زمردیان:

تبیین رشادت‌های شهدا و ایثارگران نباید به قالب‌های کلیشه‌ای محدود شود

عضو شورای راهبردی شبکه ملی وارثون گفت: اگر رشادت‌ها و خدمات شهدا و ایثارگران به‌خوبی برای مردم بازگو و تبیین شود و به قالب‌های کلیشه‌ای و بیان‌های ژورنالیستی محدود نشود، جامعه در حوزه‌های مختلف با الگوبرداری از فرهنگ شهدا تحول می‌یابد.
کد خبر: ۳۷۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷ - 01January 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، به مناسبت اجلاس سراسری فعالان جهاد و شهادت که پنجشنبه و جمعه مورخ ۱۲ و ۱۳ دی‌ سال ۱۳۹۸ به مدت دو روز با حضور ۳۵۰ مجموعه فعال مردمی این حوزه برگزار می‌شود، محمدجعفر زمردیان عضو شورای راهبردی شبکه ملی وارثون و دبیر قرارگاه فرهنگی همدان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، درباره ظرفیت‌های عرصه جهاد و شهادت اظهار داشت: ظرفیت‌های غیرفعال و بر زمین‌مانده در عرصه جهاد و شهادت زیاد است، اما به نظر می‌رسد باید فارغ از دیگر عرصه‌های غیرفعال، به ظرفیت ایجاد کننده آن نیز توجه شود.

وی با اشاره به سخنان امام‌خمینی (ره) درباره شهدا و ایثارگران گفت: «خانواده شهدا چشم و چراغ این ملتند»، «جانبازان رهبران این نهضتند»، «آزادگان ذخایر این نظامند»، عبارت‌هایی است که امام‌خمینی (ره) درباره شهدا و ایثارگران بیان فرمودند که متأسفانه ما کمتر به این عبارات توجه داشته‌ایم.

عضو شورای راهبردی شبکه ملی وارثون خاطرنشان کرد: اگر به این سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی توجه کنیم با ظرفیت‌های بسیاری روبرو می‌شویم که نسبت به عدم استفاده از این ظرفیت‌ها و از دست دادن فرصت‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

وی به‌ضرورت بهره‌مندی از تفکر جهادی برای ورود در دیگر عرصه‌ها اشاره کرد و گفت: جهاد در سالم‌سازی فضای فکری جامعه، ایستادگی در مقابل آلودگی فکری و جهاد برای ادامه دادن راه و فکر امام (ره) در جامعه و همچنین کمک به بهتر زیستن مردم از جمله ظرفیت‌های غیرفعال و بر زمین مانده است.

زمردیان خاطرنشان کرد: این‌ها همه از ظرفیت‌های غیرفعال و بر زمین مانده در عرصه جهاد و شهادت است که البته به شرط داشتن تفکر جهادی می‌توان به آن‌ها ورود کرد.

وی درباره راهکار‌های گسترش فعالیت در عرصه جهاد و شهادت گفت: ایثار و شهادت، به‌عنوان فرهنگ متعالی در زمره عالی‌ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش‌هایی است که یک انسان متعهد می‌تواند به آن مقام دست یابد.

دبیر قرارگاه فرهنگی همدان افزود: این مفاهیم اثرگذار و حرکت‌آفرین قادرند تا فضای جامعه را به‌صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهند و والاترین برکات را برای آن به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: در حقیقت اگر رشادت‌ها و خدمات شهدا و ایثارگران به‌خوبی برای مردم بازگو و تبیین شود و به قالب‌های کلیشه‌ای و بیان‌های ژورنالیستی محدود نشود جامعه در حوزه‌های مختلف با الگوبرداری از فرهنگ شهدا به تحول می‌رسد.

زمردیان تقویت باور‌های دینی و ملی را در این عرصه ضروری دانست و گفت: این باور‌ها امروزه جزء اصلی‌ترین مسائل اعتقادی و فرهنگی به‌حساب می‌آید و در ردیف مهم‌ترین راهکار‌ها برای گسترش فعالیت در عرصه جهاد و شهادت است.

وی درباره مهم‌ترین خدمات فرهنگی-اجتماعی فعالان عرصه جهاد و شهادت گفت: ما مدیون شهدا و ایثارگران و خانواده‌های آنانیم؛ یکی از راه‌هایی که می‌توانیم به آن‌ها ادای دین کنیم، شناساندن همه‌جانبه آنان به نسل‌هایی است که شهدا را به‌خوبی درک نکرده‌اند. شهدا و مسیری که آن‌ها در آن ممارست داشته‌اند آموزه‌های زیادی برای همگان و به‌ویژه نسل امروز دارد.

این فعال حوزه ایثار و شهادت افزود: در این مسیر، معرفی چگونه زندگی کردن شهدا و چگونه تربیت کردن شهدا توسط پدران و مادرانشان و نقش شهدا و ایثارگران در کمک به شهروندان از مهم‌ترین خدمات فرهنگی و اجتماعی است که فعالان عرصه جهاد و شهادت می‌توانند خلاقانه و هنرمندانه به آن بپردازند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها