ظریف در صحن علنی مجلس:

سیاسی‌شدن مذاکرات نقطه بی‌بازگشت شکست آن است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی را در مذاکرات دنبال نکرده و نمی‌کند.
کد خبر: ۳۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸ - 06January 2015

سیاسی‌شدن مذاکرات نقطه بی‌بازگشت شکست آن است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز -سهشنبه- در صحن علنی مجلس شورای اسلامی جهت پاسخ به سؤالات نمایندگان حضور یافت.

کریمیقدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در سؤال از وزیر امورخارجه، گفت: رهبر معظم انقلاب استراتژی مهمی را مطرح کرده و فرمودهاند" که: ما از مسئولان خودمان که دارند در جبهه دیپلماسی فعالیت و کار میکنند، قرص و محکم حمایت میکنیم، اما ملت بیدار باشد و بداند که چه اتفاقی دارد میافتد تا بعضی از تبلیغاتچیهای مواجب بگیر دشمن و بعضی از تبلیغاتچیهای بی مزد و مواجب از روی سادهلوحی نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند"، مصادیق آن، روزنامههایی است که به عنوان پایگاه دشمن در داخل و سایر رسانههای ضد انقلاب اقدام کردهاند.

وی افزود: در این مدت 4 بیانیه با بیش از 4 امضا در مورد مسائل هستهای از ناحیه نمایندگان صادر شد. دهها تذکر، بیش از 10 سؤال، دهها نطق، صدها خطبه توسط ائمه جمعه، صدها مصاحبه و موضعگیری، هزاران مقاله، دهها همایش، چندین حماسه بزرگ مانند راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته برای دفاع از حقوق مسلم این ملت به صحنه آمد، البته از تیم مذاکرهکننده هستهای تشکر میکنیم، اما بار دیگر از جایگاه خانه ملت میگویم که بر روی مذاکرات هستهای در ایران اجماع ملی وجود دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس به تشریح سؤالات از ظریف اشاره و تصریح کرد: بیش از 100 تن از نمایندگان، این سؤالات را امضا کردهاند. چرا با وجود اینکه از مذاکره دوجانبه با آمریکاییها منع شده بودید، بار دیگر در نشست اخیر وین 8 آن را تکرار کردید؟

کریمیقدوسی در ادامه خطاب به ظریف، اظهار داشت: شما در مقاله خودتان در روزنامه لوموند و در تیرماه خطاب به غربیها نوشتید که ما آمدهایم تا با کاهش توانمندیهایمان از شما رفع نگرانی کنیم، این برنامهها با مشورت دانشمندان هستهای غیر ایرانی تهیه شده است. البته مقاله شما توسط وزارت خارجه ترجمه شده و در سایت موجود است.

وی ادامه داد: چرا در اکثر وقت مذاکرات یک ساله گذشته متوجه مذاکره با آمریکا، شیطان بزرگ شد و سایر کشورهای 1+5 در اولویت دوم بودند؟ چرا در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مذاکراتی که البته در اینجا میفرمایید، نباید جناحی باشد، اما در آنجا میگویید که اگر با ما و این دولت کنار نیایید، در 16 ماه دیگر و در انتخابات مجلس،  مردم ایران به جریان ضد غربی رأی میدهند. مگر شما غربی هستید که قرار است جریان ضد غربی دیگری بیاید؟

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: چرا هیچ وقت تلاش نکردید که یکی از مذاکرات هستهای را به شرق و کشورهای آسیایی بکشانید، چرا دائم در نیویورک و ژنو بودید؟ چرا به یاوهگوییهای آمریکا پاسخ نمیدادید؟ چرا تهدید و توهینها را به ملت بی جواب میگذاشتید؟ چرا یک گزارش رسمی به ملت ایران ندادید که توافق چگونه اجرایی شد؟ چرا آنها این قدر از تعهدات خودشان را نادیده گرفتند و از تحریمهای اندکی که میخواستند رفع اثر کنند، عمل نکردند و شما یک اقدام بازدارنده انجام ندادید؟ چرا در توافق ژنو و در همان قدم اول، همه فاکتورهای اقتدار را یک جا به طرف مقابل دادید و امروز دست ملت ایران در این چانهزنیها خالی است؟

کریمیقدوسی با اشاره به این سؤال که چرا در سفر اشتون با هماهنگی با شما اجازه داده شد که با عناصری از فتنهگران ملاقات بشود؟، گفت: کمیسیون امنیت ملی کمیته ویژه تشکیل داد و گزارش آن را به صحن فرستاد، این کمیته با مستندات تشخیص داد که این کار با اجازه و چراغ سبز شما بوده است. در مورد لغو تحریمها، بیش از 10 ماه از مذاکرات یک ساله، سه چهارم وقت را به مباحثات فنی اختصاص دادید و در این آخر که فرصت رو به اتمام بود، وارد مسائل تحریمها شدید و طرف غربی هم سعی میکرد از بحث تحریمها سریع عبور کند.

وی اضافه کرد: چرا این قدر تلاش شد که صداوسیما، روزنامهها و رسانههای ارزشی از اطلاعرسانی و تحلیل آنچه که در مذاکرات میگذرد، خودداری کنند؟ چرا مطرح میکنید که رهبری در جریان جزئیات و مسائل ریز هستند؟ در حالیکه واقعیت ندارد. ریز مسائل به تیم مذاکرهکننده واگذار شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس در ادامه با بیان اینکه چرا با وجود تشدید تحریمها از سوی طرف مقابل که بر خلاف اصول اصلی توافق بود، مذاکرات را ادامه دادید و هیچ اقدام مقابله به مثلی در قدم اول انجام ندادید که جلوی آنها را بگیرید؟، تصریح کرد: چرا میگویید که این مذاکرات بود که به ملت ایران عزت داد؟ یک ایرانی در خارج به من گفت که حالا من به عنوان یک ایرانی سرم را بلند میکنم که یک ایرانی هستم. چرا تمامی مبانی عزت و اقتدار ملت ایران در این 36 ساله را نادیده میگیرید و مذاکرات خودتان را منشأ عزت میدانید؟

کریمیقدوسی تأکید کرد: چرا در زمانی که 10 روز از حمله غزه و جنایت رژیم صهیونیستی گذشته بود، شما در ژنو نشسته بودید و قدمی مؤثر برای مقابله با این جنایت انجام نداید؟  چرا در توافق ژنو تصویب پروتکل الحاقی را در حالیه اجازه نداشتید، تعهد دادید؟

وزیر خارجه، محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤالات کریمی قدوسی نماینده مشهد اظهار داشت: قدرت ایران از عوامل متعدد طبیعی، انسانی، اعتقادی، دفاعی و سیاسی نشأت میگیرد که برجستهترین آن فرهنگ استقلال طلبی، عزت مداری، اعتماد به نفس و مقاومت مردم دلاور ایران است که همانا گفتمان اصیل انقلاب، یادگار امام راحل و تأکید مکرر مقام معظم رهبری است. قدرتی که تمام ابزارها و حربهها علیه این ملت دلاور را ناکارآمد کرده است.

وی ضمن درود فرستادن به روان پاک شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی افزود: در شرایط انتقالی کنونی جهانی که منابع قدرت و نفوذ، چندبعدی و متکثر شدهاند، برخورداری از این منبع عظیم قدرت معنایی توان و حضور نقش آفرین موثر و جدی در صحنه منطقهای و جهانی را به ایران بخشیده و عجیب نیست که بدخواهان ایران، اسلام و انقلاب با هراس از این توانمندی برای اعمال این قدرت و نفوذ ایران مانع تراشی کنند.

وزیر خارجه با اشاره به تهدید انگاری و تهدیدنمایی برنامه صلحآمیز هستهای ایران خاطرنشان کرد: این با دو هدف عمده طراحی شده بود، اول ترسیم چهرهای ناامن و خطرناک از ایران که صلح و امنیت را به خطر میاندازد و دوم تضعیف توان اقتصادی، دفاعی و صنعتی کشور و تحمیل فشار بر مردم ایران از طریق تحریمهای ظالمانه و نامشروع شورای امنیت، دوجانبه و چند جانبه.

* مذاکرات از گسترش تحریمها جلوگیری و در ساختمان تحریمها خلل انداخت

ظریف با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم ایران با مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و با پشتیبانی هوشمندانه از رویکرد تدبیر و اعتدال زمینه ورود ایران به مذاکرات هستهای را فراهم کردند. این مذاکرات از یکسو چهرهای تعامل گرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر از گسترش تحریمها جلوگیری و در ساختمان تحریمها خلل انداخت.

وی ادامه داد: با این ابتکار سیاسی آنها که در کوره ایران هراسی میدمیدند و با هدف مهار ایران افراط گرایی و فرقه گرایی را تقویت میکردند، اکنون در چاله کوررنگی استراتژیک خود گرفتار شدهاند.

وی گفت: ایران امروز به اقرار دوست و دشمن نه مشکل منطقه که عامل ثبات و امنیت است. سیاستهای بصیرانه ایران تحت هدایت مقام معظم رهبری سبب شد که حتی دولتمردان آمریکایی به نقش مهم ایران در تحولات منطقه اذعان کنند.

*سیاست خارجی سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایفا کرده

ظریف ادامه داد: سیاست خارجی توانسته در پی توافق ژنو با فضاسازیهای خصمانه و بهانهجوییها هر روزه علیه نظام مقدس ایران مقابله و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایجاد کند و این جزیی از وظایف قانونی و ذاتی دستگاه دیپلماسی است.

وی گفت: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار امسال سفرا فرمودند که یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال میتواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگهای پرهزینه و پرخطر حاصل نمیشود و این واقعیت نشانگر وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است. قدرتهایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمین کنند که ناکام ماندند اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک توانستند منافع خود را تامین کنند.

*دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هستهای دنبال نکرده و نخواهد کرد

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به شما اطمینان میدهم دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هستهای دنبال نکرده و نخواهد کرد. بنده کمترین با بیش از سه دهه مطالعه، تجربه و تدریس در سیاست خارجی عمیقا اعتقاد دارم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف سیاسی و جناحی گناهی نابخشودنی است و به همین دلیل بحث هستهای بر مبانی فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده و به عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگیری میشود ما از منافع همه مردم دفاع و اهداف عالی کشور را مدنظر قرار میدهیم.

ظریف خاطرنشان کرد: یقین دارم همه برادارن و خواهران در خانه ملت همین هدف را دنبال میکنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در قسمت دوم سخنانش در پاسخ به سؤالات کریمی قدوسی اظهار داشت: یک بار دیگر از کریمی قدوسی و سایر سوال کنندگان تشکر میکنم مخصوصا برای موضع ملی در حمایت از تصمیم اجماعی نظام برای ادامه مذاکرات.

وی گفت: به جای پاسخ به برخی نکات مطروحه از سوی آقای کریمی قدوسی جملهای را از مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر در جمع مجمع عالی بسیج خدمت شما تقدیم کنم. حضرت آقا اینگونه فرمودند و اجازه دهیم قبل از اینکه جمله ایشان را بخوانم بنده و تیم مذاکره کننده همه وام دار لطف و عنایت مقام معظم رهبری و از همه مهمتر دعای ایشان برای تیم هستیم و خود را لایق این بزرگواری و لطف و عنایت ایشان نمیدانیم. ایشان فرمودند «هیات مذاکره کننده ما حقا و انصافا پرتلاش و جدی هستند و ایستادگی میکنند و با منطق حرف میزنند زیر بار حرف زور نمیروند، دارند کار میکنند و همه این را توجه داشته باشند، حالا همه جزییات و آنچه را در این گفتوگوها میگذرد غالبا مردم مطلع نیستند و با جدیت و با منطق با دلسوزی دارند کار میکنند و منطقی عمل میکنند

*بنده و همکاران در وزارت خارجه همواره به دنبال فرصت سازی به منظور تقویت اقتدار ملی بودهایم

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بنده و همکاران در وزارت خارجه همواره به دنبال فرصت سازی به منظور تقویت اقتدار ملی بودهایم. سال گذشته که در اینجا حاضر شدم سخنم را با این نکته شروع کردم که ایران اسلامی قدرتمند است. قدرت ایران را باور کنید. من هیچگاه نگفتهام این دولت یا دولت قبلی یا دولت قبلتر از آن برای ایران اسلامی قدرت آورده است.

وی افزود: قدرت ما نتیجه منابع مختلف قدرت، لطف خدا و ایمان به خدا، مقاومت مردم و تلاش همه جانبه تمامی ارکان نظام در طول 35 سال است. این را در روز نخست درخواست رای اعتماد گفتم و هیچگاه ادعا نکردم که اقدامات ما برای کشور قدرت و اقتدار آفریده است.

* توانستهایم موانع را برداشته و تیرشان را به سنگ بزنیم

ظریف گفت: ما توانستهایم موانعی را که بدخواهان برای اعمال این قدرت و اقتدار ایجاد کردهاند به لطف خدا با عنایت خدا و  اتکار به رای مردم و حمایت مقام معظم رهبری از راه برداشته و تیرشان را به سنگ بزنیم و این اهداف را با توجه به منویات رهبری دنبال کردهایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نگاه به درون و اتکا به توان مردم، اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید و کارآفرینی، توانایی دفاعی، حضور موثر، سازنده و نقش آفرین در صحنه منطقهای و جهانی و از همه مهمتر انسجام ملی، شالوده اقتدار کشور را تشکیل میدهد.

وزیر خارجه گفت: حفظ عزت این مرز و بوم و مردم و دفاع از منافع مردم و کشور مستلزم مقابله همه جانبه و هوشمندانه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بینالمللی با تحریمهایی است که با هدف به زانو درآوردن این ملت طراحی شده است.

ظریف افزود: همگان میدانند که هدف تحریمهای ظالمانه، تضعیف و فرسایش توان اقتصادی و ملی و تحمیل هزینههای ناروا بر مردم و اقشار آسیب پذیر ماست.به لطف خدا و با درایت مسئولان عالی نظام و در رأس همه مقام معظم رهبری با پیگیری سیاستهای اقتصاد مقاومتی، آسیب پذیریهای کشور دربرابر فشارها و نوسانات بینالمللی کاسته شده و وزارت خارجه به سهم خود حمایت از اقتصاد مقاومتی را در مهمترین اولویت برنامه کاری تمام سفارتخانهها و دستگاهها قرار داده است و در این زمینه سهم خود را ایفا کرده و انشاءالله در آینده ایفا میکند.

وی گفت: همزمان در کنار همه این اقدامات به عنوان دستگاه دیپلماسی که وظیفه پیگیری سیاست خارجی را برعهده دارد با مذاکرات هوشمندانه هستهای از اجرای طرحهای تصویب شده محافل صهیونیستی و تندروهای آمریکایی که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران تولید و تصویب شده بود، جلوگیری شد و بخشی از داراییهای به ناحق حصر و ضبط شده این مردم مظلوم به کشور بازگردانده شد.

وزیر خارجه اضافه کرد: به لطف خدا فشارهای روانی ناشی از روند صعودی تحریمها برداشته شد و مردم ما امروز در آرامش در فضای اقتصادی و روانی در جامعه زندگی میکنند.

به گفته ظریف فضای منفی بینالمللی که با استفاده از تحریمها رو به گسترش بود امروز به میزان قابل توجهی فروپاشیده و ساختمان تحریمها متزلزل شده و کشورهای عمده، اقتصادهای بزرگ جهان و بنگاههای کلان اقتصادی بینالمللی امروز پشت در خانه این ملت بزرگ صف بستهاند تا با این ملت تعامل کنند.

* امروز هیچ عاقلی از جنگ با ایران و از همه ابزارها روی میز است، صحبتی نمیکند

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز ایران بستر آماده رشد و توسعه علمی و فناوری در عرصه کار، سرمایهگذاری و تولید است. امروز هیچ عاقلی از جنگ با ایران سخن نمیگوید، هیچ عاقلی دیگر از همه ابزارها روی میز است، صحبتی نمیکند.بلکه بحث ما و دنیا در مورد زمان و نحوه رفع تحریمهاست.

ظریف ادامه داد: به نظر بنده و هر حقوقدان بیطرف دیگری کلیه تحریمها غیرقانونی اند و به ناحق وضع شدهاند و باید همه برداشته شوند و سیاست ما در مذاکرات پافشاری بر همین نکته است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امروز طرفهای مذاکرات ما و سایر بازیگران جهانی این نکته را دریافتهاند که برای رسیدن به توافق با ملت بزرگ ایران باید همه تحریمهای ظالمانه رفع شود، چرا که تحریم میوهای جز نفرت و کینه به بار نمی آورد و هیچ خللی در عزم راسخ مردم ما برای پیگیری حقوق و دستاوردهای فناوریشان ایجاد نمیکند.

*تنها صحبت امروز راجع به میزان غنی سازی است

رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به نمایندگان و ملت بزرگ ایران گفت:امروز در مذاکرات ما به هیچ وجه کسی راجع به اصل غنی سازی صحبت نمیکند. این هم در توافق ژنو آمده است و هم در تمامی مذاکرات ما بر خلاف تمامی تحلیلهایی که بعد از توافق ژنو انجام شد و بنده و همکارانم در برابر آن به خاطر منافع ملی سکوت کرده و میکنیم و خواهیم کرد ولی در برابر همه آن تحلیلها امروز کسی راجع به غنی سازی خارج از ایران صحبت نمیکند، امروز کسی راجع به اصل غنی سازی صحبت نمیکند، تنها صحبت امروز راجع به میزان غنی سازی است چرا که امروز غنی سازی و حرکت به سمت غنی سازی صنعتی به عنوان یک واقعیت مسلم برای همه حاصل شده و دیگر کسی نسبت به آن تردیدی ندارد و همه این به مدد مقاومت مردم، تلاش دانشمندان هستهای و خون پاک شهدای هستهای است.

*امروز کسی از تعطیلی فردو یا اراک صحبت نمیکند

وی ضمن گرامیداشت یاد شهدای هستهای و قرائت صلوات، خاطرنشان کرد:امروز کسی از تعلیق غنی سازی صحبت نمیکند، امروز کسی از تعطیلی فردو یا اراک صحبت نمیکند. کارشناسان توانمند ما در مذاکرات کارشناسی با همتایان در گروه 1+5 مشغول مباحث ریز فنی درباره جزییات هستند. درباره جزییات ادامه کار تاسیسات هستهای ایران و به حول و قوه الهی و به مدد همدلی مردم، در بحثهای سیاسی و فنی از کارشناسان کارکشته پیشرفتهترین کشورهای هستهای جهان، کم نمیآورند.

ظریف در عین حال یادآور شد: البته در این شرایط نباید تعجب کرد و یا حتی نگران شد که طرفهای مذاکره ما ادعاهایی مطرح کنند. ادعاهایی برای اقناع افکار عمومی خود و مهمتر از آن ساکت کردن گروههای فشار داخلی و خارجی، مثلا بگویند که با تفاهم هستهای امنیت رژیم صهیونیستی افزایش یافته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: امروز دیگر رهبران غربی هم به عنوان ترجیع بند سخنانشان از برنامه صلحآمیز هستهای ما به عنوان برنامه سلاح هستهای یاد نمیکنند و نتانیاهو در این ادعا در دنیا منزوی شده است.

وزیر خارجه گفت: امروز حتی رهبران آمریکا و غرب در صحبت راجع به ایران در مورد مخالفت ایران با سلاحهای کشتار جمعی مبنی بر فتوای درخشان مقام معظم رهبری تأکید میکنند. ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هستهای یک توهم بزرگ و دروغ هراس افکن در حمایت از رژیم صهیونیستی بوده است.

وی افزود: القای بمب هستهای ایران، کوشش رژیم صهیونیستی برای تداوم اشغال، تجاوز و کشتار است و با بی اعتبار شدن این پیش فرض ایران ستیزانه القایی رژیم صهیونستی، اسرائیل خود را در برابر فلسطینیان، مسلمانان و مردم جهان بی دفاع میبیند.

ظریف افزود: بی جهت نیست که امروز نتانیاهو با عصبانیت و درماندگی جامعه جهانی را به دلیل تثبیت برنامه هستهای ایران سرزنش و نکوهش میکند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: زمانی نتانیاهو با نقاشیهای مضحک خود در مجمع عمومی سازمان ملل دنیا را در برابر تهدید ایران بسیج میکرد و در هر سفر به آمریکا یک قطعنامه با تحریمهای فزایندهتر علیه مردم مظلوم و دلاور ایران از کنگره آمریکا میگرفت، اما دو سال است از این بازی خبری نیست.

*امروز تهدیدها و سیاستهای نتانیاهو بی رمق و مجالسش از شنونده تهی شده

وزیر خارجه ادامه داد: امروز تهدیدها و سیاستهای نتانیاهو بی رمق و مجالسش از شنونده تهی شده است. این نتیجه سیاستهای خردمندانه و هماهنگ ایران بوده که رژیم صهیونیستی را مجبور کرده به جای مخفی شدن پشت پرده ایران هراسی و خطر انگاری ایران پاسخگوی رفتار ضد انسانی خود در برابر مردم مظلوم فلسطین باشد. هر روز با یک کشور اروپایی که دولت فلسطین را به رسمیت میشناسد، دعوا کند و نگران عضویت فلسطین در دیوان بینالمللی کیفری و ارجاع جنایات ضد بشریاش به دیوان باشد.

وی گفت: در چنین شرایطی مقاومت علیه اسرائیل محکمتر میشود و پایههای سیاستهای ظالمانه و ضد انسانی رژیم صهیونیستی سستتر میشود.

*امروز رژیم صهیونیستی در اهداف شوم خود علیه ایران، اسلام و منطقه شکست خورده

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: در یک کلام افتخار میکنم که امروز رژیم صهیونیستی در اهداف شوم خود علیه ایران، اسلام و منطقه شکست خورده و ما نقش کوچکی در این پیروزی داشتهایم. در مقابل امروز همه دنیا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک بازیگر قدرتمند و منطقی که نه میتوان نقش آن را نادیده گرفت و نه ضروری است که نقش آن فراموش شود، در نظر میگیرد.

وی گفت: امروز هیچ کس، ایران و دوستان ما را عامل و حامی کشتارهای فرقهای نمیداند، بلکه ایران قدرتمند و نیروهای معتدل برادران اهل سنت و تشیع در منطقه به عنوان مهمترین سد در برابر آتش فرقهگرایی عوامل قدرتهای خارجی و منطقهای میدانند.

وزیر خارجه گفت: طرفهای ما در مذاکرات امروز به خوبی درک کردهاند که ایران پایبند مذاکره و بیزار از ذلت است. ما اهل استدلالیم و حرف ناحساب نمیپذیریم.

وی در پایان اظهاراتش با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: ایشان در جلسه مجمع بسیج فرمودند «اگر حرف منطقی وسط بیاید حرفی نداریم، ما حرفهای منطقی را قبول میکنیم قرارهای عادلانه و عاقلانه را قبول میکنیم، اما آنجایی که پای زورگویی و زیاده طلبی باشد نه جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل، هم مردمش و هم مسئولانش قبول نخواهند کرد
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار