‌های تحقیق سکولار در مراکز علمی متداول است و خروجی آن متناسب با نظام ارزشی در نظام و نیرو‌های مسلح نیست. نباید انتظار داشت که با این روش‌های موجود به محصولی برسیم که بتواند انطباقی با ارزش‌های ایران اسلامی و انقلاب داشته باشد. صد‌ها رساله در 40 سال گذشته تولید شده، اما عملیاتی نشده است. بایستی از روش تحقیق بومی اسلامی در نظام اسلامی استفاده کنیم که محصول آن صد در صد ارزشی و قابل استفاده باشد.

وی با بیان اینکه در اقتصاد الگوی بومی اسلامی نداریم، تأکید کرد: در مدیریت، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و سایر رشته‌های علوم انسانی الگوی بومی نداریم. با این روش‌های تحقیق متناسب با فرهنگ غرب محصولی تولید می‌شود که کاربردی در ایران اسلامی ندارد.

رئیس دفتر ارتباطات نیرو‌های مسلح یادآور شد: امیدواریم بر روی روش تحقیق مبتنی بر فلسفه اسلام و یک نگاه بومی در نیرو‌های مسلح کاری انجام شود تا محصولاتی واقعاً کاربردی در مراکز علمی تولید شود و ما به این روش‌های بومی سخت نیاز داریم. کار‌هایی در دفتر ارتباطات نیرو‌های مسلح انجام و محصولاتی تولید شده و زمینه برای پژوهشگران باز است تا روش‌های بومی خود را ارائه دهند.

وی به گام دوم انقلاب اسلامی و نظام موضوعات آن اشاره کرد و افزود: صرفاً با صحبت، کاری انجام نمی‌شود و برای 40 سال دوم انقلاب اسلامی باید تکلیف اجرایی خود را روشن کنیم که نیاز به مکانیزم و سازوکار دارد. یک نظام موضوعاتی در مجموعه نیرو‌های مسلح تعریف شده که مبتنی بر مجموعه مأموریت‌های ذاتی و محوله در ارتش جمهوری اسلامی ایران است و در کنار آن نظام موضوعات، فهرستی ار شاخصه‌های اصلی مفاد بیانیه گام دوم آماده شده است.

سردار سه‌دهی خاطرنشان کرد: باید سازوکار ما در مجموعه ارتش مشخص کند که نسبت هر کدام از مأموریت‌های ذکر شده در نظام موضوعات با شاخصه‌های بیانیه گام دوم چیست و چه اقداماتی باید انجام شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار