میرکاظمی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فرهنگ ایثار و شهادت زمینه‌ساز پیروزی‌ ما در عرصه‌های بین‎‌المللی/ جشنواره «سرخ نگاران» تعریف توسعه‌یافته دارد

دبیر علمی جشنواره بین‌المللی سرخ‌نگاران گفت: امروز همه معترفند که فرهنگ ایثار و شهادت باعث همه پیروزی‌های ما در عرصه بین‎‌المللی بوده و همین موضوع زمینه‌ساز امنیت کشور، جنبش‌های آزادی‌خواهانه در منطقه و جهان بوده است که باید با نگاه عالی‌تر این عرصه رصد شود.
کد خبر: ۳۷۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ - 30December 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سید محمد میرکاظمی» دبیرعلمی جشنواره بین‌المللی سرخ‌نگاران در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس با بیان‌اینکه خبرگزاری دفاع مقدس می‌تواند موتور محرکی برای همه حوزه‌های فرهنگی، خدماتی، سیاسی و اقتصادی ایثار و شهادت باشد، اظهار داشت: ما تا چندی پیش بر استراتژی دفاع تاکید می‌کردیم درحالی این استراتژی اکنون منفعلانه نیست بلکه تهاجمی است چراکه سنگرهای دفاع از کیان جمهوری اسلامی فراتر از مرزهای کشور رفته است و لذا کار در عرضه بین‌المللی باید پررنگ‌تر از آن‌چیزی که هست، باشد.

وی تعامل با مراکز بین‌المللی همانند مجمع تقریب مذاهب اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات را مهم دانست و گفت: اعزام خبرنگار به سایر کشورها و فعالیت‌های بین‌المللی لازمه فعالیت تاثیرگذار خبرگزاری دفاع مقدس است و امروز وقت آن نیست که بگوییم بودجه و امکانات نداریم چراکه باید از هر حوزه دیگری بودجه و امکانات به این حوزه تزریق شود تا فعالیت‌ها ادامه‌‎دار باشند. در همین راستا در داخل کشور ارتباط با دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و پژوهشگاه‌ها و مراجعه به لیدرهای فرهنگی و مجموعه‌های جهادی مهم خواهد است چراکه اطلاعات زیادی تولید می‌شود ولی اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

دبیرعلمی جشنواره بین‌المللی سرخ‌نگاران توجه دقیق به مسائل مربوط به ایثار و شهادت و دفاع مقدس را لازمه فعالیت خبرگزاری دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: فکر می‌کنم در برخی مواقع لازم باشد دیدگاه منتقدانه به فعالیت‌های برخی از مراکز، حوزه‌ها و افراد داشت؛ همانطور که خبرگزاری دفاع مقدس در موضوع تابلوهای شهدا این نگاه را دنبال کرد؛ از این دست نگاه‌های منتقدانه و چالشی بایستی بیشتر شود.

میرکاظمی به موضوع جشنواره کتاب سال ایثار و شهادت پرداخت و افزود: این جشنواره مربوط به کتاب‌های ایثار و شهادت است. تعریفی که در این جشنواره از ایثار و شهادت وجود دارد یک تعریف توسعه‌یافته مبتنی بر فرهنگ شهادت از صدر اسلام تا اکنون است که جلوه‌های ایثارگری مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگ تشییع و عاشورایی همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: این جشنواره نقاط مشترکی با سایر جشنواره‌های کتاب از جمله جشنواره کتاب سال دفاع مقدس دارد و البته حوزه‌های دیگری را پوشش می‌دهد که در جشنواره‌های معمول دیده نشده و یا دیده شده است. ما ورود به این حوزه‌ها را موازی کاری نمی‌دانیم چراکه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوعات فرهنگی بحثی از موازی کاری وجود ندارد چراکه به‌قدری کار زمین‌مانده وجود دارد که بحث موازی‌کاری جایگاهی ندارد. اگر کتابی در جشنواره‌ای تقدیر شد، اشکالی ندارد در جشنواره دیگری نیز تقدیر و مورد تجلیل مضاعف قرار گیرد.

فرهنگ ایثار و شهادت زمینه همه پیروزی‌های ما در عرصه بین‎‌المللی بوده است

دبیرعلمی جشنواره بین‌المللی سرخ‌نگاران عنوان کرد: کتاب‌های پژوهشی که ممکن است در حوزه‌های نظری ایثار و شهادت خلق شده باشد، کتاب‌هایی که به الگوهای ایثار و پایداری در اسلام پرداخته شده باشد مد نظر این جشنواره است. تلاش عوامل جشنواره براین است که در عرصه بین‌المللی نیز آثاری را رصد و مورد ارزیابی قرار دهند. امروز همه معترف هستند که فرهنگ ایثار و شهادت زمینه همه پیروزی‌های ما در عرصه بین‎‌المللی بوده که زمینه‌ساز امنیت کشور، جنبش‌های آزادی‌خواهانه در منطقه و جهان بوده است که باید با نگاه عالی‌تر این عرصه رصد شود. متفکرین و نویسندگانی که در دیگر نقاط جهان با فکر و اندیشه ایثار، جهاد و شهادت قلم می‎زنند، شناسایی و مورد تجلیل و تکریم قرار گیرند تا زمینه توسعه و تعالی این فرهنگ فراهم شود که زمینه تمدن بزرگ اسلامی و زمینه فرج اقا امام زمان (عج) مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها