یادداشت/ ابوالفضل بمانی

شکوه یک دیدار پرحماسه

مردم قم در روز ۱۸ دی در حال و هوای ایام فاطمیه اول، شهادت سردار سلیمانی، حماسه حضور مردم در استقبال از پیکر سردار شهید، سیلی محکم سپاه و در آستانه سالروز قیام مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶، دیداری پرشور و حماسی را با رهبر معظم انقلاب، رقم زدند.
کد خبر: ۳۷۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ - 12January 2020

گروه استان‌های دفاع‌پرس- ابوالفضل بمانی؛ ۱۸ دی امسال نیز برگ پرافتخار دیگری را در تاریخ قم، خاستگاه و پایتخت انقلاب رقم زد. از ماه‌ها و هفته‌های قبل که بحث دیدار هر ساله مردم قم با رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی مطرح بود، شور و حال زایدالوصفی در سراسر استان حاکم بود، اما رویداد تلخ ترور ناجوانمردانه سرداران مقاومت، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر شهدای عزیز و استقبال ده‌ها میلیونی مردم از پیکر‌های مطهر شهیدان والامقام در شهر‌های محتلف ایران و عراق، اشک‌های مقام معظم رهبری در اقامه نماز و وعده انتقام سخت در کلام ایشان، شور و حال دیدار امسال را بیش از پیش مضاعف کرده بود.

بر خلاف هر سال که دیدار مردم قم اختصاصا در همان روز ۱۹ دی انجام می‌شد، به دلیل برگزاری مراسم بزرگداشت سردار شهید در روز پنجشنبه، این دیدار یک روز زودتر یعنی چهارشنبه ۱۸ دی صورت گرفت؛ کارکنان ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف با قرار‌های عاشقی خود، در سحرگاه چهارشنبه یکی یکی به هم پیوستند و خود را به میعاد حضور در خیابان فلسطین جنوبی تهران رساندند و مردم قشر‌های مختلف نیز که کارت ملاقات را دریافت کرده بود، از سه شنبه شب و بامداد چهارشنبه به راه افتاده و با مترو و اتوبوس و خودرو‌های شخصی، خود را به حسینیه امام خمینی (ره) رساندند.

ازدحام جمعیت حاضر در حسینیه به حدی بود که توان تحمل از کف شرکت کنندگان می‌ربود، اما عشق و شور انقلابی دیدار یار و رهبر بود که به این چشم‌های خسته و تن‌های رنجور در ازدحام، قوت و استقامت می‌بخشید و آنان را هر لحظه بیش از پیش مشتاق‌تر می‌کرد؛ میهمانان یکی یکی می‌رسیدند و هر یک در جایگاه مخصوص خود قرار می‌گرفتند، از مسئولان گرفته تا عموم مردم و حتی مادری با فرزند شیرخوارش. عده‌ای کفن پوش آمده بودند و جمعی سربند به پیشانی بسته و همه تصاویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در دست داشتند و گاهی هم با دست‌های خود نماد‌های افقی عمودی که سیدحسن نصرالله در تعبیر سخنرانی خود برای آمریکایی‌ها به کار برد، در جلو دوربین‌ها نشان می‌دادند.

تا قبل از شروع رسمی مراسم، چند تن از مداحان حاضر در بین جمعیت به طور خودجوش اشعار و نوحه‌هایی را به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی سرودند که با سینه زنی و همخوانی شرکت کنندگان همراه بود؛ در این میان کودکی خردسال نیز با خواندن نوحه معروف «منم می‌خوام برم» توجه و عکس العمل حاضران به خود جلب کرد.

دقایقی از ساعت ۱۰ صبح گذشته بود که انتظار به سر رسید و حضرت آقا به حسینیه وارد شدند و جمعیت عزادار و مشتاق، با فریاد‌هایی با مضمون تسلیت و انتقام سخت، به استقبال رویت جمال نورانی مراد خویش رفتند. پس از تلاوت قرآن کریم، سرود دسته جمعی «دوباره کاران شوق، رسیده از دیار نور» را که پیش از آن با اجرای حاج حسن مالکی نژاد تمرین کرده بودیم، اجرا نمودیم. سپس حاج عباس حیدرزاده از مرثیه سرایان قم، اشعار و مراثی را در وصف ایام عزای شهادت حضرت زهرا (س) و شهدای مقاومت قرائت کرد.

فرمایشات گهربار رهبر معظم انقلاب ابتدا در وصف قیام ۱۹ دی سال ۵۶ و استناد به آیه‌ای از قرآن کریم در باره قوم بنی اسراییل شروع شد و اینکه باید از این حماسه و نهضت که موجب گستردگی آن در شهر‌های دیگرو نهایتا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ شد، مراقبت کرد.

سپس سخنان حضرت آقا با وصف سردار شهید سلیمانی ادامه یافت و اینکه این شهید عزیز، علاوه بر خصوصیاتی که داشت، اهل مراقبت از حدود شرعی در اوج جنگ آوری و نیز اهل تدبیر و سیاست و شجاعت بود.

آنچه که نقطه احساس برانگیز سخنان ایشان بود، یکی اشاره به تشییع پیکر «ارباً اربا» سردار بود که با چه شکوه و حضوری همراه بود و دیگر اینکه «من در برابر آنچه روح بزرگ آن شهید عزیز برای ایران و منطقه به ارمغان آورد، سر تعظیم فرود می‌آورم» و و «از روح مطهر او از اعماق دل تشکر می‌کنیم» در این فراز‌های سخنرانی بود که صدای گریه حضار به پا خاست و موجی از احساس و اشک را به همراه آورد.

ادامه سخنان رهبر معظم انقلاب به دشمن شناسی، شناخت نقشه دشمن و راه‌های مقابله با آن و نیز به سیلی محکم سپاه در حمله موشکی بامداد به مقر عین الاسد در عراق و اینکه آمریکایی‌ها باید از عراق خارج شوند، اختصاص یافت، همچنین ایشان از اقدام مجلسین ایران و عراق در تصویب قوانینی علیه آمریکا تقدیر کردند.

سخنان آقا با تکبیر حاضران همراه بود و تکبیر آخری اما، عکس العمل ایشان را در پی داشت که فرمودند: «این تکبیر نشان داد خسته شدید» و دعا کردند: «ان شاءالله همیشه صدایتان رسا و زبانتان گویا و گامتان استوار باشد و خدا رحمت کند شهدای عزیز ما را و همه کسانی که راه حرکت این ملت را هموار می‌کنند».

این دیدار در حالی به پایان رسید که هنوز احساس می‌شد ذائقه‌های مشتاق مردم انقلابی قم همچنان تشنه استماع رهنمود‌های التیام بخش رهبر و مراد خویش است.

شکوه یک دیدار پرحماسه در آستانه ۱۹ دی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها