پای صحبت های مسؤلان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر؛

حضور مقتدرانه در دریا با سامانه های قوی و پیشرفته

نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است ، محدود به مرزها نبوده و همیشه ثابت قدم بوده است. از آنجا که مهم ترین زیر ساخت ها در هر نیرو و سازمانی تربیت نیروی انسانی است، دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر یکی از مراکز تربیت دانشجویانی است که برای خدمت در حوزه های نیروی دریایی پیش گام وموفق بوده است .
کد خبر: ۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰ - 28September 2013

حضور مقتدرانه در دریا با سامانه های قوی و پیشرفته

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این دانشگاه پای صحبت های امیر دریادار "پیمان جعفری طهرانی" رئیس دانشگاه علوم دریایی و" عباس فاضل نیا "معاونت پژوهشی این دانشگاه نشستیم

* پیام نیروی دریایی ارتش، پیام اقتدار و ایستادگی است

امیر دریادار "پیمان جعفری طهرانی" با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که در شهریور ماه سال 1391در این مرکز به مناسبت برگزاری ششمین مراسم مشترک پایان دوره نیروهای صفی و دانش اموختگی ارتش ایراد کردند اظهار کرد: در28شهریور91 فرمانده معظم کل قوا تدابیری در خصوص علم، فناوری و دانش ابلاغ فرمودند که دانش باید اعتلا پیدا کند، روح اتکاء به خود و اعتماد به نفس را در مجموعه زنده کنید، ما هم این تدابیر ارزشمند ایشان را  در دستور دانشگاه قرار دادیم.

رئیس دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) با تاکید براهمیت دانش در حوزه علوم دریایی و ضرورت دسترسی به دانش های نوین دریایی برای حضور در دریاهای آزاد، از فناوری های دریایی در کشورهای جهان با عنوان پیشرفته ترین فناوری ها یاد کرد و گفت: با توجه به تحریم های موجود علیه کشورما، کشورهای پیشرفته هرگز علوم روز دریایی را به ما نخواهند داد. پس باید با اتکا برتوان داخلی و با تکیه بر متخصصین نخبه درصدد دسترسی به فناوری های نوین دریایی براساس راهبردها و چشم اندازهای برنامه ای خود باشیم.

 دریادار جعفری طهرانی با اشاره به سرعت پیشروی علم و تکنولوژی در حوزه دریا، توقف در این عرصه را آفت بزرگی دانست و تاکید کرد: برنامه های آتی دانشگاه، ارتقای سطح آموزشی دانشجویان با راه اندازی رشته های مورد نیاز در سطوح عالی، توسعه حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی و شتاب بخشی به آن خواهد بود. ضمن این که برنامه های تحقیقاتی مراکز نیروی دریایی ارتش قطعاً بر پایه اولویت بندی هایی است که نقشه راه تعریف می کند و آن نیز برآمده از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب می باشد.

وی در خصوص ارتباط دانشگاه امام خمینی(ره) با مراکز علمی و پژوهشی گفت: تلاش های سال های اخیر در حوزه فناوری های دریایی در کشور موجب شده تا دستاوردهای با ارزشی را در این حوزه بدست اوریم که از این دستاوردها برای افزایش سطح علمی دانشجویان دانشگاه استفاده می شود.

جعفری افزود: پروژه های تحقیقاتی همه مراکز براساس تعریف خاصی انجام می گیرد. معمولاً در حوزه های مشترک نیز تحقیقات با مشارکت چندین مرکز پژوهشی و دانشگاهی پیش می رود تا علاوه بر بازدهی سریع تر پروژها، هزینه های جانبی نیز کاهش یابد ولی در برخی پروژه ها، حوزه های تحقیقاتی از هم مجزا هستند که در این حوزه ها هربخشی از مراکز علمی، مستقل فعالیت می کنند.

امیر جعفری طهرانی حضور برخی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) در کنار ناوگروه اعزامی به دریای مدیترانه، اقیانوس آرام و دریای چین را از نمونه آموزش های کسب مهارت و تجربه برای دانشجویان نام برد که این نوع آموزش ها برای دانشجویان در طول دوره های تحصیلی چندین نوبت اجرا می شود.

وی تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه در منطقه به دنبال رقابت تسلیحاتی  نبوده و نخواهد بود، بلکه  پیام ارتش ایران به دوستان منطقه ای همواره پیام صلح و دوستی و برای کشورهای متخاصم و استعماری پیام اقتدار و ایستادگی بوده است .

جعفری در ادامه افزود: برای رتبه بندی سطح توان در عرصه دریایی نیاز به عرضه کردن دانش نظامی است . به دلیل امنیتی بودن سطح دانش های نظامی برای کشورهای جهان نمی توان رتبه بندی دقیقی از توان علمی جمهوری اسلامی ایران در عرصه فناوری های نوین دریایی در سطح جهان داشت لیکن ما در این زمینه  دغدغه ای نداریم، چرا که از جایگاه خوب و روبه رشدی در منطقه برخورداربوده و داشته های ما نیاز داخلی و بومی مان را در این عرصه تامین می کند و این برای ما کافی است .

رئیس دانشگاه علوم دریایی در پایان به نیروهای مسلح کشورهای منطقه توصیه کرد: به جای اولویت بندی برنامه های خود براساس نقشه راه استعمار، به نیاز ها و اولویت ها ی جامع خود توجه نشان دهند.

* از نظر تجهیزات و سامانه های دفاعی حرف اول را در منطقه می زنیم

"عباس فاضل نیا" معاون پژوهشی دانشگاه امام خمینی(ره) نیز در خصوص سطح نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با  جهان اظهار کرد: برای حضور مقتدرانه در دریا باید تمامی سامانه های دریایی کشور قوی و پیشرفته باشد. سعی ما بر آن است که تمامی سامانه های دفاعی کشور را به روز نگه داریم چرا که امروز ما در سطحی هستیم که متناسب با هر تهدیدی، بهترین موقعیت دفاعی را برای کشور در حوزه دریا، هوا، سطح و زیرسطح ها فراهم کرده ایم. در چند سال گذشته پیشرفت تصاعدی خیلی خوبی داشته ایم. دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) به عنوان قطب علمی عرصه دریایی کشور همیشه پیشرو بوده و توانسته در این حوزه ارتباط خوبی با دیگر مراکزعلمی برقرار کند و با استفاده از خرد جمعی توان سامانه های دفاعی کشور را ارتقاء دهد. امروزه سامانه های ما  قابل رقابت در رده جهانی هستند.

فاضل نیا تصریح کرد: ایران از لحاظ  تجهیزات و سامانه های دفاعی حرف اول را در منطقه می زند و حوزه آسیا توان رقابت با ما را ندارند. در حال حاضر ناوشکن ما در اقیانوس اطلس حضور دارد و ما جزء معدود کشورهای هستیم که در مواجهه با پدیده دزدان دریایی نقش مهمی را ایفا کرده و به مقابله با آن ها پرداختیم . در حالی که بسیاری از کشورهایی که داعیه دار تکنولوژی هستند، نتوانستند خود را به این نقطه از توانایی برسانند. ایران تا به حال 27ناوگروه برای مبارزه با دزدان دریایی به منطقه اعزام کرده که این آمار قابل توجهی است. خدا را شاکریم که با سرمایه گذاری مناسب در بخش زیرساختی طی سالهای گذشته به توان قابل توجه تجهیزاتی و تسلیحاتی دست پیدا کرده ایم که چنین توانی در منطقه بی سابقه است .

معاون پژوهشی دانشگاه امام خمینی(ره) در خصوص برنامه های آتی و راهبرد نیروی دریایی ارتش برای آینده گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند" درنگاه فرماندهی کل قوا نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است." ما باید تمام توان داخلی خود را برای ارتقاء این نیرو به سطح  مورد قبول حضرت آقا بسیج کنیم .البته از دستاوردهای امروزمان خیلی راضی هستیم اما برابر تدابیر حضرت آقا به این جایگاه اکتفا نخواهیم کرد و با سرعت در حرکتیم تا به نقاط بالای علمی دست یابیم.

وی در همین رابطه افزود: برای پیشرفت علمی در حوزه  فناوری های نوین دریایی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که نیروی دریایی یک نیروی تک محور نیست، بلکه یک نیروی راهبردی است باید در همه  این فاکتورها از قبیل رادار، اژدر، موشک، زیرسطح، یگان های پروازی، یگان های آبی و خاکی و... خودمان را در بهترین شرایط نگه داریم و در همه ی حوزه ها ارتقاء یابیم.

فاضل نیا در پایان دررابطه با نحوه  ورود به دانشگاه علوم وفنون دریایی امام خمینی(ره) گفت: جذب دانشجو در دانشگاه از طریق کنکور سراسری به صورت نیمه متمرکز انجام می شود. دانشجویان علاوه برقبولی در آزمون سراسری از لحاظ مکتبی و توان جسمانی نیز گزینش می شوند، پس از پذیرفته شدن در دانشگاه امام خمینی(ره) براساس استعداد و توانایی هایشان در رشته هایی از قبیل مکانیک، برق، الکترونیک وغیره در دانشکده های مختلف این دانشگاه آموزش می بینند و در کنار آموزش های آکادمیک برخی واحد های نظامی و مکتبی را نیز می گذرانند. پس از پایان دوران آموزش که تقریباً چهار سال به طول می انجامد، برابر اعلام نیاز مناطق دریایی نیروی دریایی ارتش  اعزام این نیروها انجام می شود. در ضمن مسیر ارتقای تحصیلی برای علاقه مندان  ادامه تحصیل همواربوده و این عزیزان می توانند در مراکز علمی نیروهای مسلح مقاطع بالاتر دانشگاهی را بگذرانند.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار