قطعنامه خلع سلاح سوریه در شورای امنیت تصویب شد

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه خلع و تخریب تسلیحات شیمیایی سوریه را تصویب کرد.
کد خبر: ۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵ - 28September 2013

قطعنامه خلع سلاح سوریه در شورای امنیت تصویب شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از "الجزیره"، بعد از توافق روز گذشته نمایندگان روسیه و امریکا در مورد متن قطعنامه پیشنهادی درباره سوریه به منظور خلع سلاح شیمیایی این کشور و تخریب تجهیزات و تسلیحات شیمیایی آن، اعضای شورای امنیت در جلسه شب گذشته خود به اتفاق آرا قطعنامه مزبور را تصویب کردند.

گفتنی است متعاقب موافقت روسیه و چین با متن قطعنامه پیشنهادی، شورای امنیت برای نخستین بار موفق به تصویب قطعنامه ای در مورد سوریه شد.

این قطعنامه در حالی با واکنش مثبت دبیر کل سازمان ملل و نماینده سوریه در سازمان ملل مواجه شد که "بان کی مون" آن را اقدامی تاریخی و خبری امیدوار کننده در مورد سوریه توصیف کرده است. "بشار الجعفری" نماینده سوریه در سازمان ملل نیز ضمن بیان پایبندی سوریه به این تصمیم شورای امنیت بیان کرد: "این قطعنامه بیشتر نگرانی های دمشق و همچنین کشورهای حامی شورشیان مانند عربستان، ترکیه، قطر، امریکا و فرانسه را در نظر می گیرد".

شایان ذکر است متن قطعنامه شورای امنیت برنامه ارائه شده برای خلع سلاح شیمیایی سوریه را مورد تاکید قرار داده است و به دلیل اینکه این قطعنامه در چارچوب فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب شده است، در شرایطی که دولت سوریه از این برنامه پیروی نکند با پیامدهایی مانند امکان اتخاذ اقدامی نظامی علیه آن مواجه خواهد شد؛ هر چند اجرای این پیامدها نیازمند تصویب قطعنامه دیگری در شورای امنیت است.
 

نظر شما
پربیننده ها