برگزاری همایش رسالت حوزه و دانشگاه در گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب در مازندران

همایش رسالت حوزه و دانشگاه در گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی امروز در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸ - 18December 2019

برگزاری همایش رسالت حوزه و دانشگاه در گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب در مازندرانبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، همایش رسالت حوزه و دانشگاه در گفتمان سازی گام دوم انقلاب اسلامی و روز وحدت حوزه و دانشگاه، با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب و کارشناسان، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برگزار شد.

لزوم شناسایی و رفع اختلافات بین حوزه و دانشگاه

آیت‌الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید براینکه جامعه علمی و دینی باید وحدت بین حوزه و دانشگاه نفع برد، گفت: انقلاب اسلامی در واقع نقطع عطفی برای وحدت بین حوزه و دانشگاه بوده است.

محمدی لائینی جلوگیری از فضای تخریب و تفرقه را بین حوزه و دانشگاه ضروری دانست و گفت: اولین گام برای وحدت بین حوزه و دانشگاه جلوگیری از دشمنی، تخریب و بی حرمتی است.

وی با عنوان اینکه در سده‌های مختلف حوزه و دانشگاه سعی در کنار زدن دیگری بودند، تصریح کرد: باید ریشه‌های دشمنی و فاصله بین حوزه و دانشگاه را شناسایی و رفع کرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید براینکه جامعه علمی و دینی باید بیشترین بهره را از حوزه و دانشگاه ببرند، یادآور شد: جلوگیری از تخریب به معنی وحدت نیست بلکه باید ریشه‌های دشمنی بین این دوه نهاد مهم را شناخت.

وی با عنوان اینکه اختلاف بین حوزه و دانشگاه مبنا و توجیه عقلی ندارد تصریح کرد: باید از ظرفیت دین و علم برای خدمت به خلق بهره گرفت.

وحدت حوزه و دانشگاه دو بال علمی نظام جمهوری اسلامی است

«حسین کرمانیان» سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در این همایش گفت: وحدت حوزه و دانشگاه وابسته به تداوم آن است و نباید به یک روز در سال ختم شود.

کرمانیان افزود: وحدت حوزه و دانشگاه که سه دهه پیش به فرمایش امام خمینی (ره) برای ما یادگار مانده است، به عنوان دو بال علمی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اکنون بیش از هر زمان دیگر مورد نیاز عرصه‌های علمی است.

وی با بیان اینکه باید وحدت حوزه و دانشگاه کاملا از تئوری خارج و کاربردی و مستمر شود، تاکید کرد: امروز دشمنان به دنبال ایجاد شکاف میان حوزه و دانشگاه هستند، موضوعی که چند دهه پیش امام (ره) آن را پیش بینی کردند و نسبت به آن هشدار داده بودند.

کرمانیان تسهیل ورود دانشجویان دانشگاه به حوزه و حضور طلاب در دانشگاه را اولویت اصلی مسئولین دانشگاه و حوزه‌های علمیه دانست و گفت: داشته‌های علمی حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر ادغام شود.

وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبردی بلند مدت است

«رحمت عباس‌تبار» مسئول بسیج اساتید استان مازندران نیز در این همایش گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یک تاکتیک نیست بلکه راهبردی بلند مدت است تا انقلاب اسلامی را با باز تعریف ایدئولوژیکی از خطر دشمنان مصون دارد و گام دوم انقلاب اسلامی با اقتدار بیشتری برداشته شود.

عباس‌تبار افزود: راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه از دو عنصر ذهنی و فکر و رفتاری و کنشی شکل می‌گیرد و اساسا این وحدت مبانی اساسی را در بر می‌گیرد که باید این مبانی اتفاق بیفتد تا به طور کامل و اصولی وحدت حوزه و دانشگاه محقق شود.

وی گفت: نزدیکی مبانی علمی و نگرشی حوزه و دانشگاه اولویت اصلی است که هنوز به طور کامل انجام نشده است. به لحاظ فضای گفتمانی تا حدودی بین حوزه و دانشگاه اختلاف وجود دارد و این شکاف باید برطرف شود و وحدت شکل بگیرد، از سوی دیگر رویکرد و نگاه به علم نیز در حوزه و دانشگاه دچار مسائلی است، آنچه بیشتر در حوزه دانشگاهی در نگاه به علم تعبیر می شود در راه کسب ثروت و قدرت است در حالی که در نگاه حوزه ای از علم به نور تعبیر می‌شود.

عباس تبار با تاکید بر اینکه مبانی گفتمانی ما باید نزدیک به هم شود، افزود: همچنین در مبانی معرفتی نیز همچون باز تعریف از انسان اختلافاتی وجود دارد که این مبانی معرفتی نیز باید نزدیک شوند تا وحدت و حوزه و دانشگاه محقق شود.

این کارشناس مبانی نگرشی، ارزشی و اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و وحدت اجتماعی جامعه نیز از دیگر مبانی موثر در شکل گیری وحدت حوزه و دانشگاه دانست و تاکید کرد که هرکدام از این مبانی نیازمند بررسی و آسیب شناسی هستند.

مسئول بسیج اساتید استان مازندران ادامه داد: سازمان بسیج اساتید استان با برخورداری از ظرفیت دوهزار و ۵۰۰ استاد بسیجی این توانایی را دارد که در راه وحدت حوزه و دانشگاه و نزدیکی این مبانی اقدامات راهگشا بردارد و این اقدام را با «جنبش انقلابی استاد بسیجی» به عنوان جنبشی راهبردی آغاز کرده است.

عباس‌تبار گفت: اساتید انقلابی در این مسیر با مراکز و مسوولان ارتباطات لازم را برقرار کرده و بحث‌ها و نشست‌های تخصصی نیز در این راستا انجام شده و ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها