به گزارش گروه بینالملل
دفاعپرس به نقل از رویترز، مدیران و تحلیلگران صنعت هوانوردی میگویند شرکتهای هواپیمایی کشورهای حاشیه خلیجفارس، که یک قطب مهم ترانزیتی بین اروپا و آسیا به شمار میرود، مسیرهای جایگزین چندانی برای پرواز بر فراز این منطقه ندارند، زیرا بخش عمده آسمان این منطقه بهدلیل استفادههای نظامی برای هواپیماهای مسافربری قابل استفاده نیست.
در جدیدترین تحولات نظامی این منطقه، یک پهپاد متجاوز آمریکایی در روز سوم ژانویه یک ژنرال ارشد ایرانی را ترور کرد و ایران نیز در روز هشت ژانویه با موشکهای نقطهزن، مقر نیروهای آمریکایی در عراق را هدف قرار داد؛ در میانه این تنشها نیز یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین به اشتباه بر فراز ایران ساقط شد.
شرکتهای هواپیمایی منطقه خلیجفارس در طی دهههای اخیر و با وجود تنشها و رویاروییهای نظامی منطقهای به ایرلاینهایی مطرح بدل شدهاند؛ هرچند که آنها تاکید دارند که هر اقدام احتیاطی را برای حفظ ایمنی مسافران به کار میگیرند، اما تغییر مسیر پروازها به سوددهی این شرکتها لطمه جدی میزند.
عادل الغائط معاون شرکت هواپیمایی امارات در این باره گفت: «آسمان ایران برای همه شرکتهای هواپیمایی منطقه مهم است.»
شرکت امارات و شرکت همکار آن فلای دوبی، به 10 شهر مختلف ایران و عراق پرواز دارند و به استفاده از آسمان هر دو کشور برای انجام سایر پروازهای خود ادامه داده اند.
شرکتهای کویت ایرویز و اتحاد ایرویز هم به استفاده از آسمان کشورهای ایران و عراق ادامه دادهاند.
اکبر الباکر مدیر اجرایی شرکت قطر ایرویز در حاشیه یک نمایش هوایی در کویت گفت: «ما به پرواز به ایران ادامه خواهیم داد زیرا ایران کشوری مهم برای ما و همسایه ماست و ما میخواهیم به مردم ایران خدمت کنیم.»
قطر از سال 2017 یعنی زمانی که کشورهای عربستان، امارات و چند کشور دیگر عربی روابط خود با دوحه را قطع کردند، روابط اقتصادی نزدیکتری با ایران برقرار کردهاند؛ در آن زمان، شرکت قطر ایرویز برای تداوم پروازهای خود و حفظ جایگاه دوحه بهعنوان یک قطب منطقهای به پرواز از آسمان ایران روی آورد.
انتهای پیام/ 421