گزارشی از اولین نبرد وحدت آفرین

شبه جزیره ی استراتژیک آبادان پس از چهل و دو ساعت از محاصره ی یازده ماهه خارج شد. از دیگر نتایج این عملیات پیروزمند، آزادسازی 150 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی کشور و به غنیمت در آمدن چندین دستگاه تانک، نفربر و خودرو بود.
کد خبر: ۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۵ - 25September 2013

گزارشی از اولین نبرد وحدت آفرین

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، شهر مقاوم آبادان در عملیات ثامن الائمه پس از یازده ماه محاصره ی 330 درجه ای از سوی قوای متجاوز بعثی، توسط رزمندگان اسلام، آزاد شد.

فروردین ماه 1360 بود که طرحی از سوی منطقه ی هشت کشوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شورای عالی دفاع آمد. طرح یاد شده برای آزاد سازی مناطق شرقی کارون و خارج نمودن شبه جزیره ی استراتژیک آبادان از محاصره ی 330 درجه ای بود. اما سید ابوالحسن بنی صدر که آن روزها فرماندهی کل قوا را نیز بر عهده داشت با طرح سپاه مخالفت کرد.

می توان گفت که تنها دلیل عمده ی بنی صدر برای مخالفت با این طرح نه به خاطر اشکالات نظامی بلکه عدم موافقت او با نهادهای انقلابی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. بدین ترتیب این طرح عملاً تا زمان عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا به نتیجه نرسید. با این وجود کار شناسایی و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت دشمن و بررسی نحوه ی استقرار یگانهای عراق در شرق کارون همچنان ادامه داشت.

پس از اجرای موفق عملیات فرمانده کل قوا خمینی روح خدا به تاریخ بیستم خردادماه 1360 در منطقه ی عمومی دارخوین و تصرف مواضع دشمن سر پل مناسبی در شمال منطقه برای عملیات های آتی ایجاد شد تا جایی که تأسیسات انرژی اتمی واقع در منطقه ی دارخوین به عنوان عقبه ی نیروهای خودی در عملیات الی بیت المقدس جهت آزاد سازی خرمشهر در نظر گرفته شد. در شهریور ماه 1360 بار دیگر طرح آزاد سازی آبادان به صورت تکمیلی وارد دستور کار شورای عالی دفاع شد که با موافقت ضمنی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مرحوم سرتیپ ستاد قاسم علی ظهیرنژاد مواجه گردید.

قرار شد تا برای اجرای این عملیات با یگانی که مسئولیت پدافند از منطقه ی عمومی شرق کارون و آبادان را بر عهده داشت (لشکر 77 پیاده ی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران) هماهنگی به عمل آید. سرانجام در شب پنجم مهرماه 1360 عملیات ثامن الائمه با رمز نصر من الله وفتحٌ قریب آغاز شد. یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مردمی و گروه فداییان اسلام به فرماندهی شهید سید مجتبی هاشمی، از سه محور شمالی، مرکزی و جنوبی منتهی به آبادان، یورشی سنگین به واحدهای زرهی، مکانیزه، پیاده و نیروی مخصوص سپاه سوم ارتش عراق در منطقه بردند که طی همان بیست و چهار ساعت اول ضربات مهلکی بر دشمن بعثی وارد شد.

نیروهای ارتش بعثی عراق، در محور فیاضیه، به علت وجود دو پل مهم غصبه و حفار در منطقه چندین ساعت مقاومت مؤثری را از خود نشان دادند ولی با افزایش نیرو در آن منطقه و الحاق نیروهای خودی در دو محور دیگر عملیاتی، با دادن تلفات و برجای نهادن خسارات لجستیکی بسیار، به ناچار به غرب کارون عقب نشستند. در این نبرد با شکوه، 1700 تن از قوای بعثی کشته و زخمی شدند و 3000 نفر نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

شبه جزیره ی استراتژیک آبادان نیز پس از چهل و دو ساعت از محاصره ی یازده ماهه خارج شد. از دیگر نتایج این عملیات پیروزمند، آزادسازی 150 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی کشور و به غنیمت در آمدن چندین دستگاه تانک، نفربر و خودرو بود. این حجم از غنایم باعث گسترش سازمان رزم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تقویت آن نهاد انقلابی جهت ادامه ی طرح ریزی برای نبردهای آتی گردید.

اما نکته ای که باید همواره آنرا یادآور شویم این است که عملیات ثامن الائمه اولین عملیات گسترده ی مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران بود؛ بنابراین شیرینی این پیروزی زمانی بیشتر به چشم می آید که مظاهر وحدت میان ملت و قوای مسلح کشور در همه جا جلوه گر شود و همواره اتحاد و همبستگی میان آحاد مختلف مردم، نیروهای مسلح و دیگر بخشهای نظام برقرار بماند تا پیروزی در مقابل مستکبرین عالم تضمین گردد.

نظر شما
پربیننده ها