"از ظهور تا سقوط " کتابی جامع در مورد بنی صدر

بنی صدربه عنوان اولین رئیس جمهور ایران نقش درجه اولی را در وقایع و تحولات دهه اول انقلاب ایفا کرده است و نقد و بررسی عملکرد ایشان بسیار مهم و ضروری است
کد خبر: ۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹ - 10June 2013

فاطمه نظری نویسنده کتاب "بنی صدرازظهورتا سقوط" در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: با توجه به اهمیت فوق العاده زیاد تاریخ انقلاب درنخستین سالهای پس ازانقلاب که در واقع دوران تثبیت انقلاب است، نقش رجال و فعالان سیاسی این دوره باید مورد بررسی قرار گیرد که بی شک بنی صدربه عنوان اولین رئیس جمهور ایران نقش درجه اولی در وقایع و تحولات این دوره ایفا کرده است اما پژوهشی که به شکلی جامع زندگی وی را مورد بررسی قرار دهد انجام نگرفته بود بنابراین اهمیت این موضوع و خلاء موجود در این زمینه از انگیزه های مهم تالیف کتاب بود. پژوهش برای تالیف این کتاب از اوایل سال 1388 آغاز شد و تا اواسط سال 1389 ادامه یافت و پس از آن در برنامه انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار گرفت که سرانجام در بهار 1391 به چاپ رسید و در اختیارعلاقه مندان قرار گرفت.

نویسنده " فتنه نفاق واتحاد بنی صدرونقش امام خمینی درمهار آن " افزود: مهمترین کتابی که قبل از تالیف این کتاب درباره زندگی بنی صدر به چاپ رسیده بود خاطرات وی با عنوان "درس تجربه" بود که به کوشش حمید احمدی دربرلین توسط انتشارات انقلاب اسلامی در سال 1380 به چاپ رسیده بود. درتالیف کتاب "بنی صدراز ظهورتا سقوط" علاوه برخاطرات بنی صدراز خاطرات دیگر افرادی که با بنی صدر در ارتباط بودند و مطالبی که درباره وی اظهار کرده اند استفاده شده است.اسناد ساواک موجود درآرشیو مرکزاسناد انقلاب اسلامی، روزنامه­های آن دوره مخصوصاً روزنامه های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی که به ترتیب ارگان بنی صدر وحزب جمهوری اسلامی بودند و دیگر نشریات از منابع دیگر کتاب هستند. علاوه بر آن از کتب متعددی که مرتبط با موضوع تحقیق بوده اند در بخش های مختلف استفاده شده است. اگر چه به علت گذشت زمان دسترسی به برخی از شخصیت­ها و رجال سیاسی این دوره امکان پذیر نبود، اما از اظهار نظرهای آنها که در نشریات و بازجویی­های آن دوران صورت گرفته بود، استفاده شد.

نویسنده کتاب "خاطرات جواد مقصودی" تصریح کرد: کتاب "بنی صدراز ظهورتا سقوط" دردو بخش به زندگی و عملکرد بنی صدر، اولین رئیس جمهور ایران پرداخته است. بخش اول به زندگی و فعالیت­های وی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می­پردازد و شامل سه فصل می­باشد.

در فصل اول به خانواده، دوران کودکی و نوجوانی، تحصیلات، ازدواج و فعالیت بنی صدر درمؤسسه تحقیقات اجتماعی و سفر وی به اسرائیل پرداخته شده است.

فصل دوم کتاب فعالیت های سیاسی بنی صدر را در دوران اقامتش در ایران و سپس فرانسه بررسی کرده است.

فصل سوم نیز با توجه به این بنی صدر در این دوران به تألیف کتب و مقالات متعددی در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرداخت به بررسی دیدگاه­های وی در این حوزه­ها اختصاص داده شد.

بخش دوم که به دوران پس از انقلاب اسلامی مربوط می­شود، در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول با توجه به اهمیت نخستین فعالیت­های بنی صدر پس از ورود به ایران که منجر به شکل گیری چهره­ای انقلابی از او در نزد نیروهای انقلاب شد، به این مسأله اختصاص یافته است.

فصل دوم، دوران پر فراز و نشیب ریاست جمهوری بنی صدر را مورد بررسی قرار داده است وچگونگی انتخاب و مهمترین وقایع دوران ریاست جمهوری و عملکرد وی در این مسائل را تشریح کرده است.

فصل سوم نیز با توجه به مسأله جنگ در این دوره از تاریخ کشور، به بررسی عملکرد بنی صدر در این حوزه پرداخته است. در فصل چهارم با بررسی تعامل بنی صدر با نیروهای انقلابی، وقایع بعدی که به سقوط او از قدرت منجر شد، ریشه­یابی شده است.

در فصل پنجم که فصل پایانی می­باشد، به چگونگی استیضاح، طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر درمجلس، فراراولین رئیس جمهور ایران به خارج از کشور و پیامد­های آن پرداخته شده است.

نظر شما
پربیننده ها