ساخت نماد شهدای غواص در قالب نقش برجسته دیواری در همدان

دانشجویان کارشناسی‌ارشد معماری داخلی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در حال اتمام ساخت نماد یادبودی از ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای ۴ در قالب نقش برجسته دیواری هستند.
کد خبر: ۳۷۶۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ - 29December 2019

به گزارش دفاع‌پرس از همدان، ۳۳ دانشجوی کارشناسی‌ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با نظارت «حسین اردلانی» عضو هیئت‌علمی این واحد دانشگاهی در مراحل پایانی ساخت نماد یادبودی از ۱۷۵ شهید غواص در قالب یک نقش برجسته دیواری هستند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در حاشیه بازدید از تلاش دانشجویان معماری برای ساخت نماد یادبود ۱۷۵ شهید غواص با اشاره به چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه نماد یادبود ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای ۴ خاطرنشان کرد: «ماجرای غواصان دلاور که بامداد چهارم دی‌ ۱۳۶۵ در عملیاتی با نام کربلای ۴ به قصد فتح بندر بصره درون آب غوطه‌ور و در نهایت به دست رژیم بعثی عراق زیر خروارها خاک زنده به گور شدند، غمبارترین داستان تراژیک جنگ تحمیلی است.»

اردلانی افزود: به پاس حرمت خون این شهیدان دریادل، دانشجویان کارشناسی ارشد رشته معماری داخلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در اقدامی خودجوش کوشیدند این حادثه غم‌انگیز و دردآور را به زبان هنر جاودانه کنند.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح از هنر سرامیک چسبان بهره گرفته‌ایم، اضافه کرد: پس از ارائه طرح‌های اولیه و انتخاب طرح نهایی، دانشجویان قطعات کوچک و تکه شده سرامیک و کاشی‌ها در رنگ‌های مختلف را بر روی سه ورق از جنس ام‌دی‌اف پیاده سازی کردند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، فضای کار را سمبولیک معرفی و تشریح کرد: در راستای برجسته‌سازی عنصر معنویت در فضای کار و القای حس روحانیت شهدای غواص از فرم‌های دایره با رنگ‌های تیره استفاده شده است و بدون چهره‌نمایی شهدا، رنگ‌های طلایی را بر این طرح افزوده‌ایم.

اردلانی تصریح کرد: استفاده از نماد پرنده در این طرح به معنای سبکبالی شهداست که با خلوص نیت و به دور از خوف جان، به دل تاریکی نفوذ کردند و دانشجویان تلاش کردند کار نیمه تمام شهدا را در حد اعلای هنری به تصویر بکشند.

وی تأکید کرد: در انجام این کار ۳۳ دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان به مدت دوماه و هر هفته هشت ساعت تمام تلاش خود را به کار بستند تا اثری ارزشی و هنری را به ثبت برسانند که در خور شأن شهدای والامقام غواص باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: در انجام این طرح نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی همدان حمایت همه‌جانبه مادی و معنوی را توشه راه مجموعه ساخت، ضمن اینکه ریاست دانشگاه نیز حمایت‌های بی‌دریغی در این زمینه داشت.

این نماد یادبود ۱۲ دی‌ماه ۱۳۹۸ مصادف با سی‌ و چهارمین سال شهادت غواصان پرافتخار عملیات کربلای ۴ در یادواره ۱۷۵ شهید غواص استان همدان رونمایی می‌شود و در محل مناسبی که به همین منظور جانمایی شده، استقرار می‌یابد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها