پیامد‌های تجاوز نظامی ائتلاف عربستان به استان الحدیده یمن

مخالفت عربستان با برگزاری نشست کشور‌های اسلامی در کوالالامپور به یک معنا نمایش مخالفت آمریکا و رژیم صهیونیستی با شکل‌گیری تشکلی است که با دوری از محور سعودی در مقابل تخریب وجهه اسلام و معامله برسر حقوق فلسطین ایستادگی نماید.
کد خبر: ۳۷۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ - 20December 2019

پیامد‌های تجاوز نظامی ائتلاف عربستان به استان الحدیده یمنبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عربستان با تشکیل ائتلاف چند کشور عربی به ویژه امارات و پشتیبانی چند کشور غربی و به ویژه آمریکا به بهانه‌های واهی نزدیک به پنج سال قبل تحت عنوان «عاصفه‌الحزم» یا طوفان اراده به مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن حمله و خسارت‌های زیادی را به مردم این کشور مظلوم وارد کرد. این تجاوز صرف نظر از توصیف چگونگی آن تا کنون برای عربستان و هم‌پیمانانش دستاوردی جز رسوایی و ذلت به همراه نداشته است.

حجم تجاوز‌های مذکور به مردم غیر نظامی یمن تا کنون به حدی بوده است که اخیرا سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در خاورمیانه در خصوص جنایات‌های ائتلاف سعودی در یمن اعلام کرده است: (جنگ و درگیری دسترسی به دارو، بیمارستان، سوخت و مواد غذایی مورد نیاز برای گذراندن زندگی روزانه در این کشور را بسیار سخت کرده است).

سارا الذوقری سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در خاورمیانه در گفت‌وگویی با اشاره به وخامت اوضاع مردم بی‌دفاع یمن اظهار داشت: در حال حاضر، تنها ۵۱ درصد از بیمارستان‌های یمن مشغول به کار هستند و بسیاری از پزشکان، پرستاران و دیگر نیرو‌های امدادرسان نیز مورد حمله نیرو‌های سعودی و متحدانش قرار می‌گیرند.

سازمان حقوق بشری (تهامه) نیز اعلام کرد، از آغاز حملات ائتلاف سعودی به یمن در مارس ۲۰۱۵، هفت هزار و ۲۱۷ غیرنظامی فقط در استان الحدیده در غرب یمن کشته و زخمی شده اند.

در گزارش مرکز حقوق بشری (تهامه) آمده است که ائتلاف سعودی دو فرودگاه، ۱۹ هزار و ۹۴۸ منزل، ۱۲ بندر، ۸۶ بیمارستان و مرکز درمانی، ۷۸ شبکه و ایستگاه ارتباطی، سه هزار و ۵۳۰ مدرسه و تأسیسات رسانه‌ای، تجاری، آموزشی، ورزشی و گردشگری، ۲۶۳ مسجد، ۱۰۵ کارخانه و ۹۲۸ پل و جاده را در الحدیده نابود کرده است.

سازمان حقوق زنان و کودکان درگزارشی درمورد نقض حقوق کودکان یمنی در طول ۱۷۰۰ روز تجاوز ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان از سوءتغذیه ۳ میلیون کودک یمنی خبر داد.

همچنین یوسف الحاضری سخنگوی وزارت بهداشت یمن اخیرا گفته است: در اثر حملات نیرو‌های متجاوز به منازل شهروندان یمنی در طول ۱۷۰۰ روز از تجاوز و بمباران هوایی، بیش از ۸۰۰ کودک یمنی به صورت دائمی از حرکت ناتوان و معلول شده اند و بیش از ۸۰ هزار کودک نیز به بیماری‌های روحی روانی و عصبی متعدد مبتلا شده اند که نتیجه ۵ سال بمباران مستقیم منازل شهروندان است. این در حالی است که به دلیل محاصره یمن در هر ده دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهد.

هرچند که چهارمین دور مذاکرات صلح یمن از ۶ دسامبر ۲۰۱۸ با حضور طرف‌های یمنی به ریاست (مارتین گریفیتس) نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن در استکهلم سوئد آغاز شد و این صلح از بامداد سه‌شنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ در (الحدیده) غرب یمن آغاز شد، اما ائتلاف سعودی هر روز آن را نقض می‌کند که این نقض آتش بس جای شگفتی است، چون کسانی که نقشه این تجاوزات را در یمن دنبال می‌کنند، دوستان و هم‌پیمانان نظام سعودی وتصمیم‌گیران آمریکایی هستند که عملاً طرح‌ها را بررسی و نتایج آن‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و سپس نقشه عملیات خود را توسط کشور‌های خاورمیانه اجرا می‌نمایند.

در این زمینه باید گفت که سیاست‌های شتاب‌زده عربستان تا کنون در خاورمیانه برای سعودی‌ها باتلاقی ایجاد کرده است که گریز از آن برای آن‌ها ممکن نیست و هر لحظه رژیم مرتجع عربی را در صحنه جهانی با رسوایی بیشتر روبرو می‌کند و البته ادامه این تجاوز می‌تواند سرنوشت عربستان را هم با خطر روبرو سازد همانطوری که برخی ناظران معتقدند که پایان تجاوز نظامی عربستان و آمریکا علیه یمن، تقسیم عربستان خواهد بود.

عربستان با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس ۲۰۱۵ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است. بندر الحدیده اصلی‌ترین مسیر ارسال کمک‌های بشر دوستانه به یمن است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار