توافق امریکا و روسیه در مورد سوریه در شورای امنیت

امریکا و روسیه در مورد صدور قطعنامه ای در شورای امنیت درباره نحوه خلع سلاح شیمیایی سوریه به توافق رسیدند.
کد خبر: ۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۶ - 27September 2013

توافق امریکا و روسیه در مورد سوریه در شورای امنیت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از "الجزیره"، پس از گذشت چند هفته از اختلاف نظر میان اعضای شورای امنیت به ویژه روسیه و امریکا برای صدور قطعنامه ای در مورد سوریه، نمایندگان امریکا و روسیه توانستند به توافقی درباره پیشنویس قطعنامه ای به منظور خلع سلاح سورریه و نظارت بر روند آن دست یابند.

 در حالی که پس از توافق سیاسی وزیران امور خارجه امریکا و روسیه در ژنو در مورد تخریب سلاح های شیمیایی سوریه به منظور جلوگیری از وقوع جنگ و همچنین گسترش بحران در این کشور، اختلافاتی میان این دو عضو شورای امنیت در مورد صدور قطعنامه ای در شورای امنیت درباره وجود داشت، با توافق روز گذشته این دو کشور پیش نویس قطعنامه مورد توافق آنها به اعضای شورای امنیت به منظور رای گیری در مورد آن ارائه شد.

در این راستا "ویتالی چورکین" سفیر روسیه و "سامانتا پاور" سفیر امریکا در سازمان ملل با تایید توافق دو کشور اعلام کردند انتظار می رود شورای امنیت در نشست روز جمعه متن پیشنویس قطعنامه مورد توافق را به رای بگذارد.

گفتنی است متن این قطعنامه مورد توافق روسیه و امریکا از دولت سوریه می خواهد تا از ذخیره سازی بیشتر تسلحیات شیمیایی خودداری کرده و به بازرسان سازمان ملل اجازه دسترسی به کلیه زرادخانه های شیمیایی این کشور را بدهد. اما نکته مهم در مورد این قطعنامه این امر می باشد که به دلیل اینکه این قطعنامه در چارچوب فصل هفتم منشور ملل متحد صادر خواهد شد، در صورت عدم پیروی کامل سوریه از قطعنامه مزبور شورای امنیت مجاز خواهد بود اقدام نظامی یا غیرنظامی علیه سوریه اتخاذ نماید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار