گام دوم انقلاب/ خانواده‌های شهدای اقلیت‌های دینی تجلیل شدند؛

بررسی عدالت اجتماعی برای اقلیت‌های دینی از نگاه بیانیه گام دوم انقلاب

نشست تخصصی «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران، الگوی تحقق عدالت اجتماعی» امروز با حضور علما و بزرگان دینی اقلیت‌های مذهبی کشور و خانواده‌های معظم شهدای اقلیت‌های دینی، در تالار «ایوان شمس» برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ - 14January 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست تخصصی «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران، الگوی تحقق عدالت اجتماعی» امروز (سه‌شنبه) با حضور اسقف اعظم «سرکیس داویدیان» رهبر ارامنه کاتولیک ایران، موبد «اردشیر خورشیدیان» رییس انجمن موبدان تهران، «سیامک مره‌صدق» نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، «کارن خانلری» نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی، خاخام «یونس حمامی لاله‌زار» خاخام اعظم جامعه کلیمیان تهران، «آلبرت کوچویی» رییس انجمن آشوریان تهران و خانواده‌های معظم شهدای اقلیت‌های دینی، در تالار «ایوان شمس» برگزار شد.

«شهادت» یکی از بزرگ‌ترین ارزش‌های ارامنه است

اسقف اعظم «سرکیس داویدیان» در این نشست، ضمن محکومیت شهادت سردار «قاسم سلیمانی» و تسلیت جان‌باختن سرنشینان هواپیمای اوکراین، اظهار داشت: ما برای جان‌باختگان و همچنین صلح و آرامش در جهان، در کلیسا دعا خواهیم کرد.

وی افزود: امروز با توجه به آغاز مسیر گام دوم انقلاب، ما به‌عنوان اقلیت‌های دینی تلاش می‌کنیم تا در چارچوب پیشرفت کشور، در این مسیر گام برداریم.

رهبر ارامنه کاتولیک ایران با بیان اینکه جوانان ارمنی در دوران دفاع مقدس از هیچ اقدامی برای دفاع از کشور، فروگذار نکردند، گفت: شهادت در راه خدا و خاک کشور، از جمله بالاترین ارزش‌ها و از ارزش‌های اخلاقی و معنوی ماست.

وی خاطرنشان کرد: ما به‌هیچ‌وجه راضی به بازگشت به شرایط جنگ تحمیلی نیستیم؛ اما اگر خدای ناکرده جنگی دیگر رخ دهد، باز هم جوانان غیور ارمنی، به دفاع از مرز و بوم خویش خواهند پرداخت.

بررسی عدالت اجتماعی برای اقلیت‌های دینی از نگاه بیانیه گام دوم انقلاب

تحقق عدالت اجتماعی در گرو تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

«اردشیر خورشیدیان» نیز در این نشست، با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) فرموده‌اند که توحید مذهب همه ما ایرانیان است و همه ما ملت واحده هستیم، اظهار داشت: این اصل مهم انسان‌ساز و انسانیت‌گستر سرلوحه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همه روحانیون یکتاپرست می‌دانند که حقوق بشر حق خدادای همه مردم جهان است، افزود: تمام اقلیت‌های دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از موقعیت یکسان برخوردار شده‌اند و همگی نیز تابع قوانین مذهبی خود هستند.

رییس انجمن موبدان تهران خاطرنشان کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند، اگر ما انسان‌ها سه حقوق تعریفی «شرعی» (عقیدتی)، «عرفی» (فرهنگی) و «مدنی» (اجتماعی) خود را بر پایه حقوق خدادای انسان که حقوق بشر است، تدوین نکنیم، هرگز نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که الگوی واقعی تحقق عدالت اجتماعی از کوچک‌ترین واحد جامعه که «خانواده» است تا بزرگ‌ترین واحد اجتماعی که «جامعه جهانی» است، باشیم.

شهید «سلیمانی» امنیت و‌ صلح را برای مردم منطقه ‌و‌ ادیان گوناگون به ارمغان آورد

در ادامه نشست «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران، الگوی تحقق عدالت اجتماعی»، نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» امنیت و‌ صلح را برای همه مردم منطقه ‌و‌ مذاهب و‌ ادیان گوناگون از شیعه و‌سنی گرفته تا مسیحی و‌ آشوری، کلیمی و‌ زرتشتی به ارمغان آورد، اظهار داشت: اقلیت‌های سوریه از من می‌خواستند تا درود آن‌ها را به سردار سلیمانی برسانم. آن‌ها می‌گفتند که این ژنرال ایرانی بارها مردم سوریه را نجات داده است و وقتی نیز صحبت‌های مردم سوریه را به سردار «سلیمانی» ابلاغ کردم، وی تبسم پدرانه‌ای کرد که برایم تداعی‌گر‌ کرامت اسلامی بود.

«کارن خانلری» افزود: سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» با شهادتش تحکیم و ‌وحدت را ‌به ارمغان آورد و خداوند آدمیان بزرگ را چنین می‌آفریند تا پس از مرگ هم موجب خیرات شوند. کاش خدا به همه بصیرت می‌داد تا دریابند از هر قطره خونش هزاران نفر برای مبارزه با دشمنان می‌جوشد.

ارامنه و کلیمیان در میان اقلیت‌های دینی بیشترین حضور را در جنگ داشته‌اند

همچنین نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: انعکاس شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در اقصی‌نقاط کشور و نقشی که شهادت وی در توسعه وحدت ملی  ایفا کرد، شاید بتواند تا حدی، ضرر و زیان از دست دادن این سردار بزرگ را جبران کند.

وی با بیان این‌که سردار شهید «قاسم سلیمانی» یکی از نمونه‌های عدالت اجتماعی برای کل انسان‌ها بود، افزود: من بعد از شهادت وی، وقتی در منزلش نیز حضور یافته بودم، این نکته را به خانواده و اقوامش گفتم که انسان ممکن است به‌خاطر تعلقات مذهبی و یا تعلقات کشوری، برای دفاع از هموطنان خود جانفشانی کند؛ اما این‌که انسان به خارج از مرزهای کشور خود برود و برای انسان‌هایی خارج از دین و اعتقادت خودش جانفشانی کند، فقط از افرادی برمی‌آید که روح بزرگ و الهی دارند.

بررسی عدالت اجتماعی برای اقلیت‌های دینی از نگاه بیانیه گام دوم انقلاب

«سیامک مره‌صدق» تأکید کرد: سردار شهید «قاسم سلیمانی» در زمانی که مسیحیت شرقی در خطر قرار گرفته بود و داعش ارامنه و آشوری‌های سوریه و عراق را مورد تهاجم قرار داده بود، تنها کسی در جهان بود که به‌صورت تشکیلاتی با داعش می‌جنگید و کمک‌هایی که وی به آشوری‌ها و ارمنی‌ها کرد، به حدی بود که من در جلسه پارلمان اروپا به این موضوع اشاره کردم و گفتم که اروپایی‌ها باید از این موضوع خجالت بکشند؛ چراکه تنها کسی که از مسیحیان شرقی دفاع می‌کند، یک مسلمان در ایران است.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، به‌خصوص بعد از آغاز رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رویکردی که نسبت به اقلیت‌های دینی وجود داشته است، روزبه‌روز مثبت‌تر شده است.

«سیامک مره‌صدق» خاطرنشان کرد: ارامنه و کلیمیان در میان اقلیت‌های دینی بیشترین حضور را در جنگ داشته و در این راه به شهادت رسیده‌اند که این امر نشان می‌دهد وقتی رابطه شهروندی برقرار می‌شود، هم حقوق شهروندی به‌خوبی برقرار می‌شود و هم وظایف شهروندی به درستی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کزد: امیدواریم با تدابیر رهبر انقلاب اسلامی ایران و مقاومت مردم، مشکلات با دنیای خارج را به حداقل برسانیم و ثمره خون شهدای انقلاب و سردار شهید «قاسم سلیمانی» موجب شود تا مقاومت در سطح جهان به پیروزی رسد و‌ وعده همه ادیان که ضعیفان وارثان زمین‌خواهند بود، تحقق یافته و حکومت عدالت الهی برقرار شود.

کلیمیان در میدان مبارزه، هم‌گام با سایر افراد ملت ایران هستند

خاخام اعظم جامعه کلیمیان تهران نیز طی سخنانی در این نشست، شهادت سردار شهید «قاسم سلیمانی» را موجب همبستگی ملت ایران دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک حکومت دینی، اقلیت‌های دینی را به رسمیت می‌شناسد.

«یونس حمامی لاله‌زار» با بیان این‌که کلیمیان نیز در میدان مبارزه هم‌گام با سایر افراد ملت ایران هستند، افزود: یهودیت با صهیونیسم کاملاً جداست و نباید این دو را یکی گرفت. این مسئله مورد تاکید بنیان گذار انقلاب هم بوده است و صداوسیما باید به این مسئله توجه کند.

ضرورت تقویت انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه آشوری در چهل‌ساله دوم انقلاب

رییس انجمن آشوریان تهران نیز از دیگر سخنرانان نشست «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران، الگوی تحقق عدالت اجتماعی» بود که طی سخنانی، با اشاره به رویدادهای چهل‌ساله نخست انقلاب اسلامی و انتظارات جامعه آشوری در چهل‌ساله دوم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: نخستین زبان، خط، چرخ، موسیقی، ساخت شهرها و پیکرهای عظیم متعلق به آشوریان بوده است.

«آلبرت کوچویی» همچنین بر ضرورت تقویت انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه آشوری در چهل‌ساله دوم انقلاب اسلامی، تأکید کرد و خواستار تقویت و پشتیبانی فرهنگی، آموزشی و خدمت‌رسانی به جامعه ایران و تقویت و تکیه بر چندصدایی شد.

خاطرنشان می‌شود، در این نشست، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار سپهبد «شهید قاسم سلیمانی»، از خانواده‌های شهدای اقلیت‌های دینی نیز تجلیل شد.

بررسی عدالت اجتماعی برای اقلیت‌های دینی از نگاه بیانیه گام دوم انقلاب

به گزارش دفاع‌پرس، این نشست به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشگاه امام حسین (ع)، مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها