نشست «معارضان مستقل»؛ کودتای عربستان سعودی علیه معارضان سوریه

نشست دو روزه «معارضان مستقل» در حالی امروز در ریاض به پایان رسید که معارضان سوریه حاضر در مذاکرات ژنو این نشست را کودتای سعودی علیه ائتلاف معارضان خوانده‌اند.
کد خبر: ۳۷۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ - 28December 2019

«معارضان مستقل»، کودتای عربستان سعودی علیه معارضان سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نشست دو روزه آنچه «معارضان مستقل سوریه» خوانده شده، ظهر امروز (شنبه) در ریاض پایتخت عربستان سعودی با قرائت بیانیه‌ای به پایان رسید و اعضای شرکت کننده، جمعی را به عنوان «هیأت مذاکره کننده» انتخاب کردند.

به نوشته وبگاه الحدث عربستان، طبق بیانیه پایانی، سیزده نفر برای حضور در هیأت مذاکره کننده انتخاب شدند که سه تن از آن‌ها زن هستند. دولت سعودی ۶۵ نفر را از شخصیت‌های معارضان برای حضور در این نشست دعوت کرده بود.

در بیانیه پیانی این نشست، ضمن متهم کردن ایران به دخالت در امور سوریه و درخواست از تهران برای خروج از این کشور، از دولت سعودی و شخص «سلمان بن عبدالعزیز» و «محمد بن سلمان» برای میزبانی از این نشست تقدیر و تشکر به عمل آمد.

اما برگزاری این نشست، با اعتراض «هیأت عالی معارضان» سوریه و شخص «نصر الحریری» رئیس هیأت مذاکره کننده معارضان روبه رو شده است و پایگاه‌های خبری وابسته به معارضان نیز از این نشست به عنوان «کودتا» علیه هیأت مذاکره کننده، یاد می‌کنند.

به نوشته وبگاه المدن، «نصر الحریری» روز جمعه (دیروز) در مقابل خبرنگاران گفت که به هیچ وجه این نشست و چنین تشکلی را به رسمیت نمی‌شناسد و از نظر او معارضان مستقل معنایی ندارد.

الحریری گفت که این چه نشستی است که او بعنوان رئیس هیأت مذاکره کننده معارضان بدان دعوت نشده است.

هیأت عالی معارضان روز پنج‌شنبه نیز در نامه‌ای به وزارت خارجه سعودی خواستار لغو چنین نشستی شده بود، اما دولت ریاض توجه‌ای به این درخواست نکرد.

اما در این راستا، وبگاه العربی الجدید گزارش داده است که هدف ریاض از برگزاری چنین نشستی، کنار زدن اعضای وابسته به ترکیه از هیأت عالی معارضان است و هیأت مستقلین را به این بهانه ایجاد کرده تا نفوذ ترکیه را از هیأت مذاکره کنندگان کاهش دهد. در این راستا دولت سعودی شخصیت‌های جدیدی را از کرد‌های سوریه را وارد هیأت مستقلین کرده است.

بحث کنار زدن «نصر الحریری» از هیأت مذاکره کننده و تعیین فردی نزدیک به ریاض و قاهره بعنوان رئیس هیأت مذاکره کننده نیز در محافل معارضان مطرح شده است.

«هادی البحره» رئیس کمیته قانون اساسی هیأت عالی معارضان، در واکنش به این موضوع به وبگاه المدن گفت: «تلاش‌ها برای کنار زدن «نصر الحریری» یک کمدی سیاه است که نه اساسی دارد و نه منطقی پشت آن قرار گرفته است.»

برگزاری چنین نشستی و تلاش دولت سعودی برای ایجاد هیأت جدید مذاکره کننده‌گان معارض سوری در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت سوریه و مخالفان در گیر و دار نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو هستند. نشستی که دو دور آن برگزار شده، اما اختلافات پیش آمده و خروج دولت سوریه از نشست پیشین، مانع از برگزاری سومین دور شده است.

«هیأت عالی معارضان» در دسامبر ۲۰۱۵ در نشست «ریاض۲» تشکیل شد تا نماینده معارضان در مذاکرات ژنو باشد. اما برگزاری نشست «ریاض۳» با هدف ایجاد نسخه جدیدی از معارضان برگزار شد که بیش از هرچیزی بازتاب رقابت‌ها و تنش‌های میان محور ترکی-قطری با محور سعودی در سوریه و کل منطقه است.

تلاش دولت سعودی برای کنار زدن ترکیه از پرونده سوریه در بخش سیاسی، در حالی است که ریاض در عرصه عملیاتی نیز اقدام به حمایت و پشتیبانی از یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) در استان دیر الزور و شمال سوریه می‌کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار