مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس:

هنر می‌تواند مقوله‌‌های فرهنگ یک تمدن را جاودانه كند

سرهنگ پاسدار «سعید کوشکی جهرمی» گفت: هنر مقوله‌ای است كه هم فرهنگ یک تمدن را می‌تواند جاودانه كند و هم شاخصه‌های كمال را از این فرهنگ و تمدن بگیرد.
کد خبر: ۳۷۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷ - 19December 2019

هنر می‌تواند مقوله‌ های فرهنگ یك تمدن را  جاودانه كندبه گزارش دفاع‌پرس از شیراز، سرهنگ پاسدار «سعید کوشکی جهرمی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس در مراسم اختتامیه جشنواره‌های هنری بسیج هنرمندان فارس شامل جشنواره‌های «ترسم نور»، «چهل فصل عشق» و «روایت چهل» با حضور رئیس بسیج هنرمندان کشور و مسئولان استان در سالن شهید اسلامی‌نسب مجتمع فرهنگی و مذهبی شلمچه شیراز برگزار شد با بیان اینكه هنر یک زبان بین‌المللی است، اظهار داشت: زبان فارسی یک زبان ملی است اما وقتی ابعاد فرهنگی و تمدنی را در قالب هنر بیان می‌کنید، می‌شود یک زبان بین‌المللی كه برای تمام ملت‌ها قابل فهم است.

وی با بیان اینكه هنر مقوله‌ای است كه هم فرهنگ یك تمدن را می‌تواند جاودانه كند و هم شاخصه‌های كمال را از این فرهنگ و تمدن بگیرد، گفت: کسانی که اهل مطالعه تاریخ تمدن بشر هستند، می‌دانند بشر برای ماندگار شدن خودش در هر تمدنی دست به اختراع می‌زند و وقتی تاریخ تمدن نگاه كنیم، می‌بینیم كه این تمدن را در قالب سنگ نوشته منتقل كرده و زمانی هم در قالب ساختمان‌سازی این كار را انجام داده است كه نمونه آن را در تخت جمشید كه یك نمونه از اوج هنر ایرانی است، می‌بینیم.

كوشكی با تأكید بر اینكه بهترین كسانی كه توانسته‌اند یك تمدن را به نسل‌های بعدی منتقل كنند، هنرمندان هستند، گفت: اگر هنرمندان در طول حیات یک تمدن و فرهنگ دست به زایش نزنند این تمدن و فرهنگ نمی‌تواند از بستره جغرافیایی و زمانی خودش فراتر رود.

وی با بیان اینكه هنر این توانایی را دارد كه فرهنگ و تمدن را مانا كند، گفت: هنر اصیل متعهد غفلت‌زداست و انسان را از غفلت خارج می‌كند به عنوان مثال وقتی آثار هنرمندان قدیم را مشاهده می‌كنیم می‌بینیم كه هنر آنان به دنبال اوج‌بخشی بوده است.

مدیركل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با تصریح اینكه هنر متعهد به عنوان بال پرواز انسان است كه او را به خدا نزدیک می‌كند، گفت: هنر اسلامی آن‌قدر فاخر است كه می‌توان بخشی از تمدن عظیم ایرانی ـ اسلامی را به وسیله آن منتقل كرد.

كوشكی در ادامه بزرگ‌ترین حافظان، هنر را خود هنرمندان دانست و گفت: وقتی هنرمندان ببینند یک نفر از قافله هنر و رسالت اصلی خودش خارج می‌شود، باید رسالت او را به عهده بگیرند.

كوشكی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به كسب رتبه دوم استان فارس در جشنواره ملی فانوس در سال جاری گفت: این مسئله بیانگر آن است كه استان فارس مستعد و دارای هنرمندانی است كه در عرصه‌های مختلف می‌درخشند.

مدیركل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از میزبانی این استان در جشنواره ملی قانوس در سال 99 خبر داد و گفت: استان فارس مهد هنر و تمدن اسلامی است و باید سعی این جایگاه را حفظ كنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار