واکنش رؤسای سه‌گانه عراق به حمله به پایگاه «التاجی» بغداد

نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، رئیس پارلمان و رئیس جمهور عراق ضمن محکوم کردن حمله شب گذشته به پایگاه «التاجی» بغداد، تایید کردند که چنین حملاتی، صرفاً اوضاع در عراق را پیچیده‌تر می‌کند.
کد خبر: ۳۸۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷ - 12March 2020

واکنش رؤسای سه‌گانه عراق به حمله به پایگاه «التاجی» بغدادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در پی حمله راکتی شامگاه چهارشنبه به پایگاه نظامی «التاجی» بغداد که محل استقرار نیرو‌های آمریکایی، انگلیسی و سایر نیرو‌های ائتلاف بین‌الملل موسوم به ضد داعش است، مقامات ارشد عراقی واکنش نشان دادند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله که در آن دو نظامی آمریکایی و یک نظامی انگلیسی کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند، برعهده نگرفته است.

دستور عادل عبدالمهدی به فرماندهی عملیات مشترک عراق

به نوشته پایگاه خبری «الاخباریه»، فرماندهی عملیات مشترک عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، ضمن هشدار درباره پیامد‌های حمله به نیرو‌های ائتلاف، خواستار تحقیق درباره این مسئله و شناسایی هویت مهاجمان شد.

در این بیانیه تایید شده که چهارشنبه شب، در حمله راکتی به پایگاه التاجی واقع در ۳۰ کیلومتری شمال شهر بغداد که از جمله پایگاه‌های حضور نیرو‌های ائتلاف است، سه نفر از این نیرو‌ها کشته و چندین نفر زخمی شدند.

در این بیانیه آمده است: این حمله یک چالش امنیتی بسیار خطرناک و یک اقدام خصمانه به شمار می‌آید؛ لذا عادل عبدالمهدی، دستور داده تحقیقات فوری برای شناسایی عاملان این حمله راکتی به عنوان یک اقدام خصمانه و خطرناک انجام شود و سپس آن‌ها وابسته به هر طرفی که باشند، تحت تعقیب قرار گیرند و تحویل نهاد قضایی کشور شوند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه از شهروندان عراقی خواست تا هرگونه اطلاعاتی که درباره عاملان این حمله دارند، ارائه کنند.

این فرماندهی در ادامه تاکید کرد که تدابیر قاطعی اتخاذ کرده و با هرگونه حمله به اردوگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی مقابله خواهد کرد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه نیرو‌های ائتلاف با موافقت دولت عراق در این کشور حضور دارند و وظیفه آن‌ها نیز آموزش نیرو‌های این کشور و مبارزه با گروه تروریستی داعش است، آمده است: تصمیم دولت و پارلمان عراق مبنی بر عقب‌نشینی نیرو‌های خارجی، به صورت رسمی به ائتلاف ابلاغ شده و مذاکراتی جدی در این زمینه در جریان است و چنین اقداماتی تنها مانع از تلاش‌های جاری می‌شود و اوضاع را در کشور پیچیده می‌کند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه نیز از شهروندان این کشور برای ارائه هرگونه اطلاعاتی در رابطه با عاملان حمله راکتی به اماکن استقرار نیرو‌های ائتلاف بین المللی ضد داعش در اردوگاه تاجی درخواست کرد و خاطرنشان ساخت که تدابیر قاطعی اتخاذ کرده و با هرگونه حمله به اردوگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی به شدت مقابله خواهد کرد.

این فرماندهی ضمن تاکید بر این که نیرو‌های ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا با موافقت دولت عراق حضور دارند و وظیفه آن‌ها نیز آموزش نیرو‌های این کشور و مبارزه با گروه تروریستی داعش است نه هیچ طرف دیگری اعلام کرد، تصمیم دولت فدرال و مجلس نمایندگان عراق مبنی بر خروج نیرو‌های خارجی، به صورت رسمی به ائتلاف ابلاغ شده و گفت‌وگو‌های جدی در این زمینه در جریان است در حالی که کار‌هایی از قبیل حمله راکتی به نیرو‌های آن در اردوگاه تاجی تنها مانع از تلاش‌های در جریان می‌شود و اوضاع عراق را پیچیده می‌کند.

رئیس پارلمان عراق

به نوشته پایگاه خبری «السومریه»، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز به این حمله واکنش نشان داد و از نخست‌وزیر پیشبرد امور خواست تا تصمیماتی قاطع برای حمایت از پایگا‌های نظامی که نیرو‌های ائتلاف در آن حضور دارند، اتخاذ کند.

رئیس جمهور عراق

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز امروز (پنج‌شنبه)، حمله به پایگاه التاجی را محکوم کرد و خواستار تحقیق درباره عوامل این حمله شد.

ریاست جمهوری عراق طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، ضمن محکوم کردن این حمله، تاکید کرد که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در چارچوب مبارزه با تروریسم و به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند؛ لذا چنین حمله‌ای عراق و امنیت آن را هدف قرار داده است و ما خواستار تحقیقات کامل درباره عوامل پشت پرده آن و پیگرد عناصر مسئول این حمله هستیم.

وی در ادامه از تمامی طرف‌ها خواست با خویشتن‌داری و حفظ آرامش موجب شوند تا دولت عراق به وظیفه خود در قبال امنیت و حفظ حاکمیت کشور، عمل کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها