مادران شهدا فرزندان حضرت زهرا (س) هستند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعریف از مقام بلند حضرت زهرا (س) ایشان را الگوی بی‌مانند مادران شهدا می‌دانند و در مقابل معتقدند مادران شهدا، رهروان و فرزندان آن حضرت هستند.
کد خبر: ۳۸۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۵ - 29January 2020

مادران شهدا فرزندان حضرت زهرا (س) هستندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دین اسلام از لحظه رویش و گسترش خود در مکه تا امروز که در همه نقاط جهان رسوخ کرده هیچ زن ممتاز مانند حضرت زهرا (س) را معرفی نکرده که امامان (ع) بعد از امیرالمومنین خود را زیر لوای آن حضرت بدانند. زنی که در همه لحظات حیات کوتاه اما پر برکتش و از لحظه شهادت مظلومانه تا امروز سبب هدایت و راهنمایی مردان و زنان حقیقت طلب بوده است.

نمونه بارز آن را در هشت سال دفاع مقدس شاهد هستیم، رزمندگان بسیاری به شوق آنکه منتقم خون حضرت زهرا (س) هستند دل به دریای آتش دشمن می‌زدند.

شناخت مقام بلند دختر پیامبر (س) عملا غیر ممکن است اما با سیری در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌توان در حد بضاعت به درکی از سیره آن حضرت رسید. در ادامه فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب را می‌خوانید:

فرزندان حضرت زهرا (س)

«شما بدانید زنان مسلمان در بسیاری از نقاط دنیا به شما نگاه می‌کنند و از شما یاد می‌گیرند. این‌که می‌بینید در بعضی از کشورهای غربی، در بعضی‌ از کشورهای مسلمان اما با حکومتهای غیر اسلامی، این‌طور حجاب اسلامی مورد تهاجم دشمنان دین قرار می‌گیرد، نشان دهنده‌ گرایش زنان به حجاب‌ است. در کشورهای همسایه‌ ما، آن‌جاهایی که به حجاب اهتمام نمی‌شد.

در کشورهای اسلامی که بنده خودم از نزدیک بعضی جاها را دیدم که هرگز اسمی از حجاب در آن‌جا آورده نمی‌شد؛ در مدت بیست ساله‌ بعد از انقلاب، زنان؛ بخصوص زنان روشنفکر و بخصوص دختران دانشجو، به حجاب گرایش پیدا کردند؛ علاقه پیدا کردند؛ رو آوردند و حجاب را حفظ کردند؛ که نمونه‌هایش علاوه‌ بر اینها در کشورهای غربی هم مشاهده شده است. شما الگویید، شما نمونه‌اید.

بدانید امروز در هیچ جای دنیا زنانی که مثل این مادران شهدای ما، مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیستند. در جامعه‌ ما، مادرانی‌ با این خصوصیات که از پدرها بهتر و قویتر و آگاهانه‌تر ایستادند، در این میدان بسیارند. این همان تربیت اسلامی است؛ این همان دامان پاک و مطهر و نورانی‌ فاطمه‌ زهرا (س) است. شما دختران فاطمه هستید؛ فرزندان فاطمه‌ زهرا هستید؛ دنباله‌روان فاطمه‌ زهرا هستید.»

در دیدار جمعی از بانوان ۱۳۷۹/۰۶/۳۰

«در فضیلت حضرت صدیقه‌ی کبرا (س) همه مسلمین متفقند، شیعه و سنی ندارد. در کتب اهل سنت و شیعه این حدیث آمده است: فَاطِمَةُ سَیِدَةُ نِسَاءِ اَهلِ‌ الجَنة؛ این بالاتر از سَیِدَةِ نِساءِ العالَمین است. برترین، برجسته‌ترین، مؤمن‌ترین و زنان شهید، آنهایی که خدای متعال در قرآن از آنها با عظمت یاد کرده است، همه‌ اینها در بهشت جمعند؛ و فاطمه‌ زهرا (س) [در این میان] مقام والا و بالاتری دارند. درس شجاعت، درس فداکاری، زهد در دنیا، معرفت درس‌ها فاطمه‌ی زهرا (س) است به همه‌ بشر است.»

در دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۳۹۶/۱۱/۲۹

«حقیقتاً، زبان و قاصر است که بخواهد از مقام فاطمه زهرا (س) تعریف و تجلیل کند؛ کسی مثل پیغمبر (ص)، وقتی فاطمه‌ زهرا (س) او وارد می‌شد، نه فقط بلند می‌شد، بلکه بلند می‌شد و به سمت او می‌رفت. این بحث پدر ـ فرزندی نیست. پیغمبر خدا (ص) اینگونه از فاطمه‌ زهرا (ص) تجلیل می‌کند؛ رضای او را رضای خود، رضای خود را رضای خدا؛ سخط او را سخط خود، سخط خود را سخط خدا اعلام می‌کند؛ این‌ها مقامات فاطمه‌ی زهرا (س) است.»

در دیدار مداحان ۱۳۹۱/۰۲/۲۳

«فاطمه‏ زهرا (س) کلمةاللهِ پرمضمون و دریایی ژرف و عمیق است. هر چه فکر انسان، ذوق انسان، طبع ظریف صاحبان طبع در این زمینه کنکاش بیشتری کند، تدبر و تأمل بیشتری کند، گوهرهای بیشتری به دست خواهد آورد.»

در دیدار مداحان ۱۳۸۷/۰۴/۰۴

«[اینکه] فاطمه‌ زهرا (س) در عمر کوتاه خود به مقام سیده‌ نساء عالمین [می‌رسد یک معجزه ] است. این چه عامل و نیرویی است، چه قدرت متحول‌کننده‌ عمیق درونی است که از یک انسان در این مدت کوتاه، می‎تواند چنین اقیانوس معرفت و عبودیت و قداست و عروج معنوی بسازد؟ خود این، معجزه‌ی اسلام است.»

در دیدار مداحان ۱۳۸۶/۰۴/۱۴

«ارزش فاطمه‌ زهرا (س) به عبودیت و بندگی خداست. اگر بندگی خدا در آن حضرت نبود، او صدیقه‌ی کبری نبود. صدیق یعنی چه؟ صدیق کسی است که آنچه را می‌اندیشد و می‌گوید، صادقانه در عمل آن را نشان دهد. هرچه این صدق بیشتر باشد، ارزش انسان بیشتر است؛ می‌شود صدیق؛ صدیقین پشت سر نبیین‌اند. این بزرگوار صدیقه کبری است؛ یعنی برترین زن صدیق. این صدیق بودن به بندگی خداست. اساس، بندگی خداست.

در دیدار مداحان ۱۳۸۴/۰۵/۰۵

« شهادت [فاطمه زهرا (س)] مصیبتی نیست که در برهه‌ایی از زمان اتفاق افتاده باشد و الان ما به یاد آن اشک بریزیم؛ نه، این مصیبت همیشه‌ زمان است. مصیبت شهید کردن امیرالمؤمنین، فقط برای آن زمان خسارت نیافرید؛ برای طول تاریخ بشر خسارت ایجاد کرد. فاطمه‌ زهرا (س) در بستر بیماری به زنان مدینه فرمود اگر علی را بر سر کار می‌گذاشتند، راه زندگی را برای مردم هموار می‌کرد. نمی‌گذاشت ـ  به تعبیر من ـ اقتدار حکومت و روحیه‌ حکومتگری اسلام اندکی به پیکر جامعه‌ اسلامی زخم بزند؛ نمی‌گذاشت ذره‌یی آسیب ایجاد کند.

کار را پیش می‌برد و از هر آسیبی هم جلوگیری می‌کرد. بهترین شکل حکومت کردن این است که حکومت به مردم زخم نزد؛ زندگی مردم را هم از لحاظ مادی و معنوی آباد کند. این [جملات] را فاطمه زهرا (س) آن روز فرمود. [بعد از 25 سال] بالاخره امت اسلامی جمع شدند و امیرالمؤمنین را سر کار آوردند. امیرالمؤمنین در چهار سال و نُه ماه کارهای بزرگی انجام داد.

کارهایی را پایه‌گذاری کرد که اگر شمشیر غدر و خیانت نمی‌بود و این جنایت بزرگ به وسیله‌ی ابن‌ملجم و عناصر پشت پرده‌ آن صورت نمی‌گرفت، امیرالمؤمنین این راه را ادامه می‌داد و باز دنیای اسلام شاید تا قرن‌ها بیمه و تأمین می‌شد. لذا مصیبتی که آن روز وارد شد، مصیبت همیشه است.»

در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۸۳/۰۸/۱۵

«درباره‌ی مقامات صدیقه‌ طاهره (س) زبان و گفتار ما یارای بیان ندارد؛ نمی‌شود توصیف کرد؛ وصف او از حد معمولی بیانی ما بالاتر است؛ اما با زبان هنر تا حدودی می‌شود ذهن‌ها را نزدیک برد؛ این‌که بنده روی مداحی و شعر و سرودهای اسلامی تکیه می‌کنم، به همین خاطر است.

با بال و پر هنر می‌شود مقداری ذهن را نزدیک کرد، ولی به حقیقت آن‌ها در مقام توصیف نمی‌شود رسید. البته کسانی که دل‌ها و عمل‌شان را پاک کنند، جسم و جان خودشان را تطهیر کنند، تقوا و پرهیزگاری و پاکدامنی را پیشه‌ی خودشان کنند و خودشان را تربیت کنند و مقداری از این آلودگی‌ایی که بنده و امثال بنده دچارش هستیم، خودشان را بیرون بیاورند، چشم‌هایشان می‌تواند ببیند؛ اما باز آن‌ها هم نمی‌توانند توصیف کنند.

لیکن دل‌های پاک و چشم دل بینای آنها می‌تواند انوار قدسیه‌ اهل بیت و از جمله صدیقه‌ی کبری (س) را تا حدودی از نزدیک ببیند و مقامات آنها را درک کند. ما نشانه‌هایی داریم. این‌که از قول پیغمبر اکرم نقل شده است که: فداها ابوها، خودش یک نشانه است، عظمت است. این‌که همه‌ دنیای اسلام از آن روز تا امروز، این بانوی بزرگوار را با چشم عظمت و جلالت نگاه می‌کنند، این هم خودش یکی از آن نشانه‌ها و علامت‌هاست.

امکان ندارد که همه‌ عقلا، علما و متفکران با نحله‌ها و عقاید مختلف در همه‌ تاریخ یک امت و ملت، بر مدح و ستایش یک مرکز متفق‌القول باشند. این نیست مگر عظمت توصیف‌ناپذیر آن مرکز؛ این خودش یک علامت است. همه‌ این عظمت‌ها مربوط به یک بانوی هجده ساله؛ است. از آن تکریمی که امیرالمؤمنین برای ایشان قائل است، و از آن تکریمی که در روایات و کلمات همه‌ ائمه (ع) درباره‌ فاطمه‌ زهرا (س) آمده انسان می‌فهمد که چه عظمت و شیفتگی‌ایی در کلمات ائمه (ع) نسبت به فاطمه‌ زهرا (س) موج می‌زند.

هر یک از ائمه (ع) شط خروشانی هستند که فضای معرفت و استعدادهای بشری را سیراب و بارور کرده‌اند و همه‌ این جویبارها از این چشمه سرازیر می‌شوند؛ ائمه‌ (ع) بعدی، از برکات فاطمه‌ زهرا (س) هستند.»

در دیدار مداحان ۱۳۸۳/۰۵/۱۷

«در دنیا و در رسانه‌های جمعی عالم، در طول سال‌های متمادی، کسانی که نه برای زن، نه برای جنس انسان و نه برای کرامت‌های انسانی، جز در محاسبه‌ با پول‌ ارزشی قائل نیستند. مسأله‌ زن را هم برای خودشان در میدان‌های مختلف به‌ صورت یک سرمایه و یک وسیله‌ سوداگری درآوردند؛ روی آن بحث می‌کنند، فرهنگ‌سازی می‌کنند، تبلیغ می‌کنند و ذهن‌های مرد و زن همه‌ دنیا را در سر دو راهی یک وسوسه و گمراهی بزرگ قرار می‌دهند.

در چنین شرایطی، جا دارد زن مسلمان با تأمل در مفاهیم اسلامی و ارزشگذاری‌های اسلامی و با دقت در خطوطی که در نظام اسلامی برای پیشرفت زنان و مردان پیش‌بینی شده است، هویت خود را بازیابی کند و قامت رسای استدلال را در مقابل سفسطه‌ها و وسوسه‌های عوامل صهیونیسم و سرمایه‌گذاری و زراندوزی به نمایش درآورد.»

در دیدار جمعی از بانوان ۱۳۷۹/۰۶/۳۰

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار