کارشناس تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

ضرورت تاریخ شفاهی دفاع مقدس نهضتی که باید به وقوع بپیوندند

محمد محمدی‌نیا گفت: ضرورت تاریخ شفاهی دفاع مقدس نهضتی است که باید به وقوع بپیوندند.
کد خبر: ۳۷۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹ - 18December 2019

ضرورت تاریخ شفاهی دفاع مقدس نهضتی که باید به وقوع بپیوندند«محمد محمدی‌نیا» کارشناس تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی امروز در حاشیه کارگاه تاریخ شفاهی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ساری اظهار داشت: تاریخ شفاهی را بخاطر این انتخاب کردم که رویکرد پژوهشی در آن حاکم است و از طرفی تنوع مطالب موضوعی باعث پویایی و شادابی خواهد بود.

وی با بیان اینکه پس از گدراندن دوره‌های تاریخ شفاهی، پروژه مهاجرین جنگ را به عنوان اولین پروژه انتخاب کردم، گفت: با توجه به گستردگی کار فراخوان دادیم اما به دلیل اینکه دسترسی به افراد سخت بود کار را با یکی از مهاجرین جنگ شروع کردیم و به موضوعات دیگر رسیدم و امروز در این حوزه علاقه‌ام مضاعف شد و این کار باعث شادابی‌ام شده است.

محمدی‌نیا با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی جنگ را به یک گنج تعبیر کرده است، گفت: هر چه قدر در این عرصه مطالعه و تحقیق می‌کنم واقعا دفاع مقدس را یک گنج پایان‌ناپذیر می‌بینم.

وی با عنوان اینکه دفاع مقدس در زمینه‌های مختلف مطلب تازه، حرف نو و رویکرد و روش‌های نو دارد، افزود: دفاع مقدس در شیوه‌های مدیریتی و مخصوصا در بحث اخلاق و معنویت فوق العاده است و دنیای تازه‌ای دارد که ما باید با این همه گستره خاطرات و تجربیات را استخراج کنیم و برای خودمان و نسل آینده به یادگار بگذاریم؛ ضرورت تاریخ شفاهی زمانی ملموس می‌شود که به سراغش می‌رویم.

محمدی‌نیا با بیان اینکه جوانان امروز که دچار گپ فرهنگی شده‌اند و جنگ را تجربه نکرده و به دیدن چهار تا فیلم و کلیپ بسنده کرده‌اند امروز نیازمند شنیدن و دیدن فیلم، خاطره و آنچه که در جنگ گذشته هستند، بیان کرد: استخراج این مطالب ناب چه در سطح کلان فرماندهان و چه در سطح پایین رزمنده و بسیجی و... یک مجموعه فوق العاده آموزنده برای نسل آینده خواهد بود.

این کارشناس تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: اگر ما به سراغ فعالان حوزه دفاع مقدس نرویم و تاریخ نهفته در سینه‌های این افراد را استخراج و تدوین نکنیم، و از تلاش های این افراد، دیدگاه ها و ایدئولوژی‌هایی که در رسیدن به این نقطه داشتند، نگوییم شاید دیگران با قلم‎های خود به گونه‌ای دیگر بنویسند بنابراین اینجا ضرورت جدی‌تر می‌شود که به سراغ این افراد رفته و تا زمانی که در قید حیات هستند این داده‌ها را از دست ندهیم.

محمدی‌نیا افزود: از سال 95 مصوبه تاریخ شفاهی به این سازمان ابلاغ شده است و از 96 پروژه‌ها شروع شد؛ کارگاه های آموزشی را ابتدا در تهران و سپس در مراکز استانی اصفهان، شیراز، کرمان، یزد و دومین دوره را در مازندران برگزار کردیم که با استقبال خوب دستگاه های اجرایی روبرو شده است.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار