احمد جهان بزرگی:

جمهوریت در بطن احکام اسلام است/ دلایل ماندگاری انقلاب اسلامی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه عزت و سربلندی در رأس دستاورد‌های انقلاب است، گفت: مطابق نظر امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی جمهوریت در بطن احکام اسلام وجود دارد.
کد خبر: ۳۸۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ - 08February 2020

جمهوریت در بطن احکام اسلام است/ دلایل ماندگاری انقلاب اسلامیبه گزارش گروه سایر رسانه‌‎های دفاع‌پرس، «حجت الاسلام احمد جهان بزرگی» به مناسبت دهه فجر در گفت‌وگویی، اظهار داشت: اراده خداوند تبارک و تعالی اولین دلیل ماندگاری این انقلاب است. امام (ره) با توجه به تجربه شخصی و همچنین آموزه‌های اسلامی بارها تأکید می‌کردند و به اراده خداوند تبارک و تعالی در شکل گیری انقلاب و تداوم آن خیلی اعتقاد داشتند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به همین ترتیب روی این مطلب خیلی تأکید می‌کنند که اراده خداوند بر این قرار گرفته که این انقلاب تداوم پیدا کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت خداوند هنوز ملت ایران را دوست دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: دلیل دوم این است که این انقلاب از آغاز به مردم اهمیت زیادی داده است. از همان زمان قبل از انقلاب نهضت بر دوش مردم بوده است و مردم اکثراً این احساس را دارند که این انقلاب و حکومت متعلق به آن هاست. بنابراین چون این نظام یک نظام مردمی است، مردم هم نظام و انقلاب شأن را دوست دارند و سعی می‌کنند آن را حفظ کنند. سومین دلیل هم نفس امامین انقلاب است.

حضرت امام با آن تقوایی که داشتند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با این تقوایی که دارند و از خود نشان داده‌اند، خود این مسئله تأثیر زیادی بر جامعه می‌گذارد و در حفظ انقلاب مؤثر است.

وی ادامه داد: همچنین مسئله شهدا، نفس شهدا و نفس مادران شهدا این انقلاب را حفظ می‌کند. این مسئله خیلی مهمی است و امام نیز بر آن تأکید می‌کردند که ما این انقلاب را از شهدا داریم. در این نظام هنوز مردم احساس می‌کنند که دارند به تکلیف شأن عمل می‌کنند. چون مبتنی بر امامتی است که امامش نایب امام زمان (ع) است و این نظام را که پس از ۱۴۰۰ سال که از صدر اسلام می‌گذرد به وجود آمده و بر اساس احکام اسلام یک حکومتی تشکیل شده و فردی که مورد تأیید امام زمان است به عنوان نایب در رأس آن قرار گرفته، بنابراین این حکومت ولایی را باید حفظ کنند. هنوز این احساس در بین مردم ما وجود دارد.

احمد جهان بزرگی سپس گفت: این نظام هنوز با فساد مبارزه می‌کند و عموماً آن مترفینی که در جامعه ایجاد فساد می‌کنند، مورد هجمه نظام قرار می‌گیرند و این مسئله نیز باعث تداوم انقلاب و نظام شده است. خداوند متعال هم می‌فرمایند: «وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا». وقتی ما اراده کنیم که یک قریه و شهر یا مملکتی را از بین ببریم و مردم آن را هلاک کنیم، می‌گوئیم آن‌هایی که مترف هستند یعنی آن‌هایی که زیاده طلب هستند و ثروت شأن را در جهت فساد به کار می‌برند در آن جامعه شروع می‌کنند به فسق و فجور و انجام فساد. در نتیجه عذاب بر آنها واجب می‌شود و خداوند می‌فرماید من آن جامعه را بعد از این در هم می کوبم.

وی اضافه کرد: هنوز این نظام دارد با فساد مبارزه می‌کند، پس یکی از پایه‌های استحکام خود را حفظ کرده است. حضرت امیر (ع) عبارتی دارند که نشان دهنده این است که خداوند حکومت هر ملتی را بر اساس لیاقت آنها قرار می‌دهد. مردم ما هنوز لیاقت یک نظام اسلامی را دارند، بنابراین خداوند هنوز این نظام را برای جامعه اسلامی ایران حفظ کرده است.

احمد جهان بزرگی افزود: دلیل آخر ماندگاری این انقلاب هم دستاوردهای این انقلاب برای مردم است که در رأس آنها عزت و سربلندی است. فقط به عنوان نمونه مسئله عزت و سربلندی مردم ایران را عرض می‌کنم. شما می‌بینید که مردم ایران چگونه آمریکا را ذلیل کرده‌اند. بعد از پشت سر گذاشتن ۱۰۰ سال استعمار مردم ایران امروز در پرتو نظام اسلامی می‌توانند جواب یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های استکباری دنیا را بدهند که این خیلی مهم است. جلوی گسترش اسرائیل را گرفتند که می‌خواست تمام ساحل شرقی مدیترانه را به تصرف خود درآورد و تا سال حدود ۶۱ تا نیمه بیروت هم جلو رفت، اما به همت انقلاب اسلامی و مردم ایران عقب زده شد و امروز ششمین ارتش قدرتمند دنیا به یک ارتش بسیار ضعیف در چهارچوب سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده است. داعیه گسترشی که اسرائیل داشته امروز تبدیل شده به اینکه فعلاً حتی نمی‌تواند خودش را حفظ کند.

وی در ادامه عنوان کرد: همیشه این طور بوده که «وَلَن تَرضی عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصاری حَتّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم». این آیه شریفه نکته بسیار مهمی را بیان می‌کند. به این نکته اشاره دارد که یهود و نصارا هیچ وقت از شما راضی نخواهند شد و دست بر نخواهند داشت، مگر اینکه شما از دین تان دست بردارید و از دین آنها پیروی کنید. یعنی شما اصلاً دست از اسلام و انقلاب تان بردارید. بنابراین امروز می‌توان گفت ما مورد هجمه مستقیم ۵۰ کشور هستیم. اینها هم در جنگ تحمیلی و امروز هم در جنگ اقتصادی و جنگ روانی و جنگ تبلیغاتی در فضای مجازی به ما حمله‌هایی می‌کنند.

احمد جهان بزرگی اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله امروز ما حفظ اتحاد است. البته اتحاد نه با آن‌هایی که می‌خواهند پایه‌های نظام اسلامی را سست کنند و می‌گویند ما قبول نداریم که احکام اسلام در جامعه حاکم شود. ما مردم بایستی اتحادمان را با هم حفظ کنیم. هر چند رأی های مختلفی ممکن است داشته باشیم، اما وحدت خود را حفظ کنیم و در برابر این هجوم ها با توکل بر خداوند تبارک و تعالی جلوی دشمن بایستیم. بحمدلله می‌بینیم که مردم هم در همه مقاطع برای حفظ نظام و انقلاب با اتحاد آمده‌اند که تجلی آن را هر ساله در ۲۲ بهمن شاهد هستیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها در همان مسئله حکومت اسلامی است. حکومت اسلامی به دنبال اجرای احکام الهی است. تفاوت اساسی در همه حکومت‌ها در مبنای قانون است. در طول تاریخ ۱۰ نوع حکومت در جوامع مختلف تحقق خارجی پیدا کرده است. یکی از این ۱۰ نوع مردم سالاری اسلامی است که به عبارت دیگر به آن حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی می‌گوئیم. در این بین فقط حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی است که داعیه مبتنی بودن احکام و قوانینش بر دستورات دینی و الهی را دارد. بقیه چنین داعیه‌ای را ندارند.

احمد جهان بزرگی همچنین گفت: در حکومت‌های دیگر آن چیزی که مشخص است لیبرال دموکراسی است که قوانینش را مبتنی بر مکتب لیبرالیسم می‌گذارد یا سوسیال دموکراسی که قوانینش مبتنی بر سوسیالیسم است. دومین تفاوت انقلاب ما مردمی بودن است. یکی حکومت وقتی می‌خواهد تغییر کند با سه نوع ضربه می‌تواند تغییر کند: انقلاب، کودتا و جنگ داخلی یا خارجی. در طول تاریخ حتی حکومت‌هایی که به وسیله انقلاب سر کار می آیند ممکن است به مشارکت مردم اهمیت ندهند و حکومت را به دست یک طبقه خاص بسپارند که آن طبقه دیکتاتوری ایجاد کند. یعنی حتی در پرتو انقلاب هم ممکن است حکومت بعدی به یک نوع حکومت دیکتاتوری تبدیل شود.

وی ادامه داد: در کودتاها عموماً حکومت دیکتاتوری به وجود می‌آید. در جنگ‌های سنگین داخلی و خارجی هم باز به همین ترتیب. اسلام به کودتا و جنگ برای تسلط بر جامعه اعتقاد ندارد بنابراین با انقلاب بر سر کار می‌آید و انقلاب به وسیله مشارکت مردم است. پس حکومتی هم که شکل می‌گیرد باید یک حکومت مردمی باشد و مردم باشند که در مسائل شأن تصمیم گیری می‌کنند. این هم یکی دیگر از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با انقلاب‌های دیگر است.

احمد جهان بزرگی سپس عنوان کرد: شما انقلاب فرانسه را ببینید. ۲۰ سال هم طول نمی‌کشد که با دیکتاتوری ناپلئون مواجه می‌شود و با آن جنگ‌های خارجی که آزادی مردم را از بین می‌برد. انقلاب‌های دیگر عموماً فقط به مادیات مردم توجه می‌کنند، در صورتی که انقلاب اسلامی به معنویات مردم هم توجه می‌کند، چون امام معتقد بودند که مکتب اسلام این طور نیست که همه شئونات مردم را خورد و خوراک بداند. انبیا آمده‌اند تا انسان‌ها را به راه راست هدایت کنند و به معنویات انسان‌ها بپردازند. انقلاب اسلامی هم به همین خاطر ایجاد می‌شود برای اینکه زمینه معنوی شدن مردم را فراهم کند و نه اینکه آنها را به زور به بهشت ببرد که برخی از افراد سعی می‌کنند این را به عنوان مستمسکی برای کوبیدن حکومت اسلامی استفاده کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما باید به شعارهای انقلاب بازگشت کنیم. شعاری که مردم در آن روز می‌دادند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. در درون این شعار همه اولویت‌ها نهفته است. نباید از این شعارها عدول کنیم و آنها را نادیده بگیریم. خیلی‌ها می‌خواهند با حرف شأن یا عمل شأن این آرمان‌ها را نادیده بگیرند. استقلالی که مردم ما می‌خواستند و برای آن انقلاب کردند، نفی سلطه گری و سلطه پذیری است. امروز ما در جامعه شاهد هستیم که خیلی از افراد تلاش می‌کنند تا به بهانه‌های مختلف ما را تحت سلطه قدرت‌های بزرگ ببرند و عزت ما را از بین ببرند.

احمد جهان بزرگی تأکید کرد: اگر در جامعه گفتمان انقلاب اسلامی کمرنگ شود باعث می‌شود که استقلال ما مخدوش شود. وقتی ما گفتمان دیگری به غیر از اسلام را پذیرفتیم آنها سعی می‌کنند به وسیله پذیرش گفتمان آنها بر ما تسلطی را ایجاد کنند و بر ما مسلط شوند. استقلال ما از بین می‌رود و بنابراین باقی مسائل مثل آزادی، عدالت، پیشرفت، امنیت و … هم تحت الشعاع قرار می‌گیرد و ما نمی‌توانیم روی پای خودمان بایستیم. امروز می‌بینیم که متأسفانه با مذاکرات متعددی که انجام شده مقداری از عزت ما از بین رفته و استعمارگرانی که از در بیرون شأن کردیم سعی کردند از پنجره وارد شوند و دوباره ما را تحت سلطه خودشان قرار دهند.

وی اضافه کرد: اولویت بعدی آزادی است. اسلام بنا را بر آزادی گذاشته است. «کُلُّ شَیْ‌ءٍ هُوَ لَکَ حَلَالٌ حَتَّی تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ بِعَیْنِهِ». خداوند تبارک و تعالی اجازه داده که ما از همه چیز استفاده کنیم به جز چیزهایی که خود خداوند برای ما خط قرمز قرار داده است. بنابراین نقطه عزیمت در اسلام آزادی است. آزادی بیان، تفکر، شغل، مکان زندگی و بسیاری از آزادی‌های دیگری که امروز به عنوان حقوق شهروندی بیان می‌شوند و آن‌هایی که با اسلام مغایرت ندارد این آزادی‌ها باعث رشد جامعه و افراد می‌شود. شهید مطهری در این زمینه خیلی تأکید دارند که مردم را آزاد بگذارید حتی اگر در جاهایی اشتباه انتخاب کردند، ولی این باعث رشد می‌شود.

احمد جهان بزرگی اظهار داشت: مسئله جمهوریت هم اهمیت دارد. باید واقعاً به مردم توجه شود و این مسئله از اولویت‌های نخبگان سالم جامعه ماست. به مردم اهمیت داده شود و مشارکت آنها در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی در نظر گرفته شود و به رسمیت شناخته شود تا مردم هم احساس کنند خودشان دارند بر خودشان حکومت می‌کنند و خودشان تصمیم می‌گیرند. حتی اگر این تصمیم در مواردی اشتباه باشد. در مورد اسلامیت نظام که بعد دیگر جمهوری اسلامی است هم نخبگان باید توجه داشته باشند. افرادی که شهید می‌شوند مثل شهید بزرگوار ما حاج قاسم سلیمانی نیز که جانش را کف دست خود گذاشت تا انقلاب اسلامی را حفظ کند بر بعد اسلامیت خیلی تأکید می‌کردند که اگر اسلام نباشد هیچ چیز نخواهد بود.

وی سپس گفت: اسلامیت نظام باید حفظ شود و مردم اصلاً برای این قیام کردند. یکی از نکات مهم پیرامون اسلام این است که اسلام عدالت را در صحنه اجتماع نوید می‌دهد. عدالت علاوه بر اینکه به این معناست که هر چیزی را سر جای خود قرار دهیم، عدم تبعیض هم در عدالت مهم است. یعنی در جامعه تبعیض نباشد. اگر سفره‌ای در مسائل مادی پهن شده است همه با عدالت محوری از آن بهره مند شوند تا هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد. حضرت امام می‌فرمودند این افراد سرمایه دار مُسرف و ریخت و پاش کننده که دوست دارند در کاخ‌ها زندگی کنند را در مناسب حکومتی خودتان جای ندهید. اینها نمی‌گذارند عدالت در جامعه اجرا شود. امروز می‌بینیم که چگونه برخی افرادی که وابسته به کاخ‌ها هستند روحیه سلطنت طلبی و شاهنشاهی پیدا می‌کنند.

احمد جهان بزرگی افزود: از اولویت‌های دیگر در بعد اسلامیت این است که همه افراد در برابر قانون مساوی باشند و در مسائل اقتصادی از فرصت‌های برابر برخوردار باشند. اینها چیزهایی است که اگر چه خیلی روشن و دم دستی است و ما می‌بینیم که خیلی از افراد روی همین مسائل تکیه می‌کنند، اما در صحنه عمل کسانی که می‌خواهند انقلاب را منحرف کنند اینها را در جامعه کمرنگ می‌کنند و در عمل با اینها مبارزه می‌کنند. در سخن خودشان را پیرو مساوات، عدالت، فرصت‌های برابر و پیرو اسلام نشان می‌دهند، ولی وقتی در خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند. یعنی سعی می‌کنند از مواهبی برخوردار شوند که همه افراد جامعه از آن بهره مند نیستند.

وی همچنین عنوان کرد: هم حضرت امام و هم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این معتقد بوده‌اند که حکومت و حاکمیت مردم در بطن احکام اسلام وجود دارد. البته باید به این توجه داشته باشیم که حکومت و حاکمیت مردم در طول تاریخ با واژه‌های مختلفی از آن یاد می شده است. این گونه نبوده که مثلاً وقتی کنفوسیوس در چین درباره حکومت مردم صحبت می کرده واژه دموکراسی را به کار ببرد. یا عرب‌ها که از تعبیر حکومت الشعب استفاده می‌کنند. حاکمیت و حکومت مردم حداقل از ۳ هزار سال پیش مطرح بوده است. این طور نیست که از زمان قرارداد وستفالیا دموکراسی یا حکومت مردم مطرح شده باشد.

احمد جهان بزرگی در ادامه گفت: واژه دموکراسی یک واژه لاتین است که از «دموس» و «کراتوس» یا «دمو» و «کراتیا» تشکیل شده است. این واژه یک واژه غربی است. دموکراسی هم امروز مثل خیلی از واژه‌ها که در زبان ما وارد شده است در جامعه ما به رسمیت شناخته شده است. بنابراین برای حکومت و حاکمیت مردم که از سه هزار سال پیش به این طرف مطرح بوده امروزه ۳ واژه جمهوریت، دموکراسی و مردم سالاری را به کار می بریم. باید هر کدام از این پدیده‌ها را بشناسیم تا بعد بگوییم که آیا اسلام با این موافق است یا خیر و در احکام اسلام بوده است یا خیر.

وی اضافه کرد: مشخصه دموکراسی این سه مورد است: مشارکت مردم در مسائل سیاسی، آزادی‌های نسبی و تساوی در برابر قانون. این دموکراسی یا مردم سالاری که این سه مشخصه را دارد ما می‌بینیم که در احکام اسلام هم وجود داشته است. جزو احکام امضایی اسلام هم هست. یعنی این گونه نبوده که در گفتمان‌های قبل از اسلام آزادی، مشارکت و تساوی نباشد. خیر اینها در گفتمان‌های قبل بوده و اسلام آمده اینها را جز احکام امضایی خود قرار داده است. بنابراین دموکراسی، جمهوریت و مردم سالاری که ۳ واژه برای یک پدیده هستند در دل احکام اسلامی است.

احمد جهان بزرگی در پایان گفت: امام می‌فرمایند دموکراسی در اسلام مندرج است. یعنی در احکام اسلام وجود دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم می‌فرمایند این گونه نیست که ما جمهوریت را از دیگران آموخته باشیم، بلکه جمهوریت در بطن احکام اسلام است. وقتی می‌گوئیم حکومت اسلامی آن سه مفهوم هم در دل این وجود دارد و نمی‌توانیم اینها را از اسلام جدا کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها