هفتم دی‌ماه سالروز شهادت آیت الله غفاری در سیاه‌چاله‌های رژیم طاغوت

هفتم دی‌ماه چهل و پنجمین سالروز شهادت مجاهد بصیر شهید آیت الله حسین غفاری در سیاه‌چاله‌های رژیم منفور پهلوی است.
کد خبر: ۳۷۶۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶ - 28December 2019

هفتم دیماه سالروز شهادت آیت الله غفاری در سیاهچاله‌های رژیم طاغوتبه گزارش دفاع‌پرس از قم، شهید آیت الله حسین غفاری در سال ۱۲۹۳ در شهر آذرشهر در نزدیکی تبریز – زادگاه شهید آیت الله مدنی- به دنیا آمد؛ وی تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز کرد و درسال ۱۳۲۳ با وجود مشکلات فراوان مالی، برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد و در آنجا از محضر اساتید بزرگی، چون آیت الله مرعشی نجفی، امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی بهره برد.

وی فعالیت‌های اجتماعی مذهبی خود را در سال ۱۳۳۵ در مسجد الهادی تهران و امامت جماعت این مسجد آغاز کرد و از جمله اولین اقدامات اجتماعی‌اش می‌توان به تعطیلی «باغ شارق» که به مرکز فسق و فجور اشرار تبدیل شده بود و نیز احیای مسجد «شیخ فضل‌الله نوری» در پشت ساختمان شهرداری تهران اشاره کرد.

مسجد الهادی کانون سخنرانی‌ها و مبارزات سیاسی شهید آیت الله غفاری از نیمه دوم سال ۱۳۴۱ شمسی بود که وی در جریان نهضت عمومی علما در این سال، سخنرانی‌هایی را علیه تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی ایراد کرد.

پس از آن که محمدرضا پهلوی خائن با طرح «انقلاب سفید» اصلاحات آمریکایی خود را آغاز و بر مخالفت با مبانی مذهبی پافشاری کرد، علما و مراجع به رهبری امام خمینی (ره)، عید نوروز سال ۱۳۴۲ را تحریم کردند و در این میان آیت الله غفاری نیز اعلامیه‌ای را در حمایت از این تحریم صادر کرد.

پس از سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) در عصر عاشورای سیزدهم خرداد ۱۳۴۲ حکومت شاه در واکنش به این سخنرانی، حضرت امام و علمای دیگری از جمله شهید آیت الله غفاری را دستگیر کرد. مبارزات سیاسی این عالم مجاهد علیه رژیم منحوس پهلوی سال‌ها ادامه یافت تا این که سرانجام در تیرماه سال ۱۳۵۳ هجری شمسی ساواک بار دیگر او را دستگیر کرد.

بنا بر اسناد تاریخی موجود، ماموران سفاک ساواک با وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها از جمله سوراخ کردن استخوان‌ها با مته‌های برقی یکی از فجیع‌ترین شکنجه‌ها بود، می‌خواستند آن شهید را از راه و مسیری که انتخاب کرده باز دارند، ولی این عالم شجاع با تنی پاره پاره جمله معروف و تاثیرگذار خود را با صدای بلند فریاد زد و در کاغذ اعترافات نوشت: «دشمن خمینی کافر است و من فکر می‌کنم تنها کسی که می‌تواند ایران را نجات دهد آیت اللّه امام خمینی و ولایت فقیه است».

این مجاهد نستوه که ندای رفیع دفاع از ولایت فقیه را سر داد و عقیده راسخش را با خون خویش امضاء کرد، سرانجام در هفتم دی‌ماه ۱۳۵۳ براثر شکنجه‌های شدید جسمی و روحی در سیاه‌چاله‌های ساواک به شهادت رسید.

پیکر آغشته به خون این عالم شهید پس از تشییع باشکوه، در آرامستان وادی السلام قم و در جوار مزار شهید آیت الله سید محمدرضا سعیدی و شهید نواب صفوی به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها