یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

وجه تمایز ارتش ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی

پیروزی انقلاب اسلامی به میزان قابل توجهی مرهون اطاعت‌پذیری بدنه ارتش از امامِ امت و همراهی و همگامی ارتش با حرکت‌های انقلابی مردم بود.
کد خبر: ۳۸۲۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶ - 03February 2020

وجه تمایز ارتش ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ مرحوم آیت‌الله طالقانی را در دوران ستم‌شاهی به دلیل فعالیت‌های انقلابی و مبارزه با رژیم ستم‌شاهی، بازداشت و به یکی از پادگان‌های ارتش منتقل کردند. در آنجا ایشان با صحنه ناراحت‌کننده‌ای مواجه شد. قضیه از این قرار بود که یک افسر ارشد ارتش شاهنشاهی، خودروی خود را در قسمتی از پارکینگ که نسبت به سایر قسمت‌ها از موقعیت مناسب‌تری برخوردار بود، پارک کرد و زمانی که قصد داشت به سمت محل کارش برود، یک سرجوخه (یا گروهبان) آمریکایی به آن افسر ارشد ایرانی گفت اینجا محل پارک خودروی من است و باید خودروی خود را به جای دیگری منتقل کنی. افسر ایرانی هم با توجه به شرایط آن دوران، ناچار به اطاعت از درجه‌دار دون‌پایۀ آمریکایی شد.

آیت‌الله طالقانی با مشاهدۀ این صحنه، رو به نفراتی که ایشان را بازداشت کرده بودند، گفت که هنگام دستگیری‌ام، از من سوال کردید که برای چه در حال مبارزه با این رژیم هستم. دلیلش همین است که دیدید. ما ارتشی می‌خواهیم که مستقل باشد و از بیگانه فرمان نبرد.

در خصوص وابستگی و سرسپردگی ارتش شاهنشاهی به آمریکا یک افسر ارتش نیز این‌گونه روایت کرده است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در یکی از پادگان‌های ارتش نامه‌ای از ژاندارمی را مشاهده کردم که در آن از ارتش درخواست شده بود پنج عدد خمپاره به ژاندارمری واگذار شود. در ذیل این نامه پاراف شده بود که در صورت موافقت مستشار نظامی (افسر آمریکایی) خمپاره‌ها به ژاندارمری تحویل داده شود.

این وضعیت ارتش ایران در دوران حکومت پهلوی بود؛ ارتشی که بدون اجازۀ مستشاران نظامی آمریکا حتی اجازۀ انجام ساده‌ترین امور را هم نداشت.

اما همین ارتش زمانی که با انقلاب اسلامی همراه می‌شود و به ندای امام خمینی (ره) لبیک می‌گوید، به یک ارتش انقلابی تبدیل می‌شود. ارتشی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حماسه می‌آفریند و در کنار سایر نیروهای مسلح، پیام‌آور امنیت و آرامش برای ملت ایران می‌شود.

در واقع پیروزی انقلاب اسلامی به میزان قابل توجهی مرهون اطاعت‌پذیری بدنه ارتش از امامِ امت و همراهی و همگامی ارتش با حرکت‌های انقلابی مردم بود.

ارتش جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب تاکنون حوادث بسیاری را پشت سر گذاشته و از میدان آزمون‌های سختِ وفاداری به اسلام و انقلاب، سربلند بیرون آمده است که حضور در میادین مقابله با غائله‌های مختلف در ماه‌های نخست پس از پیروزی انقلاب، حضور در عرصه سخت و طولانی جنگ تحمیلی، حراست از مرزهای کشور، حضور در عرصه مقابله با تروریسم در سوریه و مقابله با داعش در عراق و همچنین یاری‌رسانی به مردم در هنگام بروز حوادث طبیعی از آن جمله است.

این ارتش که زمانی افسران آمریکایی برای آن تعیین تکلیف می‌کردند، پس از پیوند خوردن با انقلاب اسلامی، اکنون به مرحله‌ای از پیشرفت رسیده که تمامی نیازهای خود را در عرصه‌های زمینی، هوایی و دریایی با استفاده از ظرفیت جوانان این سرزمین تأمین می‌کند و چشم به بیگانه ندارد. ساخت و بهینه‌سازی انواع جنگنده، تانک، نفربر، سلاح‌های انفرادی و ضد زره، ناوشکن، زیردریایی و... مؤید همین مطلب است.

ارتش جمهوری اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را «ارتش حزب‌الله» نامیده‌اند، طی سال‌های گذشته پیوندی مستحکم‌تر با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برقرار کرده است تا به همراه خیل عظیم رزمندگان جبهه مقاومت، منادی اخراج شیاطین آمریکایی و متحدان آن‌ها از منطقه باشد.

انتهای پیام/ 200

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
0
0
خدا ارتشی ها و سپاهی های مارو حفظ کنه
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار