بُرشی از کتاب «حاج قاسم‌ـ۲»؛

اولین مسئولیت حاج «قاسم سلیمانی» در دوران دفاع مقدس

مسوول عملیات سپاه کرمان در دوران دفاع مقدس روایتی از اولین مسوولیت شهید «حاج قاسم سلیمانی» در دوران دفاع مقدس را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۸۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 10March 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «حاج قاسم‌ـ۲»، خاطراتی از سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به اهتمام علی اکبری‌ مزدآبادی توسط انتشارات یازهرا (س) منتشر و روانه بازار نشر شد.

در ادامه برشی از کتاب «حاج قاسم‌ـ۲» که حاوی خاطراتی از سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است را می‌خوانید:

قاسم سلیمانی تابستان 1360 در نبرد کرخه‌کور به‌عنوان فرمانده دسته حضور داشت. وی نخستین بار در عملیات طریق القدس با موافقت «محمود اشجع» فرمانده «منطقه شش سپاه» فرماندهی دو گردان از رزمندگان منطقه را به عهده گرفت.

«علی اکبر پوریانی» مسوول عملیات سپاه کرمان که شاهد این انتخاب از سوی اشجع بوده است، می‌گوید: «آقای عبدالحسین رحیمی افرادی را که در ضلع جنوبی زمین چمن مستقر بودند، سازماندهی می‌کرد. خودم بچه‌های جیرفت را ـ که خیلی هم شلوغ می‌کردند ـ سازمان می‌دادم.

نیروهای ضلع شرقی و عده‌ای از بچه‌های پادگان آموزشی توسط برادرانمان قاسم سلیمانی سازماندهی می‌شدند. یگان‌هایی که برادرمان سلیمانی ـ که یکی از برادران آموزش بود ـ سازماندهی می‌کرد، وقتی فرامین نظامی می‌داد، آن‌ها به‌خوبی درک و اجرا می‌کردند. آن یگان به‌گونه‌ای بود که توجه همه‌ی حضار را به خودش جلب کرده و بی‌درنگ نگاه‌ها متوجه این بخش از میدان بود.»

آن روز ابتدا قاسم سلیمانی و «عبدالحسین رحیمی» برای در دست گرفتن سکان هدایت گردان‌ها انتخاب شدند. فرمانده سپاه منطقه شش نیروهای اعزامی را از این انتخاب مطلع کرد. کمی بعد، رحیمی خودش را به سلیمانی رساند و از او خواست فرماندهی هر دو گردان را بپذیرد. قاسم سلیمانی که این توانایی را در خودش می‌دید، پیشنهاد رحیمی را پذیرفت.

محمود اشجع به گردان‌ها خبردار داد و سلیمانی را به‌عنوان فرمانده هر دو گردان معرفی کرد. بعدها وقتی قاسم سلیمانی تیپ ثارالله را بدون اطلاع اشجع تشکیل داد، او از این انتخاب پشیمان شد و سعی کرد شخص دیگری را جایگزین سلیمانی کند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها