آیت الله حائری شیرازی در همایش مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

تحریم‌ها ظرفیت جامعه را افزایش می‌دهد/ لزوم گنجاندن وصایای شهدا در کتاب‌های درسی

آیت‌الله حائری شیرازی، با بیان این که جنگ سخت برای براندازی استقامت است و جنگ نرم برای براندازی بصیرت، گفت: تحریم‌ها نقش مهمی در افزایش ظرفیت مردم جامعه دارد.
کد خبر: ۳۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶ - 14January 2015

تحریم‌ها ظرفیت جامعه را افزایش می‌دهد/ لزوم گنجاندن وصایای شهدا در کتاب‌های درسی

به گزارش خبرنگار گروه حماسه و جهاد دفاع پرس آیت الله محیالدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: اگر تحلیل امری بر مبنای یک انسان شناسی ریشه دار باشد میشود آن را به کلمه طیبه تشبیه کرد، اما اگر کسی بدون شناخت انسان و جهان بخواهد درباره مقاومت، شهادت و ایثار تحلیل داشته باشد، همه اینها بدون داشتن شناخت صحیح از انسان و جهان به کلمه خبیثه تبدیل میشود.

وی ادامه داد: تمدنی که امروز عالم دارد، تمدنی علفی است که در بخشی از سال میروید و سریع از بین میرود، این تمدن نیز از بین خواهد رفت.

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که امنیت دو رکن دارد، بیان داشت: یک رکن اول امنیت، بازداشتن خود از تجاوز به دیگری است و رکن دوم بازداشتن دیگران از تجاوز به خود است.

وی ادامه داد: دشمنان در رکن دوم پیشرفت کردند وگرنه با این موشکها میخواهند چه کنند؟ اینها با سلاح هایشان هوا را طوری مسموم می کنند که دیگر غالب و مغلوبی وجود نداشته و نتیجه آن باخت – باخت باشد.

آیت الله حائری شیرازی افزود: دلیل این امر این است که آنها در رکن اول امنیت صفر هستند، آنها برای بازداشتن خود از تجاوز به دیگری چه چیزی دارند؟ جایگاه دین اینجاست که خودبازداری ایجاد میکند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر قدرت به دست انسان خودبازدار باشد امنیت، هم برای او و هم برای دیگری شکل میگیرد و هم ضعیف و هم قوی از این راه در امنیت قرار میگیرند و این به معنای ظرفیت سازی است.

وی ادامه داد: این ها در تمدن خود ظرفیت سازی ندارند و وقتی قدرت به دست بی ظرفیتها میافتد ناامنی شکل میگیرد.

وی تاکید کرد: آن که نمی تواند خود را کنترل کند قوی نیست، بلکه ضعیف است. شهدا کسانی بودند که در خود داری از هوای نفس خود، قهرمان بودند و قیمت آنها به دلیل غلبه خود بر خودشان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شهدا در هشت سال دفاع مقدس آزمایش شده اند، اظهار داشت: امام در وصیت خود شهادت دادند که مردم ما از مردم مدینه در زمان پیامبر(ص) و مردم عراق و کوفه در زمان امیرالمومنین(ع) بهترند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصرار اصحاب امام سجاد(ع) به ایشان برای برپا کردن عاشورای دوم، اظهار داشت: روزی آتشی برای پخت نان مهیا بود، امام رو به اصحابشان فرمودند: کدامتان حاضرید این آتش را در دست خود بگیرید؟ به جز امام باقر(ع) کسی این کار را قبول نکرد و سه بار این کار تکرار شد و اصحاب ساکت ماندند. امام سجاد(ع) با این عمل فهماندند برپا کردن جریان کربلا افرادی را میخواهد که آتش را در دست خود نگهدارند.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) بعد از هزار سال گفتند ما این کار را انجام میدهیم، شاه و ساواک یک آتش سرخ بودند و امام(ره) این آتش را کف دست خود گرفت. وقتی مجلس قانون کاپیتولاسیون را تصویب کرد امام(ره) با اعتراض خود این آتش را در دست گرفت. ایشان بعد از انقلاب نیز وقتی لانه جاسوسی تسخیر شد این آتش را در دست خود نگه داشت.

آیت الله حائری شیرازی بیان کرد: قبول قطعنامه توسط امام(ره) برای این بود که مشخص شود رزمندگان برای اطاعت از امام زمانشان می جنگند یا برای غیرت ملی و وطنی خود؟ اگر بعد از قبول قطعنامه رزمندگان با امام(ع) تجدید بیعت میکردند، مشخص میشد این ها لایق یاری امام زمان(عج) هستند و دیدید که در عید غدیر رزمندگان به نفع امام(ره) راهپیمایی کردند. امروز نیز باید این اطاعت شهدا و رزمندگان را برای نسل امروز تعریف کنیم.

وی افزود: آنچه امام را بر شاه پیروز کرد گفتار ایشان بود. آنچه در مبارزه انسانها، پیروز را مشخص میکند حرف و گفتار است و وصیت نامه شهدا نیز بالاترین آثار شهدا است و باید در کتب درسی گنجانده شود.

آیت الله حائری شیرازی در ادامه اظهار داشت: آثار رزمندگان همان گفتار آنان است، درست است که لباس و کمربند آنان نیز جزء آثار به شمار میرود ولی آثار اصلی آنها همان گفتارشان است. باید همه پیشکسوتان و رزمندگان فرصتی برای بیان خاطرات خود پیدا کنند و توصیه می کنم کسانی که میخواهند خاطرات خود را بازگو کنند آن را به خاطر خدا بیان کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که جنگ سخت برای براندازی استقامت است و جنگ نرم برای براندازی بصیرت، تصریح کرد: شما که میخواهید قدرت جهانی شوید باید این ظرفیت نیز در شما ایجاد شود. این ظرفیت با فشارهایی که بر انسان وارد میشود شکل میگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مردم جامعه ما هر روزی که از انقلاب گذشت یک فشار به آن ها وارد شد و به همین دلیل طاقت آنها بالا رفته و ظرفیتشان نیز افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: این تحریمها نیز موجب ایجاد ظرفیت در وجود ماست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار