نسخه‌ای که ۳۰۰ آمریکایی برای هزاران بیمار «ایرانی» پیچیده‌اند

۳۰۰ نفر در خزانه‌داری آمریکا علیه ایران برنامه‌ریزی و اقدام ضدایرانی انجام می‌دهند و در همه دنیا از سوی دولت آمریکا آزادی عمل دارند که یکی از اقدامات آن‌ها تحریم دارویی است.
کد خبر: ۳۷۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳ - 21December 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تحریم‌های آمریکا علیه ایران چند سالی است که حوزه‌های مختلف تولیدی، خدماتی و درمانی ما را دچار مشکل کرده است، اما یکی از حوزه‌هایی که تبعات منفی تحریم‌ها بر آن اثر ملموس و مشهودتری دارد، حوزه بهداشت و درمان است؛ جایی که با سلامت مردم ارتباط داشته و هرگونه کوتاهی در تأمین نیاز‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، بیماران را دچار مخاطرات جدی کرده و حتی جان آن‌ها را می‌گیرد.

نسخه‌ای که ۳۰۰ آمریکایی برای هزاران بیمار «ایرانی» پیچیده‌اند

در این میان، آمریکا به عنوان رهبر اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان همواره سعی داشته با عوام فریبی و دروغ اعمال تحریم دارویی و غذایی ایران را انکار کند، اما این اقدام ضد بشری و بر خلاف قوانین بین‌المللی آن‌ها حالا برای همه کشور‌ها عیان و اثبات شده و آن‌ها از اعمال تحریم دارویی و غذایی علیه ایران به عنوان حربه‌ای در جهت فشار به کشورمان برای سر فرود آوردن در برابر خواسته‌های استعماری خود استفاده می‌کنند.

نسخه‌ای که ۳۰۰ آمریکایی برای هزاران بیمار «ایرانی» پیچیده‌اند

برای بررسی اثرات تحریم در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی و پیامد‌های منفی آن بر سلامت مردم با تعدادی از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشستیم و نمایندگان از اثرات تحریم دارویی و راهکار برون رفت از این محدودیت‌ها گفتند.

میرحمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگویی، درباره «اثرات تحریم‌ها بر نظام درمانی و به ویژه دارو»، اظهار داشت: شکی وجود ندارد که تحریم‌ها بر بهداشت و درمان ما در کوتاه مدت تاثیر می‌گذارد، اما در دراز مدت نیز قطعا باعث تقویت کارخانه‌ها و مراکز داروسازی ما می‌شود و بالاخره خواهیم دید که غیر از خدا و توجه به توانمندی خود نباید به کسی تکیه داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطعا دانشمندان در مراکز پژوهشی ما سرعت و رشد فعالیت‌هایشان بیشتر از گذشته خواهد بود، اما از آن طرف نیز باید بدانیم که جمعی از نیازمندان در برخی حوزه‌های دارویی که ما تولید نمی‌کنیم، دچار مشکل خواهند شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: در دنیا نیز در محافل سیاسی باید پرونده این قضیه بسته شود که کسانی که سال‌ها همه حرف، ذکر و نوشته‌هایشان بحث دفاع از حقوق بشر بود، مشخص شد که در بزنگاه‌ها و جا‌هایی که منافع خودشان وجود داشته باشد، حتی هزاران نیازمند به دارو را زیرپا می‌گذارند.

تحریم‌ها دراز مدت قطعا باعث تقویت کارخانه‌ها و مراکز داروسازی ما می‌شود و بالاخره خواهیم دید که غیر از خدا و توجه به توانمندی خود نباید به کسی تکیه داشته باشیم.

میرزاده متذکر شد: ممکن است بسیاری از افراد به دلیل عدم دارو قربانی شوند و خون این افراد بر گردن همین کسانی است که باید یک روز بین خود و وجدانشان قاضی قرار دهند؛ تاکنون حرفشان به مصرف منافع سیاسی خودشان شده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط برای ما چیزی است که از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و می‌دانستیم چنین اتفاقی خواهد افتاد؛ به این خاطر نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشمندان جوان و مراکز پژوهشی ما در این حوزه کمر همت بسته‌اند تا نیاز‌های درمانی را در داخل تامین کنیم.

نسخه‌ای که ۳۰۰ آمریکایی برای هزاران بیمار «ایرانی» پیچیده‌اند

احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره «اثر تحریم بر نظام درمانی کشور»،بیان کرد: کل تحریم‌هایی که غرب علیه ما اعمال کرده، غیرانسانی است؛ به خصوص در جا‌هایی که بر روی سلامت عامه مردم تاثیر می‌گذارد؛ مانند تحریم غذایی و دارویی و این موضوع خارج از اخلاق است و در قوانین بین‌المللی نیز پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه آمریکا با زورگویی و قلدری این تحریم را بر ملت ما تحمیل کرد. دو سه درصد از دارو‌هایی که به ویژه دارو‌های خاص هستند متاسفانه در کشور تولید نمی‌شود و در این خصوص دچار مشکل هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره «راه حل برون‌رفت از این مشکل»، خاطرنشان کرد: باید از طریق مجامع بین‌المللی به آمریکا فشار وارد شود تا لااقل بخش دارویی ایران را از تحریم خارج کند؛ چراکه امکان اینکه این درصد از دارو‌های موردنیاز را بسازیم، برای ما مقدور نیست.

حمزه تصریح کرد: البته دانشمندان جوان ما تلاش می‌کنند تا سه درصد دارویی که ما وارد می‌کنیم، در داخل کشور تولید کنند، اما در دنیای امروز هیچ کشوری نیست که همه نیاز‌های خود را در بخش‌های مختلف تامین کند.

نسخه‌ای که ۳۰۰ آمریکایی برای هزاران بیمار «ایرانی» پیچیده‌اند

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره «اثر تحریم بر نظام درمانی کشور» بیان کرد: آمریکایی‌ها نشان دادند هیچ رحم، مروت و انسانیت نداشته و بشر دوستی را به عنوان ابزاری برای رسیدن به امیال سیاسی خود و تثبیت سلطه‌گری در دنیا مورد استفاده قرار می‌دهد؛ ضمن اینکه حتی امروز سازمان ملل به عنوان ابزاری برای تثبیت قدرت آن‌ها درآمده است.

وی با اشاره به وضعیت اسفبار مردم یمن به دلیل اعمال محدویت‌های دارویی و غذایی، افزود: در یمن قحطی به معنای واقعی راه افتاده و پوست مردم به استخوان رسیده است و میلیون‌ها انسان به دلیل گرسنگی در معرض مرگ قرار گرفته‌اند.

تحریم غذایی و دارویی موضوع خارج از اخلاق است و در قوانین بین‌المللی نیز پذیرفته نیست.

سلیمی با اشاره به اثرات تحریم‌های دارویی در داخل کشور، اظهار داشت: برای اینکه یک ملت را به زانو درآورند از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند؛ از یک طرف می‌گویند ما ملت ایران را دوست داریم و از طرف دیگر این گونه با ملت ما برخورد می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: این صحنه، صحنه‌ای است که دروغگویی و شیادی آمریکا را به خوبی روشن می‌کند. تیم ترامپ نشان داد که سیاست آن‌ها ماکیاولی است و از هر ابزاری برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: البته آن‌ها دروغ می‌گویند؛ از یک طرف تحریم می‌کنند و اجازه حمل و نقل دارو را نمی‌دهند، از طرف دیگر دروغگویی خود را به نحو دیگری به افکار دنیا تحمیل می‌کنند.

تیم ترامپ نشان داد که سیاست آن‌ها ماکیاولی است و از هر ابزاری برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می‌کنند.

سلیمی بیان داشت: در قصه صدام آن‌ها غذا و دارو را تحریم نکردند، اما ایران را از غذا و دارو نیز تحریم کردند. قرار بود در برجام آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند تا اوضاع آرام‌آرام عادی شود، اما این نتیجه اعتماد به آمریکایی‌هاست.

نسخه‌ای که ۳۰۰ آمریکایی برای هزاران بیمار «ایرانی» پیچیده‌اند

گسترش شرکت‌های دانش بنیان راه برون رفت از تحریم

عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره «راهکار برون‌رفت از این مشکل»، ابراز داشت: بیش از ۹۰ درصد دارو در داخل تولید می‌شود. باید به سمت خودکفایی در این بخش حرکت کنیم؛ چراکه ما در هر بخشی که خودکفا شدیم ابزار تحریم از آن‌ها گرفته شد؛ مانند سدسازی، فولاد و تولید سیمان؛ در نتیجه ما باید با گسترش شرکت‌های دانش بنیان که می‌تواند به ما کمک کند، به این موضوع سرعت ببخشیم.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره «اثر تحریم بر نظام درمانی کشور»، گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا اکنون در چند بخش برای کشور ما مشکل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: یک مشکل برای تهیه مواد اولیه و مواد بسته‌بندی است که این‌ها خوراک کارخانجات دارویی ماست؛ به شکلی که آن‌ها با تک تک شرکت‌هایی که مواد اولیه دارویی را به ایران می‌فروختند تماس گرفته و آن‌ها را تهدید کرده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت ایجاد مشکل در نقل و انتقال پول و گشایش اعتبار را دومین مانع ایجاد شده از سوی آمریکا برشمرد و گفت: مشکل فعلی تامین مالی است؛ چراکه تحریم نفتی اتفاق افتاده و منابع ارزی ما کاهش پیدا کرده است؛ در نتیجه ارز کافی که دولت باید در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار دهد، دچار مشکل شده است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: آن‌ها این سه مشکل را ایجاد کرده‌اند که در نتیجه بر روی تامین دارو اثر گذاشته است؛ البته بعضا در تجهیزات پزشکی نیز این مشکل وجود دارد؛ مانند پانسمان بیماران ای‌بی که یکی از این مشکلات است.

وی درباره «راهکار‌های برون‌رفت از این مشکل»، خاطرنشان کرد: باید سازمان تخصصی ضد تحریم ایجاد کنیم؛ مثل کاری که آن‌ها کردند و برای هر کدام از این موضوعات روش‌هایی را در پیش گیریم.

باید سازمان تخصصی ضد تحریم ایجاد کنیم و برای هر کدام از موضوعات تحریم شده روش‌هایی را در پیش گیریم

عضو کمیسیون بهداشت متذکر شد: دنیای ما دنیای بزرگی است و میزان منابع مالی که برای کشور نیاز داریم، منابع بسیار زیادی نیست؛ خلاصه اینکه ما سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار نیاز‌های اولیه کشور را در بخش‌های مختلف می‌توانیم تامین کنیم.

نسخه‌ای که ۳۰۰ آمریکایی برای هزاران بیمار «ایرانی» پیچیده‌اند

قاضی‌زاده هاشمی افزود: این عدد در مجموع اقتصاد جهانی عدد بزرگی نیست. از این بخش ۲ تا ۳ میلیارد دلار برای داروست؛ به اضافه اینکه شرکت‌های زیادی هستند و مشکلی برای خرید و فروش دارو وجود ندارد؛ البته ممکن است کار‌ها را سخت کند، اما قابل انجام است.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد سازمان تخصصی ضد تحریم در کشور، تصریح کرد: این کاری که آن‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ما کردند؛ به این شکل که ۳۰۰ نفر اکنون در آنجا کار می‌کنند و در همه دنیا از سوی دولت آمریکا آزادی عمل دارند، مذاکره کرده و تحریم می‌کنند و اقدام ضد ایرانی انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون بهداشت ابراز داشت: چنین سازمانی هم باید در یک نهاد مسئولی که بیشتری ارتباط را دارد با اختیارات کامل در ایران به وجود آید؛ چراکه در این خصوص خلاء وجود دارد؛ با توجه به اینکه اکنون همه دستگاه‌های ما درگیر تحریم هستند.

به گزارش فارس، آنچه نمایندگان مجلس درباره اعمال تحریم‌ها بر سیستم دارویی و درمانی کشور بیان کرده و همگی بر آن تأکید داشتند، این است که در کنار اثرات و پیامد‌های منفی اعمال تحریم‌ها بر سیستم بهداشت و درمان کشور، باید به این موضوع مهم توجه داشته باشیم که تقویت توان داخلی و اتکا بر توانمندی‌های دانشمندان جوان و با انگیزه در قالب شرکت‌های دانش بنیان، تنها راه برون رفت از این محدویت‌هاست و اتکا به توان این استعداد‌های داخلی می‌تواند ما را به طور کامل در صنعت دارویی به خود کفایی برساند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها